Škoda Octavia po modernizácii 2024 – stačí jej 150 koňový agregát?
Legendárna limuzína Škoda Octavia je v Česku a na Slovensku veľmi obľúbená už celé desaťročia. Recept je jednoduchý, no stále konkurencii sa ju stále nedarí prekonať. Priestranný batožinový priestor, moderné technológie a kvalita zaručená koncernom VW. Dostupná obstarávacia cena a kombinovaná spotreba pod 5 litrov na 100 km, s dojazdom cez 1 000 km, je jasným dôkazom, že naftový agregát sa nemôže len tak rýchlo zo sveta vytratiť.
Sivá elegantná farba a modernizovaný exteriér
Možno to tak na prvý pohľad nevyzerá, ale celá predná časť auta je úplne nová. Všetko od hrany kapoty smerom nadol bolo prepracované. Spodná mriežka v nárazníku sa teraz po vzore väčšieho modelu Superb tiahne od jedného predného rohu k protiľahlému okraju a zdôrazňuje tak šírku vozidla. Modernizovanú Octaviu najrýchlejšie spoznáte vďaka novým Full LED Matrix svetlometom s novým svetelným podpisom. Maska chladiča má tenší a celkovo subtílnejší rám, jej lamely sú vzpriamenejšie a línia ich zlomu nadväzuje na ostatné línie prednej časti. Zmenila sa grafika zadných svetlometov, napríklad ukazovatele zmeny smeru sú teraz výlučne horizontálne, kryštalické prvky vo vnútri svetiel viac nadväzujú na segmentovanú signatúru v tvare písmena C. Zadný nárazník je takisto mierne pozmenený.
Pohodlie a priestrannosť v interiéri
Nová Octavia pôsobí hodnotnejšie aj vďaka prepracovanej doske s novými dekormi, resp. látkou, a prístrojovej doske v síce plastovom, ale v krajšom štruktúrovanom prevedení. Veľmi pozitívne hodnotím použitie týchto nekonvenčných vzorov a nové štruktúry vďaka, ktorým interiér ožil. Interiéru dominujú rozmerné displeje s peknou grafikou a fungujú plynule. Zrkadlenie smartfónu Apple CarPlay/Android Auto je bezdrôtové a jazdu nám spríjemňoval príplatkový audio systém Canton, ktorý jednoznačne odporúčam.
Bezkľúčový systém KESSY teraz automaticky odomkne alebo zamkne vozidlo, akonáhle vodič s ovládačom v ruke vstúpi do priestoru alebo ho opustí vo vzdialenosti 1,5 metra od vozidla. Jednoduchý prístup do batožinového priestoru umožňuje karosársky variant liftback a k zvýšeniu užívateľského komfortu prispieva tiež integrácia chatbota ChatGPT, ktorý je založený na umelej inteligencii a funguje v anglickom, českom, nemeckom a španielskom jazyku.
➡️ NEPREHLIADNITE: Nová Škoda Superb Combi 2024 – sofistikované combi za rozumnú cenu
Úsporný naftový motor s nižšími emisiami ako porovnateľný benzín
150 koňový agregát s krútiacim momentom 360 Nm je motor je skutočne vrcholom vyváženosti v modelovej rade Octavia. Tento motor vyniká nielen výnimočne nízkou spotrebou paliva, ale zároveň poskytuje dostatočnú dynamiku pre svižnú jazdu. Avšak, v o niečo väčšsom modeli Superb, ktorý je ťažší o pribižne 200 kg, už tento výkon začína byť vo vyšších rýchlostiach menej postačujúci.
Kombinovaná spotreba na úrovni 4,5-4,9 litra na 100 km podľa normy WLTP, spolu s úctyhodným dojazdom presahujúcim 1 000 km, hovoria jasnou rečou o efektívnosti tohto motora. Počas testovania sa dlhodobá spotreba ustálila na hodnote 5,4 l, pričom som jazdil takmer bez ohľadu na úspornosť. Zaujímavou je tiež fakt, že naftový pohon dosahuje takmer rovnakú úroveň kombinovaných emisií (127 g/ km) ako výkonnostne porovnateľný benzínový agregát (122 g/km), čo opäť podčiarkuje jeho ekologickú konkurencieschopnosť.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Škoda Octavia RS 2.0 TSI – unikát bez konkurencie
Jazda
Základný podvozok Škody Octavia je naladený s dôrazom na pohodlie, vďaka čomu poskytuje mäkkú a mierne kolísavú jazdu. Na druhej strane, podvozok Superbu, hoci stále komfortný, je o niečo tuhší a precíznejšie zvláda prácu s hmotnosťou vozidla, čo prispieva k lepšej stabilite a celkovému jazdnému zážitku. Práve z tohto dôvodu by som určite zainvestoval do tzv. Performance package pre Octaviu, ktorý za príplatok 398 € okrem iného obsahuje športový podvozok pre zlepšenie stability a jazdných vlastností na cestách.
Pre vodičov s ešte vyššími nárokmi vodičov je k dispozícii sofistikovaný adaptívny podvozok DCC novej generácie. Ten umožňuje upraviť charakter tlmenia podľa preferencií, pričom si môžete vybrať z viacerých režimov jazdy. Avšak, tento adaptívny podvozok prichádza s vyššou cenovkou 1 056 €, čo však mnohí ocenia za zvýšený komfort.
Záver
Octavia aj naďalej potvrdzuje svoju obľúbenosť vďaka priestrannému interiéru, moderným technológiám a úspornému motoru, ktorý ponúka skvelý pomer medzi výkonom a spotrebou. Modernizovaný exteriér s novými svetlometmi a decentnými úpravami dizajnu pridáva vozidlu na atraktivite. Adaptívny podvozok DCC alebo Performance package sú voliteľné prvky, ktoré uspokoja aj náročnejších vodičov. Celkovo je Octavia skvelou voľbou pre tých, ktorí hľadajú komfort, efektívnosť a vysokú kvalitu za dostupnú cenu.
Technická špecifikácia Škoda Octavia 2.0 TDI
Octavia Top Selection | Superb Top Selection | Octavia Top Selection | |
Motor/palivo | 2.0 / nafta | 2.0 / nafta | 1.5 TSI e-Tec / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 968 / 4 | 1 968 / 4 | 1 498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 110 / 150 | 110 / 150 | 110/ 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 360 | 360 | 250 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,5-4,9/5,4 | 4,9/ | 4,9-5,3/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1431 | 1621 | 1387 |
Objem batožinového priestoru (L) | 600/1555 | 645/1795 | 690/1555 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 228 | 225 | 229 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 | 9,2 | 8,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 35 400 / |
45 820/
|
33 020/ |
Foto: Dominik Martanovič