TEST: Honda HR-V – najúspornejší spaľovací crossover?
Už prednedávnom nás Honda presvedčila, že jej hybridný e:HEV pohon pracuje perfektne, a to konkrétne v prípade modelu Jazz. Vďaka jeho funkčnosti a bezproblémovosti sa výnimočný pohon objavil v ponuke crossoveru, ktorý nesie označenie HR-V.
Dizajnovo zapadá
V porovnaní s predchádzajúcou generáciou je Honda HR-V o 6 mm kratšia, o 23 mm nižšia ale až o 76 mm širšia. Rázvor náprav 2 610 mm je medzigeneračne nezmenený. V prednej časti je veľmi atraktívny, a to najmä vďaka úzkym plne LED-kovým svetlometom a lakovaným lamelám predného nárazníka. Z bočného profilu zadná časť mierne klesá a pripomína karosériu typu kupé. Jednoznačným znakom HR-V-čky sú kľučky zadných dverí schované v ráme okien. V zadnej časti dominuje svetelný pás skrz celú šírku veka batožinového priestoru, ktorý mu dodáva šmrnc najmä v nočných hodinách.
➡️NEPREHLIADNITE: Test BMW M8 Competition Cabrio – vrchol luxusu a výkonu
Ergonomický interiér
Ak ste už usadli do vnútra menšieho brata – Jazzu, privíta vás koncepčne rovnaký interiér. Ergonomicky je perfektne riešený, pretože drvivá väčšina ovládacích prvkov sa ovláda cez buď hardvérové alebo otočné ovládače. Prístrojový panel kombinuje analógový rýchlomer a farebný konfigurovateľný displej. V strede palubnej dosky nájdeme 9-palcový dotykový displej infotainmentu. Je veľmi rýchly, intuitívny a zobrazuje veľké ikony. Následne sa pod displejom infotainmentu nachádza panel klimatizácie, ktorý niet za čo skritizovať. Veľké otočné ovládače na zmenu teploty alebo silu ventilácie majú príjemnú odozvu a pri každej zmene príjemne zacvaknú. Chod tlačidiel mi spracovaním a kulisou nesmierne pripomína Audi.
Celkový dojem z nami testovanej verzie je naozaj skvelý. Síce použité materiály kombinujú aj tvrdené plasty, aj napriek tomu som nemal pocit, že by sa šetrilo na spracovaní. Práve naopak. Farebná kombinácia bielej s bronzovou len umocnila celkový dojem.
e:HEV
Spaľovacie motory doplnené o elektromotor sa vyznačujú nižšou spotrebou ako tie, bez elektrickej pomoci. V prípade Hondy to nie je klasický hybrid, ale v ich ponímaní revolučná technika. Benzínový motor poháňa generátor, ktorý dodáva elektrickú energiu elektromotoru a ten následne roztáča kolesá. Zjednodušene povedané, Honda HR-V je elektromobil, ktorému spaľovací motor vyrába elektrickú energiu. Ak by elektromotor nestíhal poháňať dostatočnou silou hnaciu nápravu, do samotného pohonu sa pripojí aj spaľovací motor, a to najmä vo vysokých rýchlostiach.
Pod kapotou sa ukrýva 1,5-litrový atmosférický štvorvalec a elektromotor, ktorých maximálny výkon dosahuje 96 kW / 131 konských síl a 253 Nm krútiaceho momentu. O prevod pohonu sa stará bezstupňová automatická prevodovka CVT.
Jazda a spotreba
Honda HR-V sa jednoznačne najlepšie cíti v mestskom prostredí a na okreskách. Práve tam funguje pohon bravúrne a ticho. Pri úspornej jazde sa Honda snaží čo najviac pracovať v čisto elektrickom režime, čo sa samozrejme ukáže aj na výslednej spotrebe. Avšak slabšou stránkou je dynamická jazda. Vtedy spaľovací motor vyletí do vysokých otáčok a drží sa v nich tak, aby dokázal zásobovať elektromotor dostatočnou energiou. Prejaví sa to nie len na spotrebe, ale najmä na hlukovej kulise. Tým chcem len povedať, že s dynamickými vodičmi si nebude rozumieť.
Riadenie s podvozok hodnotím na výbornú. Počas prejazdov zákrut sa snaží eliminovať náklony karosérie a má aj veľmi presné a dostatočne tuhé riadenie. Na 18-palcových diskoch kolies vyzerá nesmierne dobre a drvivú väčšinu nerovností absorbuje.
Ak veľa jazdíte po okreskách s ľahkou nohou, Honda HR-V nemá problém atakovať 4-litrovú hranicu na 100 kilometrov, čo je skvelá hodnota. Diaľničné tempá doplnené a zvýšenú hlučnosť spaľovacieho motora bránia efektívnemu využívaniu pohonu, práve preto sa apetít zdvihne na 8,3 l / 100 km. Mestské presuny v preplnených mestách a v kolónach zvládne za 5,3 l / 100 km, čo je minimálny rozdiel v porovnaní so spotrebou na okreskách.
Záver a cena
Honda HR-V je skvelým spoločníkom, ak je vo svojom prostredí. Dizajnovo je veľmi pekne zvládnutý, vyznačuje sa praktickým a priestranným interiérom, no najmä efektívnym pohonom, ktorý svojou spotrebou schová do vrecka azda každý mestský crossover.
Celá paleta opcii je zabalená do troch výbav, kde sa samostatne pripláca iba za lakovanie. Počiatočná cenovka Hondy HR-V je na úrovni 27 490 eur, no naša výbava Advanced Style počíta s rozpočtom 32 490 eur.
Honda HR-V | Mazda CX-3 | Suzuki Vitara Hybrid | |
Motor/palivo | 1.5 /benzín | 2.0 /benzín | 1.4 /benzín-mhev |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1498/4 | 1998/4 | 1373/4 |
Výkon motora (kW/k) | 96/131 | 89/121 | 95/129 |
Prevodovka | CVT | 6AT | 6AT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,4 / 5,7 | 6,2 | 6,2/7,0 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1452 | 1288 | 1345 |
Objem batožinového priestoru (L) | 320 | 350 | 375 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 | 187 | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,7 | 9,9 | 10,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 27 490 / 32 490 | 22 840 | 17 930 / 24 650 |
Foto: Samuel Zaťko