TEST: Hyundai Ioniq Electric Facelift – starý známy v novom šate
Pamätáte si, ako sme Vám pred nedávnom priniesli test Hyundaiu Ioniq a náš pohľad na cestovanie s týmto elektromobilom na dlhšie trasy? Teraz sme si zopakovali takmer tú istú trasu, no zmenili sme pár vecí. Tentokrát sme vyskúšali faceliftovanú verziu Ioniqu v chladnom zimnom počasí. Koľko trvá nabíjanie? Aká je cesta s elektromobilom na dlhšiu trasu? Odpovede sa Vám pokúsime zhrnúť v našom teste. Poďme na to.
Dizajn
Ako som spomínal vyššie, na test sa nám do rúk dostal Hyundai Ioniq Electric, ktorý v auguste minulého roku prešiel faceliftom. Ten priniesol pár dizajnových zmien ako v exteriéri, tak aj v interiéri. Pri pohľade zvonku si pozorné oko všimne nový dizajn nárazníkov a zmenenú grafiku LED svetiel.
V porovnaní s predfaceliftom mi prišla predná časť auta ,,viac tradičná”, že nedávala svetu naokolo tak jasne vedieť ,,pozor ja som elektromobil”, čo je podľa mňa len a len plusom.
Predné LED svetlomety dostali nielenže novú grafiku, ale taktiež aj mierne výkonnejšiu techniku, takže pri jazde v noci ste videli naozaj všetko. Jediným mínusom je asistent diaľkových svetiel, ktorý častokrát spustil diaľkové svetlá aj napriek jasne viditeľnému oproti idúcemu autu.
Zadná časť zostala verná delenému zadnému oknu, čo mi v istých situáciách trochu prekážalo pri dobrom rozhľade, no po chvíli som si na to zvykol. Stačilo mierne zmeniť polohu pri sedení. Pri pohľade na zadnú časť sa nedá nevšimnúť taktiež nová grafika LED svetiel.
Pohon
To, kde sa odohrávajú najväčšie zmeny je určite pohon Ioniqu. Ten teraz disponuje elektromotorom s výkonom 136 koní, čo je o koní viac v porovnaní s predchodcom. Krútiaci moment má hodnotu 295 Nm dostupných kedykoľvek sa dotknete pedálu akcelerátoru.
Jazda
Dojazd a komfort cestovania v chladnom počasí sme sa rozhodli vyskúšať na trase Bratislava – Donovaly – Bratislava, čo je bežná víkendová trasa Bratislavčanov túžiacich po snehu. Je však takáto cesta akceptovateľná aj s elektromobilom?
Ráno sme vyrazili z Bratislavy s batériou nabitou na 80% a dojazdom 205km. Počas celej testovacej trasy sme mali zapnutý výhrev sedačiek, kúrenie nastavené na 24 stupňov a adaptívny tempomat nastavený na maximálny povolený limit 130/110.
Prvýkrát sme nabíjali na 50kW nabíjačke v Nitre, kam sme prišli s dojazdom 95km ( dojazd klesol o 110km, reálna vzdialenosť 107km). Nabíjanie na 80% trvalo 36 minút a palubný počítač hlásil dojazd 202km. Ďalšou zastávkou bola rýchlonabíjačka na Budči. Po príchode bol dojazd 104km ( dojazd klesol o 98km, reálna vzdialenosť 107km).
Na Budči trvalo nabíjanie 42 minút. Za ten čas sa 38.3 kWh Lithium-ion Polymérová batéria, ktorej kapacita narástla o 36% v porovnaní s predchodcom stihla nabiť na 80% (202km dojazdu). Ďalšia cesta smerovala do Španej Doliny a následne do cieľovej stanice, na Donovaly. Väčšina cesty bola do kopca, čo dalo zabrať aj akumulátoru. Na Donovaloch bol dojazd 112km, čo znamená, že dojazd klesol o 90km no reálne sme prešli len 53 kilometrov, takže výraznejšie stúpanie dalo autu zabrať.
Cestu na nabíjačku do Banskej Bystrice tvorilo prevažne klesanie, takže akumulátor sa pomocou rekuperácie, ktorej úroveň sa dala regulovať páčkami pod volantom cestou dole dobíjal. Vďaka tomu dojazd klesol len o 3 kilometre. Cestou späť sme teda nabíjali dvakrát a to v Banskej Bystrici a v Nitre.
Takýto výlet ťa bude stáť v prípade ak nabíjaš na 50kW nabíjačkách od ZSE 31€. Ak to porovnám s Hyundaiom Tucson s 2-litrovým naftovým motorom, ktorého priemerná spotreba je 8 litrov paliva na 100 kilometrov, spotreboval by cca 42 litrov paliva, čo by pri aktuálnej cene dieselu vychádzalo na približne 50€. Pri dlhších trasách a hlavne pri elektromobiloch s menším dojazdom treba zvážiť, či tých pár ušetrených eur stojí za čas strávený nabíjaním. Samozrejme Ioniq je auto primárne určené do mestskej prevádzky, no ani občasné výlety s ním nie sú ničím hrozným. Stačí si rozumne naplánovať cestu a čas.
Čo sa týka jazdných vlastností, Ioniq si ich v porovnaní s predchodcom zachoval a na ceste sa správa predvídateľne a veľmi komfortne. Viac sa o jazdných vlastnostiach dočítaš v teste predfaceliftového modelu.
Interiér
Ten dostal taktiež ľahký refresh, ktorý zahŕňa väčší centrálny dotykový displej s krajšou grafikou a prehľadnejším systémom. Tlačidlom EV sa dostanete do menu s informáciami o dojazde, rýchlosti nabíjania a taktiež mape, na ktorej je zobrazený rádius podľa aktuálneho dojazdu auta. Musím pochváliť využitie celej plochy displeju na zobrazenie Apple CarPlay.
Prístrojový panel so 7-palcovým displejom disponuje novou grafikou, ktorá sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu.
Sedadlá čalúnené kožou boli veľmi pohodlné aj pri dlhšej trase a okrem výhrevu mali taktiež funkciu chladenia. Jedinou vecou čo mi v interiéri prekážala bol panel klimatizácie, ktorého zaoblenie zavadzalo pri kolene najmä u vyšších ľudí a pri dlhšej jazde vás začalo tlačiť koleno.
Záver
Ak sa obzeráte po elektromobile na bežnú mestskú prevádzku a každodenné dochádzanie do práce/školy, Ioniq je podľa môjho názoru dobrá voľba. Dlhšie trasy síce nie sú jeho prednosťou, no s určitými kompromismi nie je ani táto úloha nemožná.
Cena testovaného modelu: 39 580€
Foto: Samuel Zaťko