TEST: Kia EV6 – elegancia spojená so športovým dizajnom
Ak si myslíte, že Ioniq 5 a EV6 sú úplne totožné modely len v inom balení, tak vás hneď sklamem, pretože okrem technického základu ide o dve odlišné autá.
Dizajnová krása
Filozofia bratských modelov je nasledovná, urobme elektromobil, ktorý bude dizajnovo perfektný, elegantný a zároveň futuristický. Obom modelom sa to podarilo, no každý sa uberá svojim dizajnérskym umením. Avšak Kia sa viac prikláňa k športovosti, čo jasne dáva najavo svojimi ostrými líniami. Ak by sme Ioniq 5 porovnali s EV6, tak sesterská Kia na dĺžku prerastá o 6 cm a je nižšia taktiež o 6 cm. Veľmi sa mi páči predná časť s LED matrixovými svetlometmi a dynamickými smerovkami. V nami testovanej červenej metalíze to pútalo nemalú pozornosť. Zadná časť nie je o čom. Svetlá spojené skrz celú šírku auta nie len pásom, ale peknou grafickou štruktúrou svetlometov. Vo verzií GT-Line s čierne lakovanými doplnkami to ozaj stojí za to.
Kokpit
Vnútro obklopuje futuristický dizajn opäť s ostrými črtami. Ak by sme znova trošku priblížili Ioniq 5 s Kiou, interiér Hyundaiu je doslova obývačka. Spracovanie a jednotlivé detaily navnaďujú útulný charakter, v ktorom sa veľmi príjemne trávi čas. Model EV6 je vyslovene ladený športovým dojmom, ktorý je pre vodiča tým najdôležitejším. Pred vodičom sa nachádza dvojica obrazoviek s veľmi pekným rozlíšením a ako to už poznáme, s prehľadným infotainmentom, ktorý poznáme z iných modelov značky.
Čo však musím spomenúť je panel klimatizácie s otočnými ovládačmi a dotykovými plochami. Áno, dotykovým plochám sa už nevyhneme, no stále tu máme otočné ovládače. Po novom tam pribudlo jedno tlačidlo, s ktorým sa panel prepne, otočný ovládač nastavuje hlasitosť audia miesto teploty a dotykové plochy zmenili svoje tlačidlá na skratky z infotianmentu, či už navigácia, rádio alebo média. Perfektné riešenie, ovládacie prvky ostali zachované len sa eliminoval ich počet. Stredový tunel je v prípade Ioniqu 5 posuvný, v Kii je fixne upevnený. Čo však mi prekážalo sú dotykové ovládacie prvky na stredovom tuneli, obsahujúce funkciu vyhrievania či ventilovania sedadiel. V praxi sa mi viackrát stalo, že pri manipulácii s panelom klimatizácie som nechtiach šuchol o tlačidlo výhrevu sedadiel, čo v teplých jarných dňoch určite poteší.
Celkovo na mňa interiér nepôsobil obývačkovo ako pri Hyundai, skôr zameraný na vodiča s nádychom športovosti.
➡️ NEPREHLIADNITE: Porovnali sme 3 Mercedesy triedy S❗️
Technicky rovnaká ponuka, výkonovo rozdielna
Ak sa rozhodnete pre kúpu modelu EV6, máte na výber z dvoch verzii pohonu vo dvoch výkonových variantoch. Jednoduchšia verzia má jeden elektromotor na zadnej náprave a dosahuje výkon 168 kW / 229 koní. Silnejšia dvojmotorová verzia s pohonom oboch náprav je na tom výkonovo ešte lepšie, pretože poskytuje až 239 kW / 325 koní. My sme si vyskúšali slabšiu zadokolku. Na stovku vyletí len za 7,5 sekundy, respektíve 5,2 sekundy pri výkonnejšej verzii.
Jazda
To je presne to, na čo je model EV6 určený. Jazdiť, jazdiť, jazdiť. Každú chvíľu za volantom som si užíval. Nie len že vyzerá dobre, rovnako dobre aj jazdí. Veď predsa natiahnutý rázvor, kolesá v rohoch karosérie a znižovanie ťažiska batériou. K tomu úplne vypínateľná trakčná a stabilizačná kontrola. Čo viac?
Podvozkovo je Kia tuhšie naladená ako Hyundai. Pri ostrejšom prejazde zákrut sa len mierne nakloní, je tam cítiť aj hmotnosť, no až keď sa pozriete na číslo na tachometri, zistíte, že EV6-tka je naozaj rýchla. S okamžitým výkonom na plynovom pedáli pôsobí mrštným dojmom a pokiaľ deaktivujete stabilizačnú kontrolu, verte, že zadná časť bude nesmierne hravá. Z pohľadu dynamiky je necelých 230 koní absolútne postačujúcich, ale samozrejme že vyšší výkon je vítaný. Ani s predbiehaním nie je žiaden problém, dokonca aj pri vyšších rýchlostiach dokáže svižne naberať tempá. Jedinou výčitkou pre dynamickú jazdu je ukotvenie sedadla vodiča, ktoré je aj v tej najnižšej možnej polohe dosť vysoké. Prial by som si byť smelo o 6-7 cm nižšie.
Nabíjanie a dojazd
Na diaľnici som volil optimálnu rýchlosť 120 km/h, čo je z môjho pohľadu ideálnym kompromisom spotreby energie a zároveň času. Pri ustálenej rýchlosti z Bratislavy do Trnavy palubný počítač deklaroval spotrebu necelých 23 kWh, čo je dojazd zhruba 330 km. Veľmi slušná hodnota pri dlhých svižných presunoch. Pri okresných cestách spotreba klesne na 18 kWh, dokonca pri vypnutej klimatizácii na 13 kWh. Dojazd na okresných cestách by sa vyšplhal nad 420 km, s vypnutým kúrením takmer na 600 km.
Nabíjanie skrz ultrarýchlu nabíjačku by malo trvať z 10 na 80 % len za 18 minút. V prepočte to znamená nabíjací výkon až 220 kW, čo je z pohľadu konkurencie to naj. Najvýkonnejšiu nabíjačku sme použili s výkonom 150 kW, no ani pri teplotách okolo 18 stupňov nabíjací výkon neprekročil 130 kW. Najvyšší nabíjací výkon je možný len pri ideálnych podmienkach, ktoré sme žiaľ nedosiahli. Avšak stále to nie je zlé, za pól hodinu dobiť vozidlo dojazdom 400 km je stále výborný údaj. Viac sa však oplatí nabíjanie prostredníctvom Wall boxu, ktoré je deklarované na 5 hodín a 13 minút z 10 na 80 %. Skúšali sme aj nabíjať z domácej zásuvky, no to by som bral len ako núdzové, keďže plné nabitie by potrvalo dlhšie ako jeden celý deň.
Záver a cena
Ako rozlusknúť otázku, či Ioniq 5 alebo EV6? Veľmi jednoducho. Preferujete obývačkový interiér, ktorý pôsobí nesmierne útulne s mäkko a pohodlne naladeným podvozkom? Páči sa vám futuristický retrodizajn zabalený do karosérie hatchback? Tým pádom odporúčam Ioniq 5. Ak si však radi užívate jazdu za volantom, preferujete dynamickejší štýl jazdy a páči sa vám elegantný dizajn so športovo ladenými črtami, EV6 je jasnou voľbou. Mne je osobne srdcu bližšia EV6-tka zo šoférskeho hľadiska, no z toho užívateľského so vzdušnejším interiérom zas Hyundai.
Kia EV6 štartuje na cenovke 52 290 eur s 230 koňovou verziou. Naša verzia s rovnakým pohonom, len vo výbave GT-Line začína na 57 590, no ak siahnete po najvýkonnejšej 325-koňovej verzii v športovej výbave, prekročíte 61 000 eur.
Technická špecifikácia
Kia EV6 | Audi Q4 e-tron | Hyundai Ioniq 5 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 18 | 38 | 13 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 220 | 125 | 220 |
Dojazd výrobca/test | 510 / 430 | 485 / 481 | 430 / 400 |
Výkon motora (kW/k) | 169 / 229 | 220 / 299 | 225 / 305 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 350 | 460 | 605 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 17 / 20 | 19,0 / 18,2 | 19,0 / 23,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2010 | 2210 | 2100 |
Objem batožinového priestoru (L) | 520 | 535 | 527 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 | 180 | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 | 6,2 | 5,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 52 290 / 57 590 | 48 070 / 77 324 | 42 890 / 56780 |
Foto: Samuel Zaťko
1 Response
[…] ➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Kia EV6 – elegancia spojená so športovým dizajnom […]