TEST: Renault Twizy – elektrická motokára od 16 rokov
Renault Twizy je momentálne cenovo najdostupnejší a najštýlovejší elektromobil, ktorý značka ponúka. Viete ho jazdiť už od 16 rokov a dvere sú za príplatok.
Dizajn, ktorý vzbudí pozornosť
Renault Twizy je lapač pohľadov a okoloidúci vám radi zakývajú. Rozmerovo je podstatne užší oproti klasickým vozidlám a k najväčším highlightom patria nožnicové dvere. Vyklápajú sa dohora ako to poznáme z Lamborghini Aventador. A to sme ešte so supercars neskončili, totiž dolná časť dverí je priehľadná ako v McLaren Senna. Zaujímavosťou je, že bočné dvere sú za príplatok 320 eur a určite by som si za ne priplatil kvôli pocitu bezpečia. Dverové okná chýbajú čo je v lete fajn, ale v zime je kvôli tomu Twizy v podstate nevyužiteľná.
Náš konkrétny kúsok mal príplatkové čierne 13 palcové disky z ľahkých zliatin s diamantovým efektom (Continental 125/80 M) a taktiež panoramatickú strechu. Presklenú strechu by som neodporúčal keďže v letných horúčavách vám svieti slnko na hlavu. Zadné svetlo pôsobí futuristicky a dosvet predných svetlometov bol počas jazdy v noci vyhovujúci.
Interiér Renault Twizy
Po nastúpení do Twizy som si ako prvé všimol obklady prístrojovky s karbónovým vzorom, to som fakt nečakal. Určite by som odporúčal priplatiť si za audiosystém s bluetooth-handsfree, lebo počúvať hudbu v aute má rád snáď každý. Kvalita audia pri náročnejších skladbách a pri zvýšenej hlasitosti trochu zaostávala, ale pri bežnej hlasitosti to bolo akceptovateľné. Parkovacie zadné senzory pri tak malom vozidle mi až taký význam nedávali, lebo stačilo sa obzrieť a hneď ste videli koniec vozidla. Twizy nemá okná ako aj klimatizáciu.
Čo sa stane ak začne pršať? Nevadí, interiér je nepremokavý a predný stierač je súčasťou štandarnej výbavy. Predné čelné sklo vás ochráni proti kamienkom a nie je potreba nosiť prilbu. Ukladací priestor v prístrojovke je zamykateľný a slúži na odloženie drobností ako peňaženka, mobil a podobné. Skrýva sa v nej aj 12v zásuvka. Sedadlá sú zmäkčené a na krátke cestu vystačia. Nie sú však polohovateľné a po dlhšej jazde vás môže začať bolieť chrbát. Batožinový priestor je pomerne malý a vytvorí sa prevrátením zadného sedadla. Ja som si nákup jednoducho odložil na sedadlo spolujazdca.
Jazda
Renault Twizy má pohon zadných kolies a nízke ťažisko dovoľuje rýchly prejazd ostrými zákrutami. Človek sa cíti ako v motokáre. Pár krát som vletel do zákruty veľmi športovým spôsobom a Twizy ju vedel pekne odfiltrovať. Síce bolo trochu cítiť nedotáčavosť, no ja som si tu jazdu užil na plno. Oproti bežnému vozidlu sú v Renault Twizy podstatne viac cítiť nerovnosti, avšak na krátkych trasách mi to neprekážalo. Druhý pasažier sa usadí rovno za vás a má dostatočný priestor na nohy aj dospelý chlap. Pri zaťažení dvomi pasažiermi som čakal, že sa zhorší akcelerácia no opak bol pravdou.
Skúšal som aj strmé uličky na Slavíne a rozbehol som sa síce pomaľšie, ale bez problémov. Aj keď nepredpokladám, že niekto bude jazdiť s Twizy v zime na snehu, spomeniem, že Twizy nemá ABS. Jedine kde som cítil malý výkon je mestská diaľnica. Pri maximálnej tachometrovej rýchlosti 84 km/h predstavujete na obchvate problém a občas vás budú chcieť predbehnúť kamióny, čo až tak príjemne nebolo.
Nabíjanie a dojazd
3,5 hodiny trvá nabíjanie z 0 na 100 percent cez klasickú domácu zásuvku, rýchlonabíjanie AC alebo DC na verejne dostupných nabíjacích stanicách možné nie je. Výrobca uvádza dojazd maximálny dojazd 100 km, ja som pri kľudnej jazde prešiel okolo 80 km. Renault Twizy má systém rekuperácie, ktorá dopomáha k zvýšeniu dojazdu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Dacia Spring – cenovo najdostupnejšie elektroauto (17 300 eur)
Cieľová skupina
Renault Twizy mieri na mladších a na ľudí, ktorí sa potrebujú v okolí premiestniť v štýlovom vozidle. Je registrovaná ako ťažká štvorkolka L7e, tiež známa ako quadricykel, čo so sebou prináša niekoľko výhod. Môžu ju jazdiť mladší od 16 rokov s vodičským preukazom B1. Pred kúpou sa pre istotu informujte ohľadom aktuálne platnej legislatívy.
Záver
Renault Twizy je veľmi netypické vozidlo a štýlové vozidlo no práve to oslovuje ľudí, ktorí sa chcú odlíšiť. Mestskou zápchou sa prederiete s ľahkosťou, zaparkujete všade a jazda v meste vám zaručí dobrú náladu. Nízke prevádzkové náklady sú jeden z najdôležitejších dôvodov prečo si Twizy zaobstarať. Ako najväčšiu nevýhodu vnímam vyššiu obstarávaciu cenu 12 800 eur a využitie len v teplom počasí.
Technické údaje a konkurencia
Renault Twizy | Citroën Ami | Micro Electric Me | |
Motor/kapacita batérie kWh | elektromotor/6,1 | elektromotor/5,5 | elektromotor/10 |
Nabíjanie 0-100 % (min) | 210 | 180 | 240 |
Max. prijateľný výkon nabíjania (kW) | – | – | – |
Dojazd výrobca/test | 100/ 80 | 75/ | 150/ |
Výkon motora (kW/k) | 13/ 17 | 6/ 8 | 7,5 / |
Max. krútiaci moment (Nm) | 57 | – | – |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | – | – | – |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 474 | 471 | 518 |
Objem batožinového priestoru (L) | 31 | – | – |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 80 | 45 | 78 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | – | – | – |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 12 800 / | 8 190 / | 13 800/ |
Foto: Samuel Zaťko