TEST: Seat Arona facelift – najviac zmien v interiéri
V roku 2016 vstúpila automobilka Seat do segmentu SUV modelom Ateca. Najmenší crossover, Arona, prišla len o rok neskôr. Dnes je druhým najpredávanejším modelom značky a po 4 rokoch slávy prichádza s vylepšeniami.
Exteriér
Na prvý pohľad sú zmeny zovňajšku nepostrehnuteľné. Najvýraznejšou zmenou prednej časti sú vystupujúce hmlové svetlomety, ktoré boli presunuté z okrajov spodnej časti nárazníka do stredu k mriežke chladiča. Avšak pozor. Po novom už aj v základnej verzii Arony môžete svietiť LED svetlometmi bez príplatku.
Omladený Seat spoznáte zo zadnej časti vďaka imitácii difúzora so zaslepenými koncovkami výfuku a vďaka označeniu modelu písaným písmom tak, ako v prípade omladeného Tarraca, Leonu či obľúbenej Atecy. Do palety farieb pribudlo šesť nových farieb, z ktorých náš testovací kúsok oblieka Zelená Dark Camouflage. Kombinácia farieb vyzerá pekne a na slnečnom svetle pekne vynikne metalízovaná zelená farba. Do ponuky pribudli aj tri disky kolies, nami testované 17-tky a dva tvary 18-palcových diskov kolies.
Interiér
V kabíne sa stala revolúcia. Tam ide o doslova nový model. Prvou dôležitou zmenou je použitie materiálov, kedy Seat upriamil pozornosť na palubnú dosku, ktorú pokrýva po novom mäkčený plast s jemným vzorovaním. V našom prípade sa priamo pred vodičom nachádzajú analógové budíky s 3,5-palcovým palubným displejom (za príplatok digitálny prístrojový panel). K tomu nemám absolútne žiadne výhrady, je to klasika, ktorá je prehľadná a vôbec mi nechýbal príplatkový digitálny štít.
Avšak v strednej časti sa presunul displej infotainmentu nad výduchy klimatizácie, kedy je viac v zornom poli vodiča, čo pri navigácii je len a len plus. Základ tvorí 8,25-palcový displej, za príplatok sa natiahne na 9,2 palca. Je krásne čitateľný, graficky dobre zvládnutý a hlavne rýchlo reagujúci. Čo je opäť veľké plus, tak ani napriek novému infotainmentu sa nepresunulo ovládanie panelu klimatizácie do infotainmentu tak, ako v prípade bratského Leonu. Na ovládanie tepelného komfortu slúžia otočné a hardvérové ovládače s výbornou funkcionalitou.
Veľmi pekným a originálnym detailom je podsvietenie kruhových výduchov ventilácie. Ak sa dostaneme ku batožinovému priestoru, ktorý má mimochodom hlbokých 400 litrov, aj vďaka dvojitému dnu. Netreba si ani priplácať sa lepiacu sadu, pretože v pod kufrom je v základe dojazdová rezerva.
Paleta motorov
Základným motorom novej Arony je 1.0 TSI o výkone 70 kW / 95 konských síl. Zlatou strednou cestou je nami testovaný 1.0 TSI s naladením na 81 kW / 110 konských síl a vrcholom ponuky je dobre známy štvorvalcový 1.5 TSI o výkone 110 kW / 150 konských síl. Na výber je aj verzia s CNG, ktorá dosahuje najmenších 66 kW / 90 konských síl.
Pohon
Náš trojvalcový jednoliter spájala s pohonom prednej nápravy 6-stupňová manuálna prevodovka. Naladenie trojvalca a manuálnej prevodovky mi ako jedna z mála sadla, prevodovka mala krátke a presné dráhy, z čoho som mal veľmi dobrý šoférsky pocit. Avšak ku špecifickému naladeniu trojvalca by som aj tak volil 7-stupňový automat, ktorý je za príplatok 1 650 eur.
Veľmi som bol prekvapený z odhlučnenia motorového priestoru, kedy inžinieri zo Seatu naozaj zapracovali. Najviac som trojvalec počul pri prvom a druhom prevodovom stupni, no akonáhle začal hrať úlohu aj aerodynamický šum, motor o sebe prestal dávať vedieť. Spomedzi konkurencie patrí odhlučnený trojvalec vo faceliftovanej Arone medzi špičku v segmente. Na bežné jazdenie má jednoliter dostatok sily a jazda s ním bola veľmi príjemná. Obával by som sa 95-koňovej verzie, kde už ten pokles výkonu môže byť cíteľný. A čo 1.5 TSI? To už je iná pesnička, ktorú sme testovali nedávno v predfaceliftovanej Arone.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Audi Q4 e-tron (299 elektrických koní)
Jazda
Jazda na 17-palcových diskoch kolies bola príkladná, azda všetky nerovnosti zvládala Arona hltať s prehľadom. Preto by som pouvažoval o výbere 18-palcových diskov kolies, ktoré s faceliftom priniesli naozaj prenádherné tvarovanie. Vďaka ľahkému motoru na prednej náprave je Arona ochotná zatáčať a čo najviac eliminovať nedotáčavosť. Podvozkovo je výborne naladená, na nerovnostiach neodskakuje a neustále pôsobí sebaisto aj pri ostrejšej jazde zákrutami.
Spotreba
Počas mestskej prevádzky si motor vypýtal ľahko cez 7 l/100 km, diaľničné tempá sme zajazdili za 7,3 l/100 km a na okresných cestách sa spotreba znížila pod 6 l/100 km. Po týždňovom teste sme kombinovane jazdili za 6,8 l/100 km. Treba však uviesť, že ide o úplné nové auto so surovým nezabehnutým motorom, kedy namerané hodnoty nezodpovedajú objektívnej spotrebe trojvalca. Časom sa spotreba jednoznačne ustáli na nižších hodnotách.
Záver a cena
Faceliftovaný Seat Arona dostal presne to, čo do ďalšej životnej púte potrebuje. Mierne zmeny v exteriéri, ktoré len prilepšia na vzhľade už aj tak dobre vyzerajúcemu zovňajšku, ale hlavne úplne nový interiér, ktorý cieli aj na mladú generáciu. Jazdným prejavom je to stále tá „stará“ dobrá Arona.
Technická špecifikácia
Seat Arona | Renault Captur | Hyundai Kona | |
Motor/palivo | 1.0 TSI/benzín | 1,0Tce/benzín | 1.0 T-GDI/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 999/3 | 999/3 | 998/3 |
Výkon motora (kW/k) | 81/110 | 74/100 | 88/120 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 200 | 160 | 172 |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová | Manuálna 5-stupňová | Manuálna 6-stupňová |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,3/6,8 | 5,1/6,8 | 5,7/6,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1235 | 1256 | 1237 |
Objem batožinového priestoru (L) | 400 | 404 | 374 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 | 173 | 181 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 | 13,3 | 11,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 16 760 / 19 689 | 15 500 / 18 670 | 18 290 |
Foto: Samuel Zaťko