TEST: Škoda Octavia 2.0 TDI – dôkaz toho, že nafta sa oplatí
Škoda Octavia patrí na našom trhu za jednu z najobľúbenejších možností. Veď predsa to dokazuje počet Octavii, ktoré dennodenne stretávame na našich cestách. Aj napriek náročným emisným limitom, ktoré automobilky musia spĺňať je možné Octaviu 4. generácie poháňať naftovým agregátom.
V rámci konkurencie combi nižšej strednej triedy sa naftový dvojliter nachádza len v sesterských modeloch Leon či Golf, no Octavia má navrch práve tým, že je najpraktickejšia. Ostatné automobilky na naftu buď úplne zanevreli alebo ponúkajú naftové motory s nižším objemom a aj výkonom. Aká je Octavia Combi so “overenou“ technikou?
Postačí výbava Style
Octaviu si môžete zvoliť v troch výbavách. Prvým stupňom je Active, následne Ambition a nakoniec Style. Náš kúsok dostal výbavu Style, čo znamená, že už v základe má parkovacie predné i zadné senzory, cúvaciu kameru, bezkľučové otváranie, elektrické dvere batožinového priestoru či Full LED Matrixové svetlomety, ktoré svietia vynikajúco, no v režime automatických diaľkových svetiel výrazne oslepujú protiidúce vozidla. Keďže výbava Style nadväzuje na dvojicu spomenutých nižších výbav, nesmiem vynechať bezdrôtové zrkadlenie telefónu, vyhrievané sedadlá či množstvo asistenčných systémov.
Dizajnovo je Octavia stále fresh. Už štvrtý rok je na trhu jej 4. generácia a stále vyzerá moderne. Dôkazom toho, že aj vo výbave Style môže vyzerať dobre je práve nami testovaný kúsok. Nová modrá farba Nightfire v spojení s 18-palcovými matnými doskami kolies sa pekne dopĺňajú. Ak vám však stále chýba športové korenie, treba sa pozrieť na verziu Sportline, ktorá je znížená a má čierne doplnky. Ak ani to nestačí, vo vrcholnej verzii RS si určite prídete na svoje nie len po dizajnovej stránke, ale aj vďaka samosvornému diferenciálu VAQ, s ktorým jazdí presvedčivo.
Ponuka motorov
Základ ponuky tvorí motor 1.0 TSI o výkone 81 kW (110 k), ktorú je možné spriahnuť so 6-stupňovým manuálom alebo 7-stupňovou DSG prevodovkou. Zlatou strednou cestou benzínových motorov je skvelý 1.5 TSI o výkone 110 kW (150 k), ktorý ho vie prenášať na predné kolesá taktiež skrz manuálnu alebo automatickú prevodovku. Benzínových vrcholom ponuky, teda okrem verzie RS, je 2.0 TSI o výkone 140 kW (190 k), ktorý poháňa obe nápravy cez 7-stupňovú DSG prevodovku. Tento motor sme testovali už v spomenutej Octavii Sportline.
V rámci posledných mohykánov je našťastie k dispozícii aj naftová alternatíva, a teda 2.0 TDI v podladenej verzii s výkonom 85 kW (115 k) a 6-stupňovým manuálom alebo nami testovaný dvojliter s výkonom 110 kW (150 k) a 7-stupňovou DSG prevodovkou.
Príjemný a úsporný spoločník
Motor 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) patrí za mňa k tej najlepšej verzii, ktorá si našla dobrý kompromis medzi výkonom, kultivovanosťou a spotrebou. Ak by som ju hneď mohol porovnať so silnejším dvojlitrom, ktorý je naladený na 147 kW (200 k), ktorý sme mali napr. aj v Passate, tak silnejší dvojliter je menej kultivovaný a vyznačuje sa vyššou spotrebou. Pri výkonnostnom porovnaní je 110 kW v spodnom pásme otáčok živší, na druhú stranu nad 3 000 ot/min. postupne stráca dych. Naopak, pri 147 kW verzii je v spodnom pásme lenivejší, no akonáhle sa dostanete do vyššieho pásma otáčok, je medzi motormi cítiť výraznejší výkonový rozdiel. Osobne na každodenné používanie je 110 kW verzia absolútne ideálna.
Interiér
Vnútri vás Octavia Combi očarí svojim bohatým priestorom a vzdušným interiérom. Priamo pred vodičom sa nachádza plne digitálny prístrojový panel, ktorý je plne konfigurovateľný a zároveň prehľadný. Oproti verzii Sportline a RS má menej grafických zobrazení, no sú pekne čitateľné a zbytočne neobsahujú veľa rôznorodých informácii.
Displej infotainmentu je už stará známa. V tomto konkrétnom prípade mi ani raz nesekol, čo je prekvapivé, pretože v rámci koncernu to samozrejmosťou rozhodne nie je. Panel klimatizácie je integrovaný do displeja infotainmentu. Zástanca tohto riešenia nie som, keď sa však na to pozriem z druhej strany, počas celého testu mi vyhovovala prvotne navolená teplota automatickej klimatizácie a nemusel som nič meniť.
Sedadlá vo výbave Style sú štandardne látkové, sú príjemne tvarované s dostatočným bočným vedením. S pohodlím som veľmi spokojný, opciou môže byť aj kožené čalúnenie. Použité materiály kombinujú látkové prešívanie palubnej dosky, mäkčené plasty a taktiež aj tvrdé plasty, ktoré sú použité hlavne na dverách.
V druhom rade sedadiel je miesta dostatok aj pre dvojicu dospelých. Trojzónová klimatizácia a vyhrievanie aj druhého radu sedadiel, ktoré je za príplatok, len umocňuje komfort pre pasažierov. Batožinový priestor s objemom 640 litrov patrí v triede medzi tie najväčšie, no hlavne najpraktickejšie aj vďaka Simply Clever riešeniam. K tomu ak pridáme pod dnom kufra plnohodnotné rezervné koleso, tak naozaj niet o čom.
Jazda a spotreba
Naftový dvojliter je jednoducho skvelý. Už od spodného pásma otáčok, konkrétne od 1 600 ot/min. je k dispozícii plný krútiaci moment 360 Nm, vďaka čomu sa veľmi pekne zbiera s chuťou ísť vpred. Prevodovka je naladená práve na čo najnižšiu spotrebu a výrazne podtáča motor, no na druhú stranu radí veľmi jemne a plynulo. Ak som na plynovom pedáli razantnejší, prevodovka zbytočne nedrží motor v nízkych otáčkach ale podradí pre svižnejšiu akceleráciu. Z tohto hľadiska je spojenie motora a prevodovky veľmi dobré.
V mestskej premávke si dvojliter odpil z nádrže 5,5 – 6 litrov / 100 km, na okreskách nemá problém podliezť aj 4,5 litrovú hranicu. Záleží však od pravej nohy na plynovom pedáli, pri ťažkej nohe to bude o liter viac. Diaľničnou maximálkou neprekročíte 6 l / 100 km, čo je výborná hodnota. Ak náhodou aj prekročíte maximálnu povolenú rýchlosť, nad 7 litrov je vôbec úspech sa dostať. To sa však o akomkoľvek benzínovom motore nedá povedať, keďže je výrazne náchylnejší na záťaž, čo sa značne prejaví na ďaleko vyššej spotrebe. Z tohto hľadiska je naftový motor nenahraditeľný.
Podvozok
Na výber sú až 2 typy tlmičov. Štandardný oceľový neadaptívny podvozok je možné zvýšiť o 15 mm s paketom pre zlé cesty, prípadne znížiť o 15 mm od štandardného nastavenia. Druhou možnosťou je adaptívny podvozok DCC. Naša verzia jazdila na štandardnom podvozku.
Poďme si to však rozmeniť na drobné, keďže v krátkom časovom horizonte sme mali k dispozícii verziu Sportline so zníženým podvozkom a taktiež aj verziu s adaptívnymi tlmičmi. Štandardný podvozok Octavie sa snažili inžinieri naladiť tak, aby inklinoval k Superbu. To znamená že je naladený mäkko a plavne. Vyslovene pekne filtroval nerovnosti a na zvlnitom povrchu plával rovnako, ako to poznáme zo Superba. To, že je mäkký vôbec nie je zlé. V mestskom prostredí, na okreskách a aj na diaľnici funguje perfektne a cítiť z neho dostatočnú dávku komfortu. Jeho naladenie vás začne obmedzovať buď pri ostrých prejazdoch alebo pri svižných diaľničných tempách, najmä na zvlnitej a kľukatej R1, kedy sa podvozok až moc rozvlní a prestanete mať pocit dostatočnej stability. Aby som to uviedol na pravú mieru, ako keby vám začal dávať najavo, že nemá žiadne športové ambície a skôr sa snaží navodiť pocit kľudnej a komfortnej jazdy.
Osobne by som si priplatil za znížený neadaptívny podvozok, poprípade verziu Sportline, ktorá ho má v základe. Ten na komforte stráca minimálne oproti štandardnému podvozku, skôr je tuhší a pri svižných prejazdoch je stabilný a presvedčivý. Sportlineový podvozok viete pekne oprieť v zákrute a využiť jeho tuhé naladenie, ktoré je zároveň aj komfortné.
Adaptívny podvozok DCC má navrch v tom, že je možné si nájsť kompromis medzi tuhosťou a plavnosťou podľa vlastných preferencii. Treba si však zvážiť, či to stojí za to, keďže za znížený podvozok spolu s progresívnym riadením sa pripláca 201 eur a za adaptívny podvozok 1 023 eur.
Záver a cena
Škoda Octavia Combi s naftovým dvojlitrom je jedným z posledných mohykánov. Sama o sebe je nesmierne praktická a s radosťou použiteľná na každý deň. Naftu pod kapotu si rozhodne pýta, pretože je s ňou dostatočne dynamická, komfortná a hlavne úsporná. Berte, pokiaľ je 2.0 TDI k dispozícii.
Technická špecifikácia
Škoda Octavia Combi | Peugeot 308 SW | Volkswagen Golf Variant | |
Motor/palivo | 2.0 / nafta | 1.5 / nafta | 2.0 / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1968 / 4 | 1499 / 4 | 1968 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 110 / 150 | 96 / 130 | 110 / 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 360 | 300 | 360 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 8-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,5 – 4,9 / 5,5 | 5,0 / 6,1 | 4,7 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1478 | 1475 | 1565 |
Objem batožinového priestoru (L) | 640 | 608 | 611 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 225 | 207 | 223 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,7 | 10,6 | 8,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 33 260 / 41 393 | 28 790 | 33 090 |
Foto: Samuel Zaťko