Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC – elegancia na prvom mieste
Mercedes-Benz sa preslávil svojou kombináciou luxusu, výkonu a inovatívnych technológii. Nový model CLE 300 4MATIC kupé tomu nie je výnimkou. Stuttgartský výrobca prináša nový samostatný konštrukčný rad, totiž nové CLE kupé využíva koncepčné a technické inovácie Triedy C a Triedy E.
Zvonka láka pohľady
Dizajnovo sa Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC kupé vyznačuje elegantnými a dynamickými líniami, ktoré dodávajú autu športový a pôsobivý vzhľad. Predná časť tiež známa ako „žraločí nos“ je zdobená charakteristickou maskou chladiča s veľkým logo hviezdy, ktorá dodáva vozidlu vznešený výraz. Nízka strecha a dlhá kapota navyše podčiarkujú jeho športový charakter. Vo všeobecnosti ide o elegantné a športové kupé, ktoré pôsobí veľmi atraktívne a lákavo. Široký postoj navodzuje sebavedomie, stabilitu a športovosť.
LED Matrix Digital lights svetlomety výborne tieňujú oprotiidúce vozidlá a patria tradične k tým najlepším na trhu. Chválim zvolenú čiernu konfiguráciu zdobenú chrómovými doplnkami a veľkými diskami kolies (245/35 R20 vpredu a 275/30 R20 vzadu), ktorá pútala pozornosť okoloidúcich a pripomínala batmobil.
Je to skôr trieda C alebo E?
Nové dvojdverové vozidlo s dĺžkou 4 850 milimetrov, šírkou 1 860 milimetrov a výškou 1 428 milimetrov je najväčším kupé v segmente strednej triedy. Priestorová koncepcia modelu CLE kupé, pri ktorej treba spomenúť najmä predĺženie rázvoru o 25 milimetrov, ponúka výrazne viac miesta ako kupé Triedy C. Najmä cestujúci vzadu majú k dispozícii o 10 milimetrov väčší priestor na hlavu, o 19 milimetrov väčší priestor na plecia a lakte a o 72 milimetrov väčší priestor na kolená. Batožinový priestor sa zväčšil o 60 litrov a bez problémov pojme tri golfové vaky.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Mercedes-Benz GLC kupé 220d 4MATIC
Interiér dýcha luxusom
Interiér CLE 300 4MATIC je miestom, kde sa stretáva luxus s najmodernejšími technológiami. Príjemné materiály na dotyk a precízne spracovanie vytvárajú príjemnú atmosféru. Kokpit je potiahnutý v syntetickej koži a obšívanie jasne naznačuje, že ide o prémiový model. Prešívanie dokonca pokračuje až pozdĺž čelného skla, čo je výnimočnosťou. Pochváliť musím použitý dekor, lebo rozšírený klavírny lak nie je šťastným riešením. Je veľmi náchylný na škrabance a zamastenie je viac viditeľné.
Ambientné osvetlenie so 64 farbami patrí jednoznačne k silným stránkam Mercedesu a je to tak aj v prípade CLE 300 4MATIC. V interiéri nič nevŕzgalo a celkovo bol náš testovací kúsok kvalitne poskladaný. Sedadlá sú pohodlné a poskytujú dostatok opory aj na dlhé cesty. Model CLE kupé preberá množstvo digitálnych inovácií z novej Triedy E. Digitálna prístrojová doska a centrálny displej sú oddelené a ponúkajú nový infotainment s novým vzhľadom, ktorý si všimnete na nových ikonách v menu. Je ľahko ovládateľný, ponúka množstvo funkcií a má skvelú grafiku. Systém infotainmentu MBUX tretej generácie po novom ponúka aplikácie od poskytovateľov tretích strán ako napr. Spotify. To znamená, že nie je nutné používať Apple CarPlay, ale zabudovanú app-ku Spotify.
Špecifická funkcia EASY-ENTRY
Prvýkrát vo vozidle Mercedes-Benz sa predné sedadlá neodisťujú pomocou páky, ale pomocou ušľachtilo pôsobiaceho pútka z kože napa. Nachádza sa na hornom okraji operadla a je komfortne dosiahnuteľné. Vzadu je dostatok miesta pre priemerne veľkého dospelého človeka. Oceňujem lepší materiál na zadnej strane sedadiel. Kupé majú bežne dlhšie dvere ako je človek zvyknutý, čo má za dôsledok jemne nepraktické vystupovanie v úzkych miestach. Nie je to nič strašné, len je to dobré vedieť, ak plánujte často parkovať v úzkych priestoroch. Podávač pásov je pri tak dhých dverách užitovná vec a zjednodušuje život.
Ďalším výrazným prvkom výbavy sú predné sedadlá, ktoré boli vyvinuté exkluzívne pre model CLE. V kombinácii s voliteľne dodávaným 3D obklopujúcim ozvučovacím systémom Burmester sa v nich nachádzajú po dva reproduktory vo výške opierok hlavy. Tieto reproduktory v bezprostrednej blízkosti uší sa pri využití technológií Dolby Atmos a Spatial Audio postarajú o veľmi individuálny a pohlcujúci hudobný zážitok.
Klimatizované a vyhrievané sedadlá zabezpečujú maximálny komfort už si len stačí vychutnávať audio zážitok vďaka Burmester systému, ktoré hrá čisto a na špičkovej úrovni. Možno sa mi to len zdalo, ale mám pocit, že ovládanie sliderov na volante je po novom presnejšie, akokeby už neboli príliš sensitívne. Ak by som mohol vylepšiť jednu vec na Mercedesoch tak je to pridanie možnosti nastavenia funkcie autoholdu v infotainmente. Osobne mi príde otravné na križovatke zakaždým pevne zošlapovať brzdový pedál.
Náhľad semafóra zobrazený v infotainmente prostredníctvom prednej kamery je top vychytávka a čudujem sa, že s ňou neprišli aj druhé automobilky. Veľký head-up displej je nastaviteľný a ponúka voliteľné segmenty. Inteligentné osvetlovanie a automatické rozsvietenie svetla akonáhle rukou čiahnete na sedadlo spolujazdca je praktickou vychytávkou a lepšie vidíte kam siahate.
Športovo-komfortný pôžitok z jazdy
Čo sa týka výkonu, CLE 300 4MATIC je poháňaný spoľahlivým štvorvalcovým motorom, ktorý poskytuje dostatočný výkon pre športové jazdenie ako aj každodennú premávku. Systém pohonu všetkých kolies 4MATIC zabezpečuje vynikajúcu trakciu a stabilitu, čo robí z auta spoľahlivého spoločníka aj v nepriaznivých poveternostných podmienkach. Podvozok je sériovo znížený o 15 milimetrov a celkovo je vozidlo vyladené na neutrálnu jazdu.
Aj pri vypnutí stabilizačného systému ESC off elektronika stále zasahuje to riadenia a nepustí vás ani v daždivých podmienkach do šmyku. Na jednej strane môžete byť presvedčený, že ide o najbezpečnejšie vozidlo, ale na druhej strane škoda pre športových vodičov, ktorí si radi doprajú jazdu bokom. Tu si musíte počkať na príchod minimálne verzie AMG 53. Športové jazdenie je možné, avšak nie je to vozenie určené na vyslovenú hranu. Stabilita a pohodlie je na prvom mieste. Jediná výčitka pre mňa ako športového vodiča je chýbajúci samosvorný diferenciál. Ten sa napríklad u konkurencie BMW dá priplatiť aj k slabším výkonnostným verziam.
O agilné a súčasne aj komfortné potešenie z jazdy sa postará na želanie dodávaný adaptívny podvozok v kombinácii s riadením zadnej nápravy; obidve funkcie sú súčasťou technického balíka (2.340€). Uhol natočenia zadných kolies predstavuje maximálne 2,5 stupňa a priemer otáčania sa vďaka tomu zmenší o 50 centimetrov.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia AMG GT63 S E PERFORMANCE – Raketa s 843 koňmi a 1470 Nm
Benzínový 4-valec s mild-hybridnou technológiou – správna voľba?
CLE 300 je najsilnejším 4-valcom v ponuke a dosahuje 258 koní a 400 Nm. Na každodenné jazdenie odporúčam tento variant. Z 0 na 100 km/h zrýchľuje za 6,2 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Ide o veľmi dobré hodnoty. Dobre sa s ním predbieha a na charakter športového a hlavne komfortného kupé je to tak akurát. Jedine mi trochu chýbal zvukový prejav benzínového motoru. CLE 300 je veľmi odhlučnené, tiché, ale na podiv je pri nízkych otáčkach počuť rapkanie pripominajúce naftový motor.
Na výber je aj slabšia a lacnejšia CLE 200-ka avšak s CLE 300 sa viaže lepšia sériová výbava, takže v konečnom dôsledku tým moc neušetríte. 300-ka má už v cene zahrnutý exteriér v AMG Line so športovejším podvozkom, výkonnejšími brzdami a 19 palcovým diskami AMG. AMG Line interiér je takisto v cene a zahŕňa športový volant v koži napa, prístrojovú dosku a línie boku v imitácii kože Artico a ozdobné prvky s kovovou štruktúrou.
Pre fajnšmekrov je tu možnosť 6-valcov, ktoré ponúknu oveľa krajší chod, zvuk a dynamiku. Jednoducho tie dva chýbajúce valce sa nedá len tak oklamať. Síce na papieri zrýchľuje CLE 300 veľmi slušne a má lepšiu spotrebu, ale 6-valcov prináša jednoznačne viac emócii. Je to na vás, čo je vyššia priorita.
Pochváliť musím inteligentnú rekuperáciu, ktorá automaticky reguluje napr. odstup od vozidiel pred vami alebo samostatne začne dobrzďovať pri priblížení ku križovatke. To ušetrí zdvíhanie vašej pravej nohy a prispieva k vyššiemu pohodliu. Ste jednoducho radi, že ešte niekto druhý za vás myslí. Vďaka mild-hybridnému systému je opätovné naštartovanie start-stop je tak plynulé, že ho takmer nepostrhnete a ani ho nemáte potrebu vypínať. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu na úrovni 7,0-7,6 litra. Pri jazde na diaľnici som dosiahol 8,2 litra a kombinovanú spotrebu na úrovni 7,8 l, čo sú v podstate na veľkosť vozidla zodpovedajúce hodnoty.
Záver a technické údaje
V záverečnom hodnotení môžem povedať, že Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC kupé je automobil, ktorý spája luxus, výkon a technológie do jedného pôsobivého balenia. Svojou športovou eleganciou a vysokým komfortom si získava srdcia aj náročných motoristov a posúva štandardy vo svojej triede. Ak hľadáte spoľahlivé a výnimočné luxusné kupé, CLE 300 4MATIC je určite automobil, ktorý stojí za zváženie.
MB CLE 300 4MATIC | BMW 430i xDrive | Audi A5 Coupe 45 TFSI quattro | |
Motor/palivo | benzín | benzín | benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1999/4 | 1998/4 | 1984/4 |
Výkon motora (kW/k) | 190/258 + 17/23 | 180/245 | 195/265 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 + 200 | 400 | 370 |
Prevodovka | Automatická 9-st. | Automatická 8-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,0-7,6/ 7,8 | 6,9-7,7/ | 6,8-7,7/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1855-2040 | 1680 | 1634 |
Objem batožinového priestoru (L) | 420 | 440 | 450 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,2 | 5,7 | 5,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 69 600/94 512 | 59 910/ | 54 120/ |
Foto: Samuel Zaťko