TEST: Škoda Octavia RS 2.0 TSI – unikát bez konkurencie
Škoda Octavia vo verzii RS predstavuje absolútny vrchol toho, čo model Octavia ponúka. Donedávna ste si mohli zvoliť RS-u v 200-koňovej nafte so štvorkolkou, plug-in hybride alebo čistokrvnom benzíne. Aktuálne je k dispozícii iba plnotučný benzínový dvojliter s pohon výhradne prednej nápravy. Aká je teda Škoda Octavia RS?
RS
To, že ide o Octaviu RS spoznáte hlavne kvôli čierno lakovaným doplnkom exteriéru. Ale veď tie má predsa aj verzia Sportline. Aký je teda rozdiel? Octavia RS oblieka v prednej časti upravený predný nárazník s ostrejšími črtami. Už v základe sa o jazdu v noci starajú Matrixové LED svetlomety, ktoré svietia naozaj bravúrne, no výraznejšie oslepujú protiidúce vozidlá, vďaka čomu vám protiidúce vozidlá opätujú diaľkový režim svetiel.
Zadná časť disponuje difúzorom s dvojicou pravých koncoviek výfuku. Výfuková sústava je pekne naladená, v spodnom pásme otáčok preniká dunivý zvuk zo zadnej časti. Oproti Golfu GTI však do výfuku nestrieľa, jedine pri preradení vo vysokých otáčkach pekne pľuvne do výfuku. Čerešničkou na torte sú 19-palcové disky kolies s typickým tvarovaním, ktoré je už pre verziu RS charakteristické od predchádzajúcej generácie. Čo sa týka lakovania, RS-a nevyzerá zle v žiadnej farbe najmä kvôli čiernym doplnkom, no už je len na vás, ktorá farba sa vám páči najviac.
Interiér
Už po nasadnutí do interiéru na vás doslova kričí krásny alcantarový poťah nie len palubnej dosky, ale aj výplní dverí, nerezové pedále či perforovaný volant. Celkovo je spracovaná nesmierne dobre, v interiéri prevládajú mäkčené materiály a tvrdé plasty nájdete len v spodných častiach interiéru.
Sedadlá s integrovanou opierkou hlavy s polokoženým čalúnením sú bezpochyby ideálnou voľbou. Vyzerajú výborne, majú dostatočné bočné vedenie či už v sedacej časti ale aj v chrbtovej časti. Sú príjemne tvrdé, podržia vás v zákrutách a zároveň sú aj komfortné pri dlhších trasách.
➡️ NEPREHLIADNITE: Nová modernizovaná Octavia [2024]
V strednej časti palubnej dosky sa nachádza 10-palcový displej infotainmentu s kvalitným rozlíšením, no sem-tam vie seknúť a niektoré operácie mu dlhšie trvajú. Na druhú stranu podporuje aj bezdrôtový Apple CarPlay, s ktorým funguje veľmi dobre. Na nešťastie má v sebe integrovaný aj panel klimatizácie, čo je trošku škoda, pretože je to ergonomicky horšie riešenie ako pri hardvérových ovládačoch.
Priestorovo je Octavia bezkonkurenčná, konkurovať môže jedine kombi verziám. Do kufra sa zmestí nepochopiteľných 600 litrov, po sklopení sedadiel až 1 555 litrov. Nesmiem vynechať ani Simply Clever riešenie, či už sieťový program, háčiky a množstvo sekundárnych odkladacích priestorov. Aby toho nebolo málo, pod 600 litrami batožinového priestoru sa nachádza aj dojazdové rezervné koleso, ktoré je síce za príplatok, no hlavne že je vôbec k dispozícii.
Motorizácia
Pod kapotou pracuje už avizovaná jediná alternatíva. Poďme si ju porovnať s verziou Sportline, ktorú sme testovali nedávno. Verzia RS má pod kapotou 2.0 TSI o výkone 180 kW (245 koní) a 370 Nm, poháňa výhradne prednú nápravu skrz 7-stupňovú automatickú prevodovku. Na stovku zrýchli za 6,7 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje 250 km/h.
Sportline s taktiež dvojlitrovým benzínom dosahuje výkon 140 kW (190 koní) a 320 Nm, poháňa obe nápravy skrz totožný 7-stupňový automat. Stovku dosiahne len o desatinu pomalšie s maximálnou rýchlosťou 229 km/h.
Okrem pohonu oboch náprav je medzi nimi aj ten rozdiel, že RS má aj samosvorný diferenciál VAQ, ku ktorému sa ihneď dostaneme.
Podvozok
O pohodlie sa staral adaptívny podvozok DCC so širokou škálou nastavení tuhosti. Ak by som ho mal opäť porovnávať s verziou Sportline, musím brať do úvahy to, že Sportline mala štandardný oceľový podvozok. Aj napriek tomu, že je o 10 mm znížený od štandardnej Octavie, je skvelo pohodlný. Blízko má k Superbu, pretože pekne pláva a s prehľadom hltá nerovnosti. Nenašiel som jediný dôvod na to, aby som si priplácal za adaptívne tlmiče.
Naopak, Octavia RS mala priplatený adaptívny podvozok. Ihneď som cítil, že je tuhší. To však neznamená, že je nepohodlný. V komfortnom režime pekne dýcha a absorbuje drvivú väčšinu nerovností. V tomto režime som nemal pocit, že by som sedel vo vrcholnej verzii, ktorá je najvýkonnejšia a má poskytovať najlepšie jazdné vlastnosti. V režime Sport podvozok výrazne stvrdne, minimalizuje náklony a viac sa prispôsobuje profilu cesty. Celkovo ma DCC oslovilo, pretože pri dlhých trasách je pohodlný a komfortný, no v prípade, že si idem zajazdiť, vie byť pekne tuhý.
2.0 TSI + VAQ = mňam!
Začnem slabou stránkou. Prevodovka je aj v prípade najvýkonnejšej verzie naladená do komfortu. Motor drží v čo najnižších otáčkach a v režime D nepôsobí nijako výnimočne. Radí hladučko, o tom potom, no pre automobilky sú dôležité nízke emisie, ktoré sa prejavili aj na spotrebe. V režime S už ide o inú pesničku. Akonáhle sa motor dostane do otáčok, ťahá, ťahá a ťahá. Krásne akceleruje a doslova mu chutia vysoké čísla na otáčkomeri. Nad 4 000 ot./min. po každom preradení pľuvne do výfuku, čo len umocňuje celkový zážitok z jazdy, keďže úradujú tvrdé emisné limity a filtre, ktoré utlmujú motor.
Výkon 180 kW je tak akurát, na suchom podklade výkonu nikdy nie je dosť, no na nespevnenej mokrej vozovke nie vždy predná náprava zvláda preniesť výkon. Netreba zabudnúť, že pohotovostná hmotnosť je na úrovni 1,5 tony, čo je výborná hodnota na dnešné pomery. To sa odzrkadlilo aj na brzdách, ktoré fungujú skvelo a pekne sa dajú dávkovať. Prekvapivo pri tvrdej svižnej jazde som ich aj unavil, čiže na okruhové jazdenie to nie je, no na bežné používanie sú dostačujúce.
Pre mňa je najdôležitejším bodom práve samosvorný diferenciál. Nie je mechanický, ale elektronický. Na suchu poslúcha volant doslova milimetrovo, aj keď prepálite nájazd do zákruty, samosvor urobí svoju robotu a Octavia krásne nasleduje volant. Najviac to bolo cítiť na mokrej vozovke, kedy výrazne prenáša výkon na koleso s lepšou trakciou. Nie je naladený tak, že trhá volantom do zákruty, práve naopak. Mal som pocit, že jazdím v klasickom aute, ktoré ale pekelne zatáča a poslúcha vodiča. Práve preto by som Octaviu ani neporovnával s ostro ladenými vozidlami kategórie Hot Hatch. Skôr ide o akýsi medzistupeň medzi každodennou použiteľnosťou a dokonalými jazdnými vlastnosťami predokoliek, resp. kultúrna vstupná brána do výkonných predokoliek.
Spotreba
Softvér prevodovky robí veľké zázraky, pretože to, za aké spotreby vie jazdiť tento dvojliter je obdivuhodné. Na diaľnici si odpije menej ako 7 litrov / 100 km, na okreskách viete pokoriť aj 6-litrovú hranicu. V meste by som počítal 9 – 10 litrov. Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na 8,5 litra, do ktorého sú započítané aj dlhé presuny. Akonáhle dvojliter ženiete do otáčok a užívate si jeho potenciál, prejaví sa aj jeho vyšší apetít.
Záver
Je 140 kW benzín so štvorkolkou plnohodnotnou náhradou za RS? Skôr by som povedal, že ide o dva svety. Zatiaľ čo Sportline je podvozkovo uplávanejšia a “superbovsky“ komfortná, pohon oboch náprav vám dopraje istú dávku zábavy najmä v zime. Octavia RS je tuhšia a vďaka samosvornému diferenciálu je rýchlejšia v zákrutách. Výkonnejší 180 kW motor si odpije z nádrže len o liter viac, takže si len treba zvážiť, čo od Octavie očakávate.
Jazdecky si ma Octavia RS chytila za srdce, pretože je naozaj skvelá. Motoru chutia otáčky, samosvor vynikajúco funguje, podvozok vie byť aj komfortný a aj tuhý a k tomu poriadna porcia priestrannosti v interiéri a jama v kufri. A cena? Škoda Octavia RS štartuje na cenovke 39 660 eur. A čo ten nadpis „unikát bez konkurencie“?
Golf GTI je priestorovo výrazne menší, v tom prípade by som porovnával Golf Variant, ktorý ako GTI nie je, len R-ko so štvorkolkou a 320 konskými silami. Cupra Leon má podobný scenár. Liftback s praktickým kufrom a samosvorným diferenciálom v tejto cenovej kategórii rozhodne nie je.
Technická špecifikácia
Škoda Octavia RS | Volkswagen Golf GTI | Cupra Leon Sportstourer 245 | |
Motor/palivo | 2,0 /benzín | 2,0 /benzín | 2,0/benzín |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984/4 | 1984/4 | 1984/4 |
Výkon motora (kW/k) | 180/245 | 180/245 | 180/245 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 370 | 370 | 370 |
Prevodovka | Automatická 7 st. | Automatická 7 st. | Automatická 7 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,1 / 8,5 | 7,4 | 7,1 – 7,7 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 528 | 1 496 | 1 581 |
Objem batožinového priestoru (L) | 600 | 374 | 620 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,6 | 6,3 | 6,6 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 39 660 / 45 535 | 39 740 | 41 580 |
Foto: Samuel Zaťko