TEST: Škoda Superb iV – Prvý plug-in hybrid automobilky
V našej redakcii sme si vytvorili testovaciu rodinu modelu Škoda Superb tretej generácie. Najprv sa nám do rúk dostala športovejšia verzia Sportline, no neskôr k nej pribudol robustnejší Scout. Tentokrát sme však testovali verziu, ktorá má niečo navyše a práve tým je výnimočná. Hovoríme o prvom plug-in hybride automobilky ŠKODA, konkrétne o modeli Superb iV.
Navonok nenápadný
Na prvý pohľad si ani neuvedomíte, že pozeráte na hybridný model. Náhla zmena nastane, keď otvoríte dvierka na prepracovanej mriežke chladiča v ktorej je zakomponovaná zásuvka na nabíjanie.
Predné adaptívne Full LED svetlomety s Matrix technológiou a integrovanými výsuvnými ostrekovačmi mi hlavne robili radosť pri večernom testovaní. Nemusel som riešiť prepínanie diaľkových svetlometov, lebo Superb to automaticky riešil namiesto mňa. Aj keď sa mi párkrát stalo, že som oslepil protiidúce auto pri prejazde zákrutou. Na rovinke svetlometom nemám čo vytknúť. Vozidlo bolo vybavené LED hmlovými svetlometmi s prisvecovaním do strán.
Čierna Magic s perleťovým efektom Superbu náramne pristane. Farebne ladili 18-palcové kolesá Canopus z ľahkej zliatiny. Tónované zadné okná SunSet zlepšujú vzhľad a pohodlie cestujúcich.
Na piatych dverách medzi zadnými Full LED svetlometmi decentne vyniká chrómová lišta. Písmenkový nápis ŠKODA je proste neprehliadnuteľný. Potiahnutím mechanizmu v kufri auta sa spod nárazníka vysunie ťažné zariadenie.
Zmeny v interiéri
Začnem rovno s batožinovým priestorom, ktorého objem sa pri tomto modeli zmenšil na 485 litrov (o 140 litrov menej), oproti plne spaľovacej sedanovej verzii. Dôvodom tohto zmenšenia je uloženie elektrickej časti pohonnej jednotky v podlahe pred zadnou nápravou. Taktiež bola zmenšená aj palivová nádrž na 50 litrov (o 16 litrov menšia). Netreba zúfať, lebo kufor je stále priestorovo dostatočne veľký na prevoz batožiny štvorčlennej rodiny.
Lepší prehľad o tom, že sa dizajnovo interiér nezmenil získate, keď si pozriete náš test Superba v sedanovej spaľovacej verzii. Priestor pre pasažierov ostal nedotknuteľný. Superb sa môže aj naďalej pýšiť svojím veľkolepým priestorom a pohodlím pre cestujúcich. Zo zadných vyhrievaných sedadiel som si mohol regulovať teplotu klimatizácie zadnej zóny, ale aj elektrickým mechanizmom posúvať sedadlo spolujazdca.
V čom sa odlišuje interiér Superba iV od ostatných verzií? Po usadení sa do kvalitne spracovaných a prešívaných sedadiel v kombinácii Alcantara / koža, zbadáte prvú zmenu pri pohľade na virtuálny kokpit. Jeho ľavá strana patrí ukazovateľu stavu batérie (pri spaľovacej verzii sa na tomto mieste nachádza teplota oleja). Ďalšia zmena nastáva v otáčkomere, ktorému polovica „budíka“ patrí elektromotoru a druhá polovica spaľovaciemu motoru.
Superb iV disponuje najnovším infotainmentom tretej generácie MIB 3. Pomocou smartfónu môžete na diaľku ovládať množstvo funkcií, ako napríklad: predbežné vypnutie klimatizácie, nabíjanie batérie, zobrazenie aktuálneho stavu nabíjania… V infotainmente počas jazdy dokážete sledovať reguláciu toku energie, kapacitu batérie, elektricky dojazd, ale pribudla aj aplikácia e-Manager.
V stredovom paneli pribudli nové tlačidlá týkajúce sa len plug-in hybridnej verzie.
1 – E-mode: Výber režimu pohonu medzi e-mode a hybrid
2 – Otvorenie dvierok nádrže
3 – Parkovacia kamera v 360° uhle
Naša testovacia verzia bola vo výbave Style s príplatkovou výbavou v hodnote 4 814€. Uvediem niekoľko príkladov, čím bolo vozidlo vybavené: dotykový 9,2-palcový Columbus infotainment, Coming/Leaving home, elektricky ovládané a vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané zadné sedadlá, multifunkčný vyhrievaný volant, virtual kokpit, ambientné LED osvetlenie, dekor Argenzo Zebrano a mnoho Simply Clever doplnkov.
Technológie
So Superbom si jazdu zaručene užijete aj vďaka jeho bezpečnostným asistentom. S niektorými jeho asistentmi sme sa už zoznámili z predchádzajúcich testov verzii Sportline a Scout. Napríklad Side assist (sledovanie slepého uhla / bočný asistent) nesklamal a fungoval výborne. Upozorňoval v dostatočnom predstihu svetelnou signalizáciou na objekt približujúci sa k vášmu vozidlu. Lane assist decentne vrátil vozidlo do jazdného pruhu bez pohadzovania od čiary k čiare. S adaptívnym tempomatom si vozidlo prispôsobovalo rýchlosť a vzdialenosť automobilov pred vami.
Nie všetky asistenty fungujú dokonale. Napríklad parkovací asistent mal svoje muchy. Z troch pokusov o zaparkovanie som bol spokojný len s jedným výsledkom. Najprv vozidlo zaparkovalo presne na čiare, druhýkrát blízko pri stĺpe (spolujazdec nedokázal vystúpiť), až do tretice zaparkoval presne na stred voľného miesta.
Nová Area view 360° je zrejme jedným z tých asistentov na ktorý si musíte zvyknúť. Pri pohľade zhora bolo parkovanie priehľadné, horšie to už bolo z ďalších dvoch uhlov. Možno by stačilo trochu lepšie grafické spracovanie a snáď by bolo parkovanie omnoho jednoduchšie.
Jazda
Konečne sa dostávame ku hlavnému koreňu Superba iV. Predpokladám, že táto časť vás bude zaujímať najviac. Pod kapotou testovacej verzie bol uložený 1,4-litrový preplňovaný benzínový 4-valec s výkonom 115kW (156 koní) a elektromotor s výkonom 85kW (116 koní). Elektromotor spolu so spaľovacím motorom dodávajú Superbu celkový výkon 160kW (218 koní) s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Táto hnacia súprava je spojená s trojspojkovou 6-stupňovou DSG prevodovkou.
Ako som už vyššie spomínal, batéria s celkovou kapacitou 13 kWh je uložená v batožinovom priestore. Reálna využiteľná kapacita je 10 kWh. Výrobca udáva papierový dojazd okolo 62 km. Mne sa podarilo na čisto elektrický pohon prejsť 39 km. Ale musím brať do úvahy viacero faktorov: nízke vonkajšie teploty, testovanie rozjazdu tzv. kick-down a najvyššiu rýchlosť na samostatnú elektrinu (140km/h). Nabíjanie z bežnej elektrickej zásuvky trvá približne 6 hodín a z wallboxu cca 3,5 hodiny. S priebežným nabíjaním batérie počas prevádzky na benzínový motor pomáha aj rekuperácia brzdovej energie. V prípade, že sa batéria vybije počas jazdy, nemusíte sa ničoho obávať, pretože Superb bude pokračovať plynule v jazde na spaľovací motor.
Po naštartovaní vás privíta doslova hrobové ticho. To, že máte naštartované vás uistí nápis READY v otáčkomere. Zošliapnutím plynového pedálu v elektrickom režime sa kabínou decentne ozýva generovaný zvuk E-Noise, ktorý signalizuje chodcom prichádzajúce vozidlo. Musím povedať, že v elektrickom režime vozidlo ihneď reaguje na plynový pedál a netrpí omeškanou reakciou, ako pri spaľovacom motore. Vybrať si môžete z troch režimov: Sport (maximálny výkon), Hybrid (oba motory súčasne), E-mode (čisto elektrický).
Na výber bolo aj z jazdných režimov: Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual. Mne osobne najviac vyhovovala jazda v režime Comfort a Normal v spojení s hybridným režimom. Čo si veľmi pochvaľujem u tejto verzie Superba je to, že si držal otáčky pri prejazde zákrutou a neprehadzoval na vyšší stupeň. Za to udeľujem palec nahor. A čo spotreba? Slušnou jazdou po okresných cestách v hybridnom režime som dokázal jazdiť za 4,5 l/100km. V režime Sport bol smädnejší a hranica spotreby sa pohybovala na 6,3 l/100km.
Diskutabilný záver
Z môjho ohľadu je Škoda Superb iV vozidlo s potenciálom. Cestujete do práce z jednej strany mesta na druhú stranu? Máte v práci alebo v blízkom okolí k dispozícii nabíjaciu stanicu? Ak ste na tieto otázky odpovedali „Áno“, určite je Suberb iV jedným z favoritov. Vzdialenosti do 40 km prejdete na elektrický pohon a kým vám skončí pracovná zmena, Superb bude znova nabitý. Jazdiť dlhšie trasy v hybridnom režime so spotrebou okolo 5l/100km je taktiež potešujúce. Cena nášho testovacieho modelu aj s príplatkovou výbavou bola 43 362€. A tu nastáva otázka, či by ste boli ochotní zaplatiť túto sumu za plug-in hybrid s ktorým môžete vojsť do mestskej časti s emisnou zónou, alebo ostanete verní čisto spaľovacej verzii a doplatíte necelých 3 000 €, ako napríklad za Superb v športovejšej verzii Sportline 4×4.
Za poskytnutie testovacieho vozidla patrí veľká vďaka spoločnosti Autonova Poprad.
Technická špecifikácia
Motor/palivo | 1,4 TSI PHEV /hybrid |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 395/4 |
Výkon motora (kW/k) | 160/215 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 |
Prevodovka | Automatická DSG 6 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,8/6,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 251 |
Objem batožinového priestoru (L) | 485 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 224 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 38 250/43 362 |
Text a foto: Matúš Krempaský