TEST: Volkswagen ID.5 GTX – dvojmotorové elektrické GTI-čko
Volkswagen rozrastá svoju paletu modelov o technicky rovnakú verziu s ID.4, ktorá nesie označenie ID.5. Jedinou zmenou je zrezaná zadná časť, ktorá z ID.5-ky robí štýlové SUV coupé. Nám sa do rúk dostala práve tá najvýkonnejšia verzia s dvojicou motorov a označením GTX.
Dizajnovo zapadá
To, že ide o model ID je jasné na prvý pohľad. Typicky tvarované svetlomety už ako aj v prípade menšej ID.3-ky sú LED pásom prepojené. Celolakovaná predná časť obsahuje po krajoch efektné prídavné svetlomety, ktoré odkazujú na to, že ide o výnimočnejší model GTX, rovnako ako v prípade Golfu GTI. Čerešničkou na torte je výrazná červená metalíza, ktorá okamžite udrie do očí. Zadná časť je taktiež spojená svetelným pásom, čo ma však veľmi potešilo, je grafické privítanie podobné ako v prípade BMW M4 CS.
Ozdobou v zrezanej zadnej časti je aj spojler, ktorý je umiestnený na odtrhovej hrane. Toto riešenie sa mi viac páči, ako v prípade Audi Q4, ktorá je technicky totožná, no koncepcia spojleru jej rozdeľuje zadné okno na dve časti a tak aj zhoršuje výhľad vzad.
➡️ NEPREHLIADNITE: Otestovali sme pekelné Audi RS3!
Interiér bližšie k Enyaqu
Koncepčne sa Volkswagen interiérom viac približuje k Enyaqu, pretože Q4-ka stavila na klasický 12.3-palcový prístrojový panel a v strede vsadený displej do palubnej dosky so starým známym systémom MMI. Po zasadnutí za volant je veľkým prekvapením na dnešnú dobu malý digitálny prístrojový panel. Áno, všetko chceme mať väčšie s väčším množstvom informácii, no na druhú stranu môže byt menej viac, pretože minimalisticky obsahuje tie najdôležitejšie údaje o rýchlosti, asistentoch či nabití akumulátora. Žiadne zbytočné údaje a grafické prispôsobenia, ktoré by pôsobili rušivo. Práve preto to hodnotím veľmi pozitívne.
V interiéri je použité červené prešívanie v kombinácii s modrými doplnkami, modrá je aj prístrojovka a čiastočne aj obklad dverí, nástupné prahy sú kryté chrómovými lištami s nápisom GTX.
V strede palubnej dosky bije do očí vystupujúci displej infotainmentu, ktorý nahradil hardvérové ovládače a skrz neho sa ovláda gro funkcii vozidla. Ja osobne preferujem ovládanie klasickými hardvérovými ovládačmi, no na tento koncept som si rýchlo zvykol a pre nového užívateľa bude tento intuitívny systém naozaj hračkou. Graficky je perfektne zvládnutý, intuitívny a dokonca som ani nezaznamenal spomalené reakcie.
Technika
Koncernové trio VW ID.5, Audi Q4 Sportback či Škoda Enyaq Coupé vychádzajú koncepčne z rovnakej techniky. Už je na každej automobilke, aký recept zvolí, aby svoj model dochutila do dnešnej podoby.
Údaje sú nasledovné. V podlahe je ukotvená 77 kWh batéria s dvojicou elektromotorov, ktoré poháňajú dokonalo vyladený pohon oboch náprav. Elektromotor na zadnej náprave dosahuje výkon 150 kW a krútiaci moment 310 Nm, zatiaľ čo elektromotor na prednej náprave 70 kW a 150 Nm krútiaceho momentu. Systémový výkon je na úrovni 220 kW, teda 299 konských síl s preferenciou zadnej nápravy.
Jazda
Na 20-palcových diskoch kolies spolu s adaptívnym pružením tvoria vynikajúci kompromis medzi pohodlnou jazdou a zároveň skvelo vyzerajúcim dizajnom. Vodičov obľubujúcich svižnejšiu jazdu jednoznačne poteší naladenie pohonu, ktorý pri zhoršenej adhézii krásne prenesie krútiaci moment na zadnú nápravu, kedy Volkswagen predvídateľne hodí zadkom.
Poväčšine som využíval režim šport v najtvrdšom naladení podvozka a najostrejšom naladení motora. Aj napriek tomu bola jazda neustále pohodlná. Samozrejme, možnosťou je aj individuálny režim, v ktorom si môžete prispôsobiť vozidlo podľa seba, či už obľubujete plavný komfortný podvozok v spojení s ostrým plynovým pedálom alebo inú kombináciu.
Nabíjanie a dojazd
Volkswagen ID.5. GTX je možné nabíjať výkonom až 135 kW, čo znamená nabitie z 0 na 80% len za 38 minút. Ak zvolíte nabíjanie prostredníctvom wallboxu, plné nabitie zvládne za 7,5 hodiny.
Začnem najslabšou stránkou elektromobilov, a to je diaľnica. Vtedy si ID.5.-ka vypýta 27 kWh, čo v preklade znamená dojazd 250 kilometrov. Mesto a okresné cesty sú na tom zďaleka lepšie, pretože spotreba sa vtedy pohybuje okolo hodnoty 21 kWh. Takýmto tempom je bezproblémových 350 km na jediné nabitie. Počas celého testu sa nám maximálny dojazd pohyboval okolo 300 kilometrov, pretože jazdecký potenciál a výkon 299 konských síl je lákavý a veľmi ťažko sa mu odoláva.
Cena a záver
Volkswagen ID.5. vo svojej najvýkonnejšej verzii GTX je presne tým, čo ľudia chcú. Vyššia karoséria, štýlová zrezaná zadná časť a jedinečný dizajn. K týmto aspektom ak pridám výkon takmer 300 koní s prioritne poháňanou zadnou nápravou a skvelo naladeným podvozkom, ide o veľmi silného hráča v dnešnej ťažkej konkurencii.
ID.5.-ka štartuje na cenovke 49 590 eur, no verzia GTX ľahko prekračuje hranicu 60 000 eur. Len pre porovnanie, praktickejšia ID.4. GTX je o 2 200 eur lacnejšia.
Technická špecifikácia
Volkswagen ID.5 GTX | Audi Q4 e-tron | BMW iX3 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 38 | 38 | 34 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 135 | 125 | 155 |
Dojazd výrobca/test | 479 / 390 | 485 / 400 | 453 |
Výkon motora (kW/k) | 220 / 299 | 220 / 299 | 210 / 286 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 460 | 460 | 400 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 19,0 / 18,2 | 18,3 | 18,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2211 | 2210 | 2255 |
Objem batožinového priestoru (L) | 543 | 553 | 510 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 180 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,2 | 6,2 | 6,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 60 080 | 48 070 / 77 324 | 68 350 |
Foto: Samuel Zaťko