Starý aj nový Mirai, vodík aj kyslík.
Starý
Väčšina, ľudí, ktorí videli Toyotu Mirai čo len na obrázkoch, si pravdepodobne pamätá prvotnú reakciu na dizajn tohto auta. Jej vzhľad jednoducho nie je pre každého a vyžaduje si špecifický pohľad na vec. Mirai fakt nie je ani náhodou na prvý pohľad pekné auto. Ani na druhý, a celkovo tak nejak Mirai ja ani vizuálne. Sú tí Japonci fakt takí zlí dizajnéri, že nevidia aké auto púšťajú do sveta? Nemyslím si.
Možno je to naschvál, že zadok vyzerá ako keby bol nabúraný a znovu poskladaný „na kolene“ a predok, no ten by som s prižmúrenými očami videl ako spoločensky prijateľnejší . V Toyote si pravdepodobne boli vedomí toho, že nový pohon je pri prvých sériových kusoch stále vo vývoji, a ešte bude čo zdokonaľovať, preto zvolili dizajn, ktorý si budú kupovať len tí, čo vodík naozaj chcú vyskúšať.
Nový
Keď sa tak pozerám na nový koncept Mirai, zdá sa, že v Toyote sa zhlboka nadýchli a rozhodli sa že je na čase začať predávať viac vodíkových pohonov. Podľa všetkého si už s vodíkovým pohonom veria natoľko, že sa neboja predať ho viac. A to beriem.
Prečo vodík?
Obrazne povedané, vodík je všade. Exaktne povedané, tvorí cca ¾ všetkej hmoty vo vesmíre, takže by ho malo byť dosť na ďalších „pár rokov“ keby sa nám náhodou minula ropa. A jeho vedľajším produktom je teplo a voda. Takže je ekologický. A je z hmotnostného hľadiska účinnejší, ako všetky palivá, ktoré sa dnes používajú.
OK argumenty pre ekológov by sme mali a teraz späť k autu.
Aby bolo jasné, Mirai vodík nespaľuje. Áno vodík je vysoko horľavý a účinný aj pri spaľovaní, ale v tomto prípade sa využíva na podnietenie reakcie s kyslíkom v palivových článkoch, pričom vzniká elektrina a vodná para ako vedľajší produkt. Elektrinu potom využíva elektromotor na pohon auta. Oproti starému modelu by mal narásť dojazd cca o 30%, čo by vo finále malo dať cca 640km.
Išli na istotu
Čo sa dizajnu týka, najdôležitejší prvok je za mňa veľký funkčný gril, lebo predsa vodík predsa potrebuje kyslík. Potom už dizajnéri nič nenechali na náhodu, a použili overený recept všeobecného vkusu. A že sa im to podarilo. Špicatý žraločí výraz, plynulé línie a na rozdiel od predchodcu, žiadne rušivé hlúposti na karosérií. Zadok je „kupéčkový“ s peknými, skoro spojenými svetlometmi, tak ako sa to dnes nosí. Páči sa mi vertikálny zlom vedený od zadného kufra ponad svetlá až dole, ktorý mi v niečom pripomína Supru. Celý koncept mi príde až nemecky čistý a veľmi reálny. Stavím sa, že do konca 2020, kedy má nový Mirai vyliezť sériovo sa už veľmi meniť nebude.
Raz tá ropa dôjde
Je mi jasné, že spaľovacie motory sú momentálne tá lepšia alternatíva pohonu a elektromobily nie sú zďaleka také eko ako sa tvária, ale vodík mi príde ako celkom schopný hráč s potenciálom do budúcnosti nielen v automobilovom priemysle, ale globálne.
Tuto som si dovolil ešte vizuálne, že ako to tam vnútri funguje.