TEST: Seat Ateca FR 1.5 TSI Evo – úsporný športovec
Na test sa nám do rúk dostalo SUV od značky Seat a to konkrétne model Ateca vo výbave FR. Skratka FR znamená Formula Racing, čo dáva okoliu najavo, že nejde o ,,obyčajnú” Atecu, ale že sa pozerajú na niečo špeciálnejšie. Poďme sa teda pozrieť na to, čo Ateca s označením FR znamená.
Dizajn
Na začiatok mi nedá nespomenúť dizajn. Ateca svojim dizajnom vytŕča z davu aj v tých základnejších výbavách. Ako to však dopadne, keď na Atecu dáte balík FR? No predsa budete z davu vytŕčať ešte viac. Nami testovaný kus bol odetý do červeného metalického laku, ktorý pokrýval nárazníky ako aj lemy blatníkov, ktoré na pohľad rozširovali auto.
Pri pohľade spredu dodávali autu športový nádych Full LED svetlomety s natáčaním do zákrut a peknou hranatou grafikou denného svietenia. V zadnej časti nájdeme taktiež LED svetlomety. Ateca FR mala dve reálne koncovky výfuku zasadené do strieborne lakovaného difúzoru. Spolu dodávali zadnej časti auta mierne športový look.
Pohon/Jazda
Ako naznačuje nadpis článku. Ateca ukrýva vo svojej športovo strihnutej karosérií vcelku úspornú koncernovú 1,5-ku TSI Evo. Povedzme si na rovinu, 150 konských síl a 250 Nm krútiaceho momentu v kombinácií s pohotovostnou hmotnosťou cca 1400 Kg nezabezpečí dychberúce dynamické parametre, no o tom ani táto verzia Atecy nie je.
Ak by som si mal na každodenné dochádzanie do práce vybrať jednu verziu pohonu, bola by to práve benzínová 1,5-ka. Ak sa pýtate prečo, odpoveď je pomerne jednoduchá. Za celý týždeň používania, či už v meste, alebo pri dlhších presunoch po diaľnici bežnými tempami som nemal pocit, že by benzínová 1,5-ka nestíhala. Áno, nie je to žiadna raketa, ale tou ani byť nemá.
Skvelá DSG prevodovka a príjemný podvozok
Dobre sprevodovaná 7-stupňová DSG prevodovka pri dialničnej 130-tke točila motorom približne 2 300 – 2400 otáčkami za minútu, čo zabezpečilo pomerne nízku úroveň hluku v kabíne. Celkovo má Ateca dobre odhlučnený ako motor, tak aj podvozok. Keď už som pri tom podvozku. Ten bol príjemne tuho naladený. Nebol ani uskákaný, ani zbytočne nedovoľoval výraznejšie náklony karosérie pri dynamickejšom prejazde zákrutami.
Jazdné režimy
Pochváliť musím otočný volič jazdných režimov Drive Profile na stredovom tuneli. V mnohých autách sa po vypnutí a opätovnom naštartovaní motora zvolí jeden prednastavený režim. No ak ste si v Atece raz otočným ovládačom zvolili režim napríklad Eco, tak ten tam zotrval aj po opätovnom spustení motora. Je to maličkosť, ktorá ma však potešila. Obdobne by mohlo byť riešené aj tlačidlo systému Start – Stop. Na výber máte z režimov Eco, Normal, Sport a Individual.
Režim Eco sa snažil udržiavať motor na čo najnižších otáčkach a pri pustení plynového pedálu prevodovka kvôli dosiahnutiu čo najmenšej spotreby vyraďovala do neutrálu. Pri ustálenom tempe a pri priaznivých podmienkach dokázal motor pracovať na dva valce, čím sme dokázali počas celého týždňa dosiahnuť kombinovanú spotrebu 7,2 litra na 100 km.
Interiér
Vo výbave FR dostanete okrem športovejšie ladeného podvozku a riadenia taktiež aj športovejšie ladený interiér, v ktorom ako prvé musím pochváliť sedačky čalúnené kombináciou látky a alcantary. V zákrutách poskytovali dobré bočné vedenie, no naopak pri dlhších diaľničných presunoch poskytovali posádke pohodlie. Takisto poskytoval komfort a pohodlie aj zadný rad sedadiel. Ak som si sadol dozadu ,, sám za seba”, stále som mal dostatok priestoru na nohy a dokázal by som si v pohode predstaviť cestu napríklad do Tatier na zadnom sedadle.
Poďme sa pozrieť na pracovisko vodiča. Kožou potiahnutý športový multifunkčný volant so skosenou spodnou hranou mi padol do rúk ako uliaty a nemám mu čo vytknúť. Pred vodičom sa nachádza analógový prístrojový panel, ktorý môže byť za príplatok plne digitálny, no analógová verzia prehľadne zobrazuje všetky potrebné informácie, ktoré doplňuje malý displej medzi otáčkomerom a tachometrom, takže necítil som sa byť ukrátený v porovnaní s digitálnou verziou.
V podstate jediným plnohodnotným displejom bol ten na stredovom paneli. Menu malo peknú prehľadnú grafiku podobnú koncernovým súrodencom, takže ak ste niekedy sedeli napríklad v Tiguane, cítili ste sa ako doma. Displej umožňoval zobrazenie ako funkcie CarPlay, tak aj Android Auto.
Seat KickScooter
Na záver mi nedá nespomenúť jednu vychytávku, ktorú som si našiel v kufri Atecy a aj napriek mínusovým teplotám som ju musel vyskúšať. Ide o elektrickú kolobežku, ktorú pre Seat vyrába firma Segway. Z počiatku som si myslel, že je to len taký výstrelok ak neviete čo od dobroty, no po pár dňoch som pochopil správny význam tejto vychytávky.
V zime pri mínusových teplotách však klesá dojazd priamoúmerne životnosti vašich prstov na rukách, ak si zabudnete rovnako ako ja rukavice. Zoberme si však priaznivé podmienky. Slnečné letné ráno, dochádzate za prácou do Bratislavy a úsmev vám prekazí nekonečná kolóna áut v centre mesta. Stratíte nervy odparkujete auto na najbližšom parkovisku a v tom vám rovnako ako mne dôjde význam elektrokolobežky.
Otvoríte kufor, vyberiete kolobežku, spárujete si ju s mobilom (rôzne štatistiky, nastavenie osvetlenia, nastavenie tempomatu…) zvolíte si farebné podsvietenie a v tom sa vám úsmev opäť vráti, pretože namiesto státia v kolóne ju obiehate rýchlosťou až 25 km/h a na jedno nabitie prejdete cca 25 km v závislosti od štýlu jazdy.
Záver
Ak hľadáte priestranné auto s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, priateľnou spotrebou, štýlovým športovým vzhľadom a pohon 4×4 nie je hlavným kritériom pri výbere auta, v tom prípade vám Ateca s benzínovou 1,5-kou a cenovkou pod 30 tisíc splní očakávania. Ak však hľadáte niečo dynamickejšie, treba sa poobzerať po verzii s dvojlitrovým motorom, s ktorým sa dá skombinovať aj pohon oboch náprav.
Foto: Samuel Zaťko