Plne elektrické vozidlo či radšej spaľovací motor?
V súčasnosti je elektrifikácia nie len hojne rozoberanou témou, ale i akýsi nastupujúci trend. Do značnej miery k tomu prispieva marketing jednotlivých automobiliek a spôsob prezentácie elektrických a hybridných vozidiel. Oplatí sa teda investovať do plne elektrického vozidla? Odpoveď nám prináša automobilka Volkswagen vo veľkom porovnaní elektrického vozidla a obyčajného auta so spaľovacím motorom.
1. Obstarávacia cena
Nový Volkswagen ID.3 by mal dostať cenovku výrazne nižšiu než predchodca e-Golf. Rozprávame sa o cene pod 30 000 eur za verziu Pure s dojazdom 330 km. Cena verzie Pro s dojazdom až 420 km sa nevyšplhá na viac ako 35 000 eur.
Rezort hospodárstva schválil koncom minulého roka dotácie na hybridné (5000 eur) a plne elektrické vozidlá (8000 eur). Podmienkou je cena nižšia ako 50 000 eur. Z toho nám vyplýva, že za verziu Pure by sme mali zaplatiť niečo okolo 22 000 eur a za verziu s dlhším dojazdom okolo 27 000 eur.
2. Prevádzka vozidla
Najväčšou úsporou a prednosťou plne elektrického vozidla budú určite náklady na nabíjanie. Ak denne prejazdíte približne 100 km, budete musieť počas pracovného týždňa nabíjať raz v pohodlí svojho domova. So spaľovacím benzínovým motorom so spotrebou cca 6 litrov na 100 km, budete musieť urobiť jednu zastávku na čerpacej stanici.
Rozdiel v počte doplnení resp. zastávok na doplnenie nie je, no cena samotného doplnenia sa bude výrazne líšiť. Pri cene 1,25 eur za 1 liter benzínu zaplatíte približne 4O eur za jednu nádrž. V porovnaní s dobíjaním doma, kde nabitie na 100 km stojí približne 4 eurá, vás bude 100% nabitie ID.3 stáť 13,3 eura resp. 16,8 eura v prípade verzie s dlhším dojazdom. Mesačný náklad na dobíjanie predstavuje 1,8-násobok jedného dotankovania v hodnote 25 eur, čo vám poskytne dojazd 330 km.
Ďalšou možnosťou úspory je povinné zmluvné poistenie. Poisťovne totižto majú isté formy úľav na poistnom, ak ste vlastníkom elektro vozidla či hybridu. V niektorých mestách ušetríte i na parkovnom.
Nevýhodou a vyšším nákladom však môžu byť potrebné, kvalitnejšie pneumatiky pre dosiahnutie výrobcom udávaného dojazdu. Samotné mechanické opotrebenie je o niečo vyššie, než u vozidiel so spaľovacím motorom.
3. Zostatková hodnota
V minulosti boli elektrické vozidlá oveľa cenovo nestabilnejšie na trhu ojazdených áut. Do značnej miery k tomu prispieval nedostatok vozidiel na trhu a akási ľudská nedôvera v elektrifikáciu. Tomu je však koniec. Dopyt pomalým tempom rastie aj vďaka budujúcej sa infraštruktúre, kvótam EÚ a dobre cielenému marketingu.
4. Celkové náklady vlastníctva
V mnohých prípadoch sa s nákladom na plne elektrické auto dokážete vyrovnať tomu na spaľovací motor. V prípade nového Volkswagen ID.3 vo verzii Pure s dojazdom 330 km dosiahnete dokonca výrazne nižší náklad vlastníctva, než pri benzínovom či dieselovom substitúte, práve vďaka mnohým úľavám a štátnej dotácií na podporu elektrifikácie.
Zdroj: volkswagen-newsroom.com