TEST: BMW M340i – športovosť skrížená s každodenným komfortom
Na nových, športovejšie ladených autách ma baví jedna vec. A tou je ich schopnosť meniť náladu doslova v priebehu sekundy. Stlačením tlačidla si dokážete z relatívne úsporného trojkového sedanu spraviť hlučné, rýchle a bokom chodiace náčinie. Nepredbiehajme však a poďme sa na aktuálne najvýkonnejšiu 3-ku pozrieť pekne poporiadku.
Malé detaily, no veľké rozdiely
Tak nejak by sa dal definovať dizajn nového BMW M340i. Od bežnejších verzií odlišuje M Performance verziu len pár dizajnových prvkov, ktoré neznalé oko ľahko prehliadne. A to je podľa mňa len a len dobre.
Prvá vec, čo udrie do oka je oranžový lak Sunset Orange, ale ani táto výrazná farba nieje zárukou, že sa pozeráte na aktuálne najvýkonnejšie BMW radu 3. Detaily, ktoré robia rozdieli nájdeme napríklad na prednom nárazníku. Maska chladiča dostala iný dizajn a taktiež jej časti sú lakované matnou striebornou farbou, ktorá je hlavným poznávacím znakom M Performance modelu a nájdeme ju napríklad aj na spätných zrkadlách, alebo na nasávacích otvoroch na okrajoch predného nárazníku. Predná časť ako celok pôsobí vcelku agresívne, čomu napomáha aj grafika laserových svetiel. Tie svietili naozaj brutálne a ich funkcia vyrezávania fungovala bez zaváhania.
V zadnej časti je hlavným poznávacím znakom dvojica koncoviek výfukového systému v tvare lychobežníku a decentná odtrhová hrana na veku kufrových dverí.
To najpodstatnejšie bolo zachované
Áno. Pod kapotou 340i-čky sa nenachádza nič iné ako 3-litrový radový 6-valec s výkonom 374 konských síl, ktorým sekunduje 500 Nm krútiaceho momentu. Čísel bolo dosť, poďme sa pozrieť, ako sa táto kombinácia správa na ceste.
Mierumilovná keď treba
Už dlho som nezažil tak univerzálne auto, ako je práve M340i, ktoré mení svoje nálady v zlomku sekundy. Jeden deň som si dal cieľ, že budem jazdiť len v režime Comfort, prípadne Eco. Samozrejme som nevydržal dlho, no môžem povedať, že M Performance trojka dokáže byť tichý, komfortný a relatívne úsporný nástroj každodennej potreby. Jedinou vecou, ktorú by som jej vytkol je občasný buchot od podvozku pri väčších priečnych nerovnostiach.
Divoká s radosťou
Opačné spektrum ekologickej jazdy ma bavilo asi najviac. Predsa len nič nie je krajšie, ako nastúpiť do auta, zvoliť režim Sport Plus a až následne naštartovať. Aj napriek všetkým opatreniam európskej únie som zostal milo prekvapený zvukovým prejavom, ktorý si zachoval typický ostrý zvuk radových šesťvalcov spolu aj s praskaním výfuku pri ubratí plynu.
M340i je dostupná výhradne s pohonom oboch náprav prostredníctvom systému xDrive a 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá v režime Sport Plus dokáže aj jemne kopať, no najmä má bleskurýchle reakcie a odozvu na radiace pádla pod volantom.
Pred testom som si kládol len jednu jedinú otázku. Dokáže byť aktuálne najostrejšia trojka stále dostatočne zábavná aj napriek pohonu oboch náprav? Ostal som milo prekvapený a môžem povedať, že áno je to zábavné auto. Bez ohľadu na to, či je sucho alebo mokro dokáže trojka chodiť bokom na želanie. Doslova jej chutí vychádzať zo zákrut jemným powerslidom, v ktorom je vcelku predvídateľná a v prípade potreby začne do toho „kecať“ predná náprava, ktorá vás vytiahne pekne von. Pri svižnejších prejazdoch zákrut sa karoséria nakláňa len minimálne, čo ešte viac umocnilo celkový pocit z jazdy. Čo sa brzdného účinku týka, ten bol veľmi dobre dávkovateľný, no pri opakovanom zbrzďovaní do zákrut bolo cítiť jemné vädnutie.
Klasika, ktorá neurazí
Interiér pôsobí usporiadaným dojmom s osvedčeným vzhľadom. Všetko sa nachádza presne tam, kde by ste očakávali. Určite musím pochváliť M volant, ktorý ja osobne považujem za jeden z najlepších na trhu či už rozložením ovládacích prvkov, ale aj hrúbkou venca.
Sedadlá sú opäť prvkom, ktorému nemám čo vytknúť. Ich rozsah nastavení a výrazné bočné vedenie je jednoducho fajn. No v interiéri sa našla jedna vec, ktorá mi prekážala, ba až v tejto cenovej kategórií bola pre mňa nepochopiteľná. Bolo ňou vŕzganie stredovej konzoly a najmä miest, kde si vodič a spolujazdec opiera koleno. Toto bol pre mňa jediný nedostatok, ktorý som za týždeň používania spozoroval.
Áno alebo nie?
Moja odpoveď je jednoznačne áno. Ak hľadáte športovejšie ladené daily, ktoré dokáže komfortne odviezť celú rodinu no občas máte chuť sa cez víkend odreagovať, tak M340i bude správna voľba. A ak by ste náhodou potrebovali veľký kufor, či už na krabice z Ikei alebo na dovolenkové kufre, je tu aj verzia Touring.
Technická špecifikácia
Motor/palivo | 3,0 /benzín |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2998/6 |
Výkon motora (kW/k) | 275/374 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 500 |
Prevodovka | 8 st. automatická |
Spotreba výrobca (WLTP)/test | 8,7/9,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1745 |
Objem batožinového priestoru (L) | 480 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 60 850/79 767 |
Foto: Samuel Zaťko
1 Response
[…] 100 km/h za 4,2 sekundy a verzia Competition iba za 3,9 sekundy. Zlepšenie je teda len minimálne. M340i xDrive, ktoré sme nedávno testovali zrýchli za 4,4 sekundy. Z 0 na 200 km/h zrýchli za 13,7 sekundy a […]