TEST: Kia Picanto – plnokrvné mestské auto
Ak si hľadáte auto, ktorým budete jazdiť hlavne po meste, tak máte momentálne na výber z množstva najrôznejších značiek. My sme nedávno otestovali Kia Picanto X-line, ktorý je najmenším modelom v ponuke značky. Kia Picanto potešilo nielen svojou obratnosťou, ale aj pohodlnosťou, vybavením a hravosťou.
Na prvý pohľad jasný
Už na prvý pohľad spoznáte, že sa jedná o plno-krvné mestské vozidlo, ktoré by sa malo zmestiť do každej medzierky. Krátky predok, zadok a predovšetkým krátky rázvor kolies napovedajú tomuto tvrdeniu.
Prednej časti Kia Picanto X-line dominuje elegantná čierna mriežka, so zabudovanými hmlovými svetlometmi, a široký nárazník. Strieborná lišta pod novým logom Kia prepája LED svetlomety a nenápadne sa v nich stráca. Ak sa pozrieme pozornejšie, tak si tu vieme všimnúť aj jemný nápis X-line pri jednom z hmlových svetlometov .Naša testovaná Kia Picanto X-line stála na kolesách so 16 palcovými diskami z ľahkých zliatin a kotúčovými brzdami vpredu a aj vzadu. Úplne navrchu sme mohli nájsť kompaktnú „shark“ anténu.
Zadnej časti auta opäť dominuje výrazný, hranatý nárazník a v dolnej časti náznaky koncoviek výfukov, ktoré túto časť celkom zaujímavým spôsobom ozvláštnili. No a v neposlednom rade nemožno prehliadnuť zadné svetlomety, obzvlášť keď sa zapne ich denné svietenie. Vtedy sa z nich stáva tá najelegantnejšia časť auta s ostrými líniami.
(Ne)skromný interiér
Vstúpme už dovnútra! Kia Picanto sa už od začiatku postará o to aby bol vodič hlavne v teple. Obzvlášť v chladných dňoch príde veľmi vhod vyhrievanie nie len sedadiel v prvom rade, ale aj volantu, ktorý sa zohreje v priebehu pár sekúnd. Iné je to už so sedadlami, ktoré veľa pohodlia a hlavne opory neposkytujú. Pri dlhších cestách bez prestávky sa už nesedelo tak príjemne ako pri prvých kilometroch. Zabudnúť nemôžeme však na gumičky na pedáloch, ktoré boli pri daždivom počasí veľmi účinné a poskytovali potrebný „grip“ pre tenisky.
Prejdime teda k stredovej konzole, ktorá je priam preseknutá striebornou lištou, ktorá oddeľuje infotainment od ovládačov klimatizácie a ohrievania volantu a sedadiel, ktoré sa nachádzajú za riadiacou pákou. Okrem iného za ňou nájdete aj vypínač systému štart-stop. Späť k infotainmentu. Jazdu spríjemní systém Apple CarPlay a Android Auto a taktiež aj jednoducho-ovládateľná zabudovaná navigácia.
Keď už sme však pri telefóne tak treba spomenúť plochu pre bezdrôtové nabíjanie telefónu, ktorá naozaj prekvapila, nachádza sa hlbšie za riadiacou pákou. Ešte pred ňou však nájdeme šikovný odkladací priestor, ktorý pomocou jednoduchého tlačidla dokážete zmeniť na držiak na nápoje. Toto šikovné riešenie bolo veľmi praktické.
Odkladacieho priestoru však vôbec nebolo málo a bez problémov môžete mať po ruke telefón, kľúče a aj doklady, pri tom vôbec nemusíte využiť miesto v lakťovej opierke. Zabudnúť nemôžem ani na netradičné výfuky klimatizácie, ktoré pôsobili veľmi vkusne, ba až jemne futuristicky.
Vzadu trochu tesnejšie
Vzadu sa však naplno prejavili gény malého mestského auta. Samozrejme, že pre deti bude miesta dosť, no pre dospelého človeka je cestovanie vzadu v Kia Picanto trochu obmedzujúce. Pri nadstavenej sedačke na moju výšku, 176 cm, som na kolená už nemal miesto a výraznejšie som tlačil do sedadla vodiča. Ak som sa vystrel tak na hlavu mi ostávali maximálne 2 centimetre. Tieto patálie však pasažierov pri bežnom používaní tohto zábavného autíčka v meste obťažovať nebudú.
Aj keď budete viesť niekoho vyššieho tak krátka jazda mestom sa bez problémov vydržať dá. No a ak vzadu budete voziť iba deti alebo poprípade niekoho nižšieho, než som ja, tak na Kia Picanto budete hľadať nepekného slova veru ťažko. No a čo sa týka batožinového priestoru, tak môžete využiť 255 litrov pri nesklopenom 2 rade sedadiel, ak ho však sklopíte naskytne sa vám priestor s objemom až 1010 litrov.
Svižne cez mesto
Už sa však konečne dostávame k jazde, ktorá je prispôsobená hlavne pre mesto. V prvom rade treba spomenúť hmotnosť Kia Picanto, ktorá je iba 1 057 kg. Auto bolo teda veľmi svižné a na pohyby volantom reagovalo rýchlo a presne. Šoférovanie bolo veľmi jednoduché, na krútenie volantu nebolo treba vôbec silu a manévrovanie v úzkych uličkách alebo pri parkovaní prebiehalo rýchlo a bez akejkoľvek námahy. Jednak aj kvôli tomu, že Kia Picanto sa zmestí naozaj všade. Toto je jej úžasná schopnosť, ktorá šoférovi poslúži každý jeden deň. K tomu však bude pomáhať aj zadná kamera s ostrým rozlíšením, takže parkovanie nebude strašiakom ani pre začínajúcich šoférov.
1-litrový motor Kia Picanto vedel v meste bez problémov zabrať, keď človek potreboval. V nízkych otáčkach sa motor rozbiehal o niečo ťažšie, no ak ste ho držali vo vyšších otáčkach tak tých 100 koní bolo naozaj cítiť. Či už ste potrebovali obehnúť pomalšie auto alebo svižne prekľučkovať medzi prekážkami nebol to žiaden problém. Výkon bol primeraný a ak by ste chceli s týmto autom zažiť aj trochu zábavy tak má čo ponúknuť.
Čo sa týka pohodlia pri jazde tak si nie je na čo sťažovať. Do vnútra od pneumatík nejde prílišný hluk a kolesá s rozmerom 195/45 s športovo-vyzerajúcimi 16 palcovými diskami poskytujú aj pohodlie pri jazde. A ak by predsa len bolo treba meniť koleso, tak v kufri nájdete aj miesto na rezervu.
➡️NEPREHLIADNITE: TEST: Peugeot 308 1.5 BlueHDi – najúspornejší variant
Zmena mimo mesta
Iné pocity však vodič zažíva na okreske alebo na diaľnici. Výkon znovu nie je problém, toho je dosť. Čo však môže človeka trochu vyviesť z mieri je, keď začne silnejšie fúkať. Vtedy je o niečo podstatnejšie cítiť nízka hmotnosť auta a vietor s ním začne trochu hýbať. Na okresných cestách sa to ešte bez väčších problémov dá ustriehnuť, no na diaľnici, keď do vás fúkne poriadne silný vietor tak je to cítiť.
Nakoniec sa ešte pozrieme na spotrebu tohto žltého žihadielka. V meste nie je problém dosahovať spotrebu okolo 5,0 až 5,2 litra na 100 km, teda úroveň, ktorú udáva aj výrobca. Na diaľnici a okresných cestách sa táto hodnota pohybuje medzi 5,5 až 6,3 l/100 km, samozrejme v závislosti od štýlu jazdy.
Záver a cena
Kia Picanto je vážne plnokrvné mestské auto, ktoré je v úzkych alebo preplnených uliciach ako doma. Nielenže vás dopraví svižne a pohodlne do cieľa, no tiež ušetrí veľa času pri hľadaní optimálneho miesta pre parkovanie, zmestí sa totiž takmer všade. Nakoniec samozrejme cena. Picanto si môžete zaobstarať už od 11 690 €. Náš testovací model bol v najvyššej výbave X-line za 17 390 €.
Kia Picanto | Mitsubishi Space Star | Toyota Aygo X | Opel Corsa | |
Motor/palivo | 1,0 T-Dgi/benzín | 1,2 MIVEC/benzín | 1,0 VVT-i/benzín | 1,2 Start/Stop/benzín |
Objem motora (m3)/počet valcov | 998/3 | 1 193/3 | 998/3 | 1 199/3 |
Výkon motora (kw/k) | 73,6/100 | 52/71 | 53/72 | 55/75 |
Max. krút. moment (Nm) | 172 | 102 | 93 | 118 |
Spotreba test/ výrobca (WLTP) | 5,0-5,8/5,0-5,5 | 4,9-5,0/5,0-5,4 | 4,8-4,9 | 5,3-5,6 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Objem batožinového priest. (l) | 255 | 235 | 231 | 309 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,3 | 14,1 | 14,9 | 13,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 | 167 | 158 | 174 |
Cena verzie od/testovaný model (€) | 11 690/17 390 | 10 690/14 190 | 13 990 | 12 990 |
Foto: Dominik Martanovič