TEST: Kia EV6 – zima vs leto
Atraktívny a jedinečný elektromobil automobilky Kia sme preverili v teste v letných mesiacoch. Teraz sa k nám dostala totožná verzia, avšak s ťažkými zimnými podmienkami. Aký má vplyv zima na elektromobilitu?
Originálny dizajn
Kia EV6 patrí bezpochyby k odvážnym dizajnovým počinom. Niet sa čomu čudovať, veď predsa to je cesta, ako sa odlíšiť od konkurencie. Spolu s modelom Ioniq 5 sa vybrali vlastnou cestou, kedy sa neboja vystúpiť z radu fádnych a uhladených tvarov. Nadčasové línie modelu EV6 dokonalo maskujú veľkosť auta, čím pôsobí kompaktnejšími rozmermi. Dokonca aj v tme je Kia rozlíšiteľná takmer okamžite, vďaka jedinečnému tvarovaniu predných plne LED-kových svetiel s funkciou vyrezávania. Ich práca v noci je príkladná a bezchybná, avšak pri diaľkových svetlách som mal pocit, že z hľadiska dosvitu nepatria medzi nadpriemer v segmente.
Zadná časť je taktiež unikátna, prepojené zadné svetlá s krásnou grafikou len zvýrazňujú a podpisujú model EV6, ako dizajnovo originálne vozidlo.
Konzervatívnejší interiér
Nová koncepcia palubnej dosky, s ktorou prišlo na náš trh Sorento sa prenáša cez model EV6 až do malého Nira. Ide o dvojicu obrazoviek, ktoré nás presvedčili o tom, že sú dostatočne rýchle a zároveň prehľadné. Keďže porovnávame zimnú prevádzku s letnou, pri rannom studenom štarte je displej pochopiteľne pomalší, no akonáhle sa zohreje, funguje bezchybne.
Absolútnou špičkou je panel klimatizácie, ktorý nesie moderné trendy dotykovou formou, avšak stále má otočné ovládače. Disponuje duálnym ovládaním, čím myslím že sa vie zmeniť na skratky infotainmentu a otočný ovládač pridáva alebo uberá hlasitosť, skvelé! Dokonca jeho povrchová úprava je mierne matná, čím eliminuje odtlačky prstov.
V stredovom tuneli sa ukrývajú dotykové ovládače vyhrievanie sedadiel či volantu, ba dokonca aj ventilácie. Párkrát sa mi stalo, že tým, ako som bol opretý o stredový tunel a menil nastavenia klimatizácie, nechtiac som si zapol ventiláciu sedadiel vďaka umiestneniu dotykových tlačidiel.
Vo večerných hodinách spríjemňuje atmosféru na palube decentné ambientné osvetlenie, ktoré je v rámci celého portfólia vozidiel Kia to najkrajšie. Však posúďte sami.
Priestoru viac než dosť
Ako už vonkajšie masívne proporcie naznačujú, priestoru je viac než dosť. V prednom rade sedadiel ste príjemne obklopení stredovým tunelom, čo sa mi veľmi páči a navnaďuje to príjemný šoférsky pocit aj napriek tomu, že aj pri nastavení sedadla do najnižšej polohy by som si prial sedieť ešte nižšie. Druhý rad sedadiel je taktiež vzdušný. Na kolená, hlavu ale aj chodidlá je miesta na rozdávanie, posed je mierne plytší kvôli batérii uloženej v podlahe, no nijako to neprispieva zhoršenému komfortu.
Pohon
Ak sa rozhodnete zakúpiť model EV6, budete mať na výber z dvoch rôznych typov pohonu, ktoré sú k dispozícii v dvoch rôznych výkonových verziách. Slabšia verzia obsahuje jeden elektromotor na zadnej náprave, ktorý dokáže dosiahnuť výkon 168 kW / 229 koní. Ak sa však rozhodnete pre silnejšiu dvojmotorovú verziu s pohonom oboch náprav, môžete sa tešiť na ešte vyšší výkon, pretože táto verzia dosahuje až 239 kW / 325 koní. V redakcii sme vyskúšali verziu s pohonom zadných kolies. Táto verzia zvládne zrýchliť na 100 km/h za len 7,5 sekundy, ale pri výkonnejšej verzii to trvá iba 5,2 sekundy.
Jazda
Naša verzia obúvala 20-palcové disky kolies, s ktorými si podvozok dal rady. Príkladne filtroval nerovnosti aj našich rozbitých cestách. Podvozok je naladený tuhšie, no mne to k celkovému charakteru EV6-tky nesmierne pasovalo. V zákrutách je veľmi stabilný a predvídavý. Keďže naša verzia poháňa len zadnú nápravu s plne vypínateľným stabilizačným systémom, Kia vám dopraje istú dávku zábavy. Keďže elektromobil má okamžitú reakciu na plynový pedál, 230 konských síl vie pekne odtrhnúť zadnú nápravu aj na suchšom podklade.
Pri bežnej jazde sa správa model EV6 skvelo. Je viac než len použiteľný na každý deň. Slabšia výkonová verzia mu absolútne stačí aj na diaľničné tempá, pri ktorých vládze akcelerovať. Už ako prezrádza vonkajšie tvarovanie, aerodynamika je na výnimočnej úrovni, ktorá sa prejavila najmä pri diaľničných trasách. Aerodynamický šum je výborne utlmený a ozýval sa až vysoko nad maximálnou povolenou rýchlosťou.
Nabíjanie
Najkľúčovejšími údajmi v zime sú aj tak dojazd a nabíjanie. Obával som sa porovnania prevádzky v zime a v lete, pretože s pár skúsenosťami sú tie rozdiely markantné. To však nie je príklad Kie EV6. Deklarované nabíjanie v ideálnych podmienkach má dosahovať výkon 240 kW, čo predstavuje nabitie na 80 % len za 18 minút. Počas letného testu sme nedosiahli ideálne podmienky, a preto maximálny nabíjací výkon dosahoval 130 kW.
Počas zimného testu som absolvoval dve modelové situácie. V. Prípade prvej sa teploty pohybovali okolo bodu mrazu a maximálny nabíjací výkon dosiahol 80 kW, čo predstavuje nabitie 1,6 % batérie za 1 minútu. Takýto istý scenár sa opakoval aj v mínusových teplotách. V prípade druhej situácie nastal teplý deň, počas ktorého sa teplota vyšplhala na 15 stupňov. Vtedy sa výkon nabíjania zvýšil až na 129 kW, čo predstavuje nabíjanie 2,6 % batérie za minútu.
Aby som to zhodnotil, veľmi záleží na teplotnom komforte batérie, s ktorou súvisí aj vonkajšia teplota.
➡️NEPREHLIADNITE: Toto je naúspornejší elektromobil!
Dojazd
Obával som sa, že zima bude mať najväčší vplyv na dojazd. Avšak EV6-tka disponuje aj tepelným čerpadlom, vďaka ktorému minimálne zaťažuje batériu na kúrenie. Ak by ho nemala, teplo by sa vytváralo priamo z batérie a tým pádom by rapídne klesala jej kapacita. Celkovo aj termomanažment je na veľmi dobrej úrovni, pretože rozdiel v dojazde v zime a v lete predstavuje pár desiatok kilometrov.
Konkrétnejšie počas celého testu sa nám spotreba ustálila na 24 kWh na 100 km, do ktorého spadá väčšina diaľničných kilometrov a svižnejšia jazda po okreskách. Diaľničné tempá sa blížia k 28 kWh, okresky aj mesto zvládne pod 20 kWh. Kombinovaný dojazd takmer vždy prekročí 300 km hranicu, s ľahkou nohou po okreskách či v meste cez 350 km. Vždy záleží aj od toho, či začínate deň s vychladenou batériou alebo máte vozidlo predhriate, čím maximalizujete dojazd.
Záver a cena
Kia EV6 je dôkazom toho, že zima nemusí mať výrazný vplyv na dojazd. Je priestranná, pohodlná, technologicky nabúchaná a hlavne, použiteľná v každom období. Kia EV6 štartuje na cenovke 52 290 eur s 230 koňovou verziou. Naša verzia s rovnakým pohonom, len vo výbave GT-Line začína na 57 590, no ak siahnete po najvýkonnejšej 325-koňovej verzii v športovej výbave, prekročíte 61 000 eur.
Technická špecifikácia
Kia EV6 | Audi Q4 e-tron | Hyundai Ioniq 5 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 18 | 38 | 13 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 220 | 125 | 220 |
Dojazd výrobca/test | 510 / 360 | 485 / 481 | 430 / 400 |
Výkon motora (kW/k) | 169 / 229 | 220 / 299 | 225 / 305 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 350 | 460 | 605 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 17 / 24 | 19,0 / 18,2 | 19,0 / 23,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2010 | 2210 | 2100 |
Objem batožinového priestoru (L) | 520 | 535 | 527 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 | 180 | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 | 6,2 | 5,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 52 290 / 57 590 | 48 070 / 77 324 | 42 890 / 56780 |
Foto: Samuel Zaťko