Alfa Romeo Giulia 2.2 diesel – úsporná a vzrušujúca Talianka
Do Alfa Romeo Giulia sa jednoducho nedá nezamilovať. Je to auto, ktoré má dušu a takých už dnes veľa nie je. Giulia je pre šoférov s vášňou, ktorí vedia oceniť pôvabný talianský dizajn. Aké zmeny prináša facelift a prečo je tak výnimočná?
Nadčasový dizajn
S Alfa Romeo Giulia a jej nezameniteľným dizajnom vytŕčate z davu a pútavá farba Misano blue v kombinácii s červenými brzdičmi jej dodáva správny šmrnc. Dôkazom, že Alfa myslí na detaily, sú napríklad červené brzdové strmene s nápisom Alfa Romeo. 19-palcové disky s originálnym dizajnom pridávajú na atraktivite celého vozidla. Nie sú príliš nízkoprofilové a ponúkajú komfort na každý deň.
S faceliftom prišli nové svetlomety vrátane nového svetelného podpisu. Full-LED matrixové svetlomety sú súčasťou základnej výbavy a neoslňujú oprotiidúcich vodičov. Fungujú bez problémov, reakcie a tieňovanie sú na veľmi dobrej úrovni. Dravý pohľad zpredu tvorí trojica LED-iek denného svietenia a veľké nasávacie otvory v typickej prednej maske V. Giulia vzbudzuje rešpekt a keď ju vidíte v spätnom zrkadle, pracete sa ihneď na stranu. Zozadu pôsobí Alfa Romeo Giulia elegantne a športovosť navodzuje difúzor s dvomi tmavými koncovkami po bokoch. Široký postoj a atletické línie naznačujú dynamickú jazdu, o tom však neskôr.
Štýlový interiér
V interiéri ma najviac zaujali pohodlné sedadlá so štedrým bočným vedením a vygravírovaným logom na opierke hlavy. Aj keď sedadlá nie sú ventilované, v lete pomôže perforácia sedadiel, vďaka ktorým sú viac priedušné. Ihneď na to vám padne pohľad na prepracovaný volant s rozmernými pádlami za volantom. Za takéto poctivé kovové pádla by sa nemuseli hanbiť ani tie najdrahšie superšporty na svete. Mali príjemný chod a odozvu a využíval som ich aj napriek úspornému a naftovému agregátu. Volant s fyzickými tlačidlami pre najjednoduchšie ovládanie zahŕňa aj štartovacie tlačidlo.
Obšívaná kožená palubovka a výplne dverí v kombinácii s Harman Kardan audio sústavou so 14 reproduktormi sú súčasťou príplatku Premium pack, ktorý jednoznačne odporúčam. Hrajú obstojne, no pri náročnejších skladbách občas počuť rezonanciu materiálov. Koža všade naokolo vzbudzuje prémiu a nechýbajú ani drobné detaily na stredovej konzole v podobe talianskej trikolóri.
Ambientné osvetlenie je na dnešné pomery veľmi minimalistické. Osvetlené sú len kľučky dverí, odkladací priestor vo dverách a priestor na nohy. Tu sa mohli Taliani trochu viac vyhrať, avšak na druhú stranu, aspoň vám osvetlenie v noci neťahá oči.
Apple CarPlay je dostupný výhradne cez kábel. To sa však časom zrejme môže zmeniť, keďže Alfa Romeo Tonale už bezdrátový Apple CarPlay ponúka. Virtuálny, ako aj stredový displej majú obstojnú grafiku a rozhranie. Po facelifte je stredový displej dotykový, no naďalej ovládateľný pomocou hardvérových ovládačov a taktiež pribudlo bezdrátové nabíjanie pre smartfón.
Asistenčné systémy ako udržovanie v pruhoch a adaptívny tempomat fungovali bezchybne. Pár veci by si však zaslúžilo vylepšenie a to odstránenie vŕzgania plastového tienidla prístrojového štítu. Zrejme išlo len o daný kúsok, ale pri kúpe by som si to určite skontroloval. Osobne mi chýbala funkcia auto hold, vďaka ktorej nemusíte držať brzdový pedál na križovatke.
Digitálny certifikát NFT zvyšuje hodnotu vozidla pri ďalšom predaji
Facelift prináša tzv. digitálny certifikát NFT, ktorý môže vďaka technológii Blockchain registrovať údaje vozidla a tým vytvorí jedinečný a nefalšovateľný záznam o živote vozidla. Tento záznam zaručuje, že vozidlo bolo udržiavané v súlade s predpisom výrobcu, čo má pozitívny vplyv na zostatkovú hodnotu vášho automobilu Alfa Romeo Giulia. Na trhu jazdených automobilov certifikát NFT predstavuje dodatočný zdroj dôveryhodnosti pre zákazníkov a predajcov.
➡️ NEPREHLIADNITE: Recenzia Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC – elegancia na prvom mieste
Šoférsky zážitok aj s naftovým motorom
Naftový štvorvalec s objemom 2,2 litra má príjemný dynamický a kultivovaný chod s priaznivou spotrebou. 210 koní a 470 Nm zabezpečí zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,8 sekúnd. V ponuke je ešte slabší 160 koňový diesel, ktorý pri plnom obsadení s batožinou môže byť podľa môjho názoru lenivý pri diaľničných rýchlostiach.
Na dlhé trate je ideálnym spoločníkom, lebo sa vám odvďačí nízkou spotrebou okolo 6 litrov na 100 km a vyšším krútiacim momentom v širokom pásme otáčiek. Aj napriek prevažne dynamickej jazde som počas celého testovacieho týždňa dosiahol dlhodobú spotrebu 8,0 l, čo je skvelá hodnota. Motor je spriahnutý s 8-st. automatickou prevodovkou, ktorá radí hladko a ponúka režim manuálneho radenia buď pákou alebo pádlami.
Ak príliš často nechodíte dlhé trasy, odporúčam skôr výkonnejší benzínový agregát s 280 koňmi. Naftové rapkanie sa podľa môjho názoru ku štýlovému a športovému charakteru vozidla príliš nehodí. Benzínový agregát síce má vyššiu spotrebu (+1,9 litra na 100 km), no má krajší zvuk a chod motora viac spojený s emóciami. Výkonnejší benzínový agregát zrýchľuje iba za 5,2 s z 0 na 100 km/h a stojí iba o 3 tisíc eur viac (celkovo 56 990 €) oproti naftovému.
Pre fajnšmekrov tu je ešte Quadrifoglio už s benzínovým 6-valcom a až 520 koňmi. To je však iná káva.
Potešenie z jazdy
Silnou stránkou Alfa Romeo Giula je skvelý podvozok a športové riadenie. Podvozok nie je adaptívny, no zvláda veľkú porciu dynamiky, pričom je stále komfortný na bežné jazdenie. Dobre filtruje nerovnosti, tvrdé rázy sa neprenášajú do kabíny a jedine pri vyšších rýchlostiach som cítil väčšie náklony karosérie. S Giuliou je radosť zatáčať, riadenie je citlivé, komunikatívne a zábavné. Nudiť sa s ňou určite nebudete.
V zákrutách je mimoriadne stabilné vďaka ideálnemu rozloženiu hmotnosti. Motor za prednou nápravou a celková hmotnosť na úrovni iba 1 640 kg (BMW 320d xDrive 1 730 kg) je účinným receptom na vyladenú a športovú jazdu. Je ľahšie vďaka veľkej časti hliníkovej karosérie a okrem toho má dokonca karbónový kardan.
Giulia má v zákrutách neutrálny až pretáčavý charakter a rýchlej jazdy sa neviete nabažiť. Pohon všetkých kolies Q4 zabezpečuje maximálnu trakciu za každého počasia. Priorizuje zadnú nápravu a podľa potreby pripája prednú, z čoho vyplýva aj zmiešané obutie. Osobne sa mi páči jemne pretáčavý charakter. Jedinou chybu je, že sa žiaľ nedá vypnúť systém stabilizácie, takže vás pri šmyku zkoriguje a nedovolí drifty.
Na výber sú 3 jazdné režimy DNA, ktoré ovplyvňujú nastavenie riadenia, odozvy na plyn, prevodovky a pohonu všetkých 4 kolies.
Riadenie Sport/Komfort
Prevodovka Sport/Komfort
Odozva na plyn Sport/Normal
Nastavenie štvorkolky Sport/Normal
Záver
Alfa Romeo Giulia s naftovým motorom je zaujímavou voľbou pre tých, ktorí hľadajú spojenie elegantného dizajnu, športových jazdných vlastností a úsporného pohonu. Jeho štýlový exteriér v kombinácii s pôsobivým interiérom robia z tohto vozidla výnimočnú voľbu. Jeho naftový motor ponúka dostatok sily na dynamické jazdné vlastnosti, zatiaľ čo jeho úspornosť znamená nižšie náklady na prevádzku. Alfa Romeo Giulia je šoférske auto a vie vtiahnuť vodiča do deja, a to bez ohľadu na výkon motora, typ prevodovky alebo pohon kolies.
Technická špecifikácia a konkurencia
Alfa Romeo Giulia 2.2 Q4 | BMW 320d xDrive | Mercedes triedy C 220d 4MATIC | |
Motor/palivo | 2.0 d / nafta | 2.0 d / nafta | 2.0 d / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2 143 / 4 | 1 995 / 4 | 1 993 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 154 / 210 | 140 / 190 | 145 / 197 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 470 | 400 | 440 |
Prevodovka | Automatická 8 st. | Automatická 8 st. | Automatická 9 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,4 – 5,8 /6,1 | 5,2 – 5,9 / | 4,8 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 640 | 1 735 | 1 810 |
Objem batožinového priestoru (L) | 480 | 480 | 455 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 235 | 228 | 239 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,8 | 7,2 | 7,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 53 990 / 58 130 | 54 260 | 59 334 |
Foto: Gabriel Bezuška