Modernizované Audi SQ8 obhájilo titul kráľa medzi SUV kupé
Audi SQ8, jedno z najelegantnejších SUV coupé na trhu, prešlo modernizáciou a stále ponecháva v ponuke poriadny benzínový 8-valcový motor. Ako jazdí a aké dôležité zmeny prináša facelift?
Čo je nové?
Decentný, no zároveň ihneď viditeľný facelift sa týka predovšetkým prednej masky, nárazníkov a svetlometov vpredu či vzadu. Audi to so svetlami vie a nové Audi SQ8 to len potvrdzuje. Vpredu sú osadené HD Matrix LED svetlomety s Audi Laserlicht a fungujú na špičkovej úrovni. Matrixové svetlomety vedia účinne tieňovať oprotiidúce vozidlá a ak máte pred vami voľno, aktivujú sa diaľkové laserové svetlá. Tie svojím silným lúčom osvetlia cestu ešte ďalej ako LED svetlomety, čo zvyšuje vašu bezpečnosť na cestách. Lúč predných svetlometov je široký a celkovo sú svetlomety tak výkonné, že má človek pocit, akoby jazdil za denného svetla.
V zadnej časti vozidla si všimnete prepracovaný zadný nárazník s difúzorom a štyrmi koncovkami výfukového systému. Zaujímavou vychytávkou je, že predné, ako aj zadné svetlomety s novým svetelným podpisom je možno meniť prostredníctvom predvolených možností v infotainmente. K highlightom patria jednoznačne digitálne OLED zadné svetlomety, ktoré vedia upozorniť ostatných vodičov pri prudkom brzdení alebo pri priblížení. Pribudli aj dve nové farby, modrá ascari metalíza (testovací model) ako aj sakhir zlatá metalíza.
Osemvalcové srdce lahodne búši, no počuť by ho mohlo viac
Pod kapotou sa ukrýva V8 biturbo motor s objemom 4.0 l vyrábaný v Porsche Zuffenhausen. Áno, ide o motor, ktorý poznáme z Cayenne Turbo, Audi RSQ8 alebo Lamborghini Urus. Ide o veľmi výbušný motor s lahodným chodom a parádnym nástupom krútiaceho momentu. Máte pocit, že motor nestráca dych a v kombinácii s rýchlou 8-st. prevodovkou je to skvelý zážitok z jazdy. Baví vás radiť pádlami a pri každom preradení poriadne zatlačí do sedačiek.
Zvuk z výfukov je nádherný, no podľa môjho vkusu až príliš utlmený. Síce vie pri studenom štarte zapraskať, ale počas jazdy si len zriedka pri preradení odpľuvne. Ide skôr o decentný zvuk a Audi SQ8 nechce po tejto stránke príliš vytŕčať z davu. Ak chcete poriadnu dávku emócie a zvuku osemvalca, tak sa pozrite na Jaguar F-Pace SVR. Vypočujte si zvuk na našom instagrame.
Veľmi rýchle auto nie len v priamke, ale aj zákrutách
Audi SQ8 je stavané na rýchlu dynamickú jazdu. Aj napriek tomu, že ide o ťažké SUV, SQ8 zatáča ako sedan. Je mrštné, nenakláňa sa v zákrute a viete veľmi rýchlo meniť smery bez toho, aby auto znervóznelo. Perfektne maskuje svoju hmotnosť a je predvídateľné.
Audi SQ8 jasne stanovuje limit, na čo je určené. Je určené na čistú stopu a nie na drifty. Osobne mi chýbal pocit pretáčavosti a ESC príliš často zasahovalo do riadenia, či v režime ESC SPORT ako aj ESC OFF. V zákrutách je vyladené neutrálne a pretočenie v zákrute nehrozí. Je určené na rýchlu, ale zároveň veľmi bezpečnú jazdu. Mám pocit, že to bol zámer konštruktérov, aby sa pre absolútnu divočinu vytvorilo miesto pre top model Audi RSQ8.
Oplatí sa priplatiť si za elektromechanickú aktívnu stabilizáciu náklonov eAWS?
Audi SQ8 má už v sériovej výbave zahrnutý vzduchový podvozok Adaptive air suspension sport, ktorý je o 15 mm znížený a športovejšie vyladený. Všimnite si na fotkách, ako je SQ8 v režime dynamic nízko položené, to som nevidel na žiadnom inom SUV. Audi Q8 sa vďaka tomuto podvozku takmer nenakláňa a v kombinácii s riadením zadnej nápravy ho táto technika predurčuje na veľmi rýchle prejazdy zákrutami.
➡️ NEPREHLIADNITE: Audi SQ8 TFSI pred faceliftom
Avšak pre fajnšmekrov je tu ešte možnosť za príplatok 5 400 eur získať elektromechanickú aktívnu stabilizáciu náklonov eAWS vrátane športového diferenciálu (Fahrwerkspaket advanced), ktorý pomocou aktívnych stabilizátorov (elektromotory na nápravách s výkonom 3 kW) úplne redukujú náklony karosérie. Osobne by som si za EAWS nepriplácal, lebo SQ8 už od série výborne jazdí bez náklonov a keďže ESC sa kompletne vypnúť nedá, aj keď to infotainment píše, tak vám nedovolí ísť do väčšieho šmyku. Ak ste náročný a veľmi športový vodič a chcete aj eAWS vrátane športového diferenciálu, tak to sa už po finančnej stránke oplatí kúpiť RSQ8.
Osobne ma zaujímalo, či vie byť SQ8 aj s nízkoprofilovými pneumatikami 285/35 R23 komfortné. Môžem potvrdiť, že je a vzduchový podvozok ukážkovo filtruje nerovnosti a taktiež sa do kabíny neprenášajú rázy.
Interiér – sehr schön
Pri vstupe do interiéru si ako prvé všimnete bezrámové okná, ktoré navodzujú pocit kupé, sú elegantné a za jazdy som nepočul zvýšený hluk. Audi SQ8 má veľmi luxusný a decentne spracovaný interiér. Aj keď Audi naskočilo na trend nespočetného množstva displejov, dokáže ich elegantne zapracovať do prístrojovej dosky tak, aby tvorili čistú plochu. Príplatkové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy v kombinácii s červenými pásmi je slasť na oči. Všetko do seba farebne zapadá a pasuje k červenému prešívaniu. Sedadlá majú veľmi dobré bočné vedenie a sú aj na dlhšie trasy pohodlné.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia BMW X5 M Competition – rodinná beštia na zákrutách vyráža dych 🤯
Obklad interiéru je v karbónovom prevedení a navodzuje športovú atmosféru. Osobne by som sa rozhodol pre česaný hliník, ako sme testovali v inej naftovej Q8, lebo je bledý a krajšie na ňom vynikne ambientné osvetlenie a celkovo pôsobí interiér sviežejšie. Aj napriek zvažujúcej sa streche je vzadu dostatok miesta pre dospelých.
Plastové parapety dverí vpredu, ako aj vzadu nepatria do vozidla cez 100 tisíc eur. Našťastie existuje príplatok celokoženého interiéru za 3 722 €, ktorý jednoznačne odporúčam. Inak to narúša prémiový pocit v interiéri, lebo tieto materiály máte priamo vo výške očí. Priestor na zlepšenie vidím v pádlach pod volantom. Sú žiaľ plastové a v športovom modely už by sa patrilo minimálne prebrať tie hliníkové z Audi RS3.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC kupé – emócie s rozumom
Záver
Nové Audi SQ8 si aj po facelifte obhájilo titul najkrajšieho a najelegantnejšieho SUV kupé na trhu. V interiéri ohúri luxusom a priestrannosťou. Športový variant Audi SQ8 s poriadnym 8-valcovým motorom a so zníženým vzduchovým podvozkom sport jazdí čistú stopu veľmi športovo. No keď plánujete vymýšlať s jazdou bokom a vypínať ESC, tak na to tu je RSQ8.
Technická špecifikácia a konkurencia
Audi SQ8 | BMW X6 M50i | MB-AMG GLE 53 Coupé | |
Motor/palivo | 4.0 V8 / benzín | 4.4 V8/ benzín | 3.0 R6/ benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 3 996 / 8 | 4395 / 8 | 2999/ 6 |
Výkon motora (kW/k) | 373 / 507 | 390 / 530 | 320+15 / 435+20 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 770 | 750 | 560 |
Prevodovka | 8-st. aut. | 8-st. aut. | 9-st. aut. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 12,5 / 13,6 | 12,4 | 10,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 321 | 2 390 | 2 375 |
Objem batožinového priestoru (L) | 605 | 580 | 655 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,1 | 4,3 | 5,0 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 110 070/ 152 129 | 113 660 | 110 160 |
Foto: Samuel Zaťko