Škoda Kamiq – najmladší súrodenec SUV rodiny
Počas tohtoročného Ženevského autosalónu, na ktorom sa ako každý rok predstavilo mnoho noviniek, ešte v predpremiére Škoda odhalila z SUV rodiny nového najmladšieho súrodenca s ďalším začiatočným písmenom K a končiacim na Q. Tentokrát jeho názov pochádza z jazyka Inuitov, ktorí žijú v severnej Kanade a Grónsku a významom opisuje stav, keď niečo „padne ako uliate“ za každých okolností. Hovoríme o názve Kamiq, ktorý je tretím SUV modelom od Škody určeným pre európsky trh.
Exteriér
Predná maska s dvojitými rebrami je typická, ako u nového Kamiqa, tak aj u jeho súrodencov Kodiaq a Karoq. Po oboch stranách masky sa tiahne úzky pás, ktorý je vybavený štyroma diódami. Tieto diódy plnia funkciu denných a smerových svetiel s dynamickým rozsvecovaním. Kamiq je prvým SUV modelom značky Škoda, ktorý disponuje touto technológiou vpredu aj vzadu. Verzia s Full LED osvetlením je vybavená diódami v hlavných, ale aj hmlových reflektoroch.
Pri pohľade z profilu Kamiq pôsobí robustne a dynamicky. Tento dojem vytvára vyvýšená kapota, spodná chrómová lišta prahu, vyššia svetlá výška a kolesá o veľkosti 16 až 18-palcov.
Zadnú časť dotvárajú typické svetlomety v tvare C. Logo v podobe známeho okrídleného šípu už na kufri nenájdete. Nové modely budú pravdepodobne označované pozdĺžnym nápisom ŠKODA. Spodnú časť nárazníka dotvára difúzor, ktorý je žiaľ ako u väčšiny nových modelov zaslepený.
Každý z nás pozná situáciu s úzkymi parkovacími miestami, kde si musíte pri otváraní dverí dávať pozor, aby ste neobúchali auto vedľa. Kamiq ako prvý vo svojej triede ponúka novú inteligentnú ochranu hrany dverí. Pri otvorení dverí sa automaticky vysunie plastová lišta, ktorá chráni vozidlá v okolí pred poškodením.
Interiér
V strede palubnej dosky je umiestnený 9,2-palcový displej, ktorý je jedným z najväčších vo svojom segmente. Pre komfortnejšie ovládanie sa pod displejom nachádza ergonomická línia slúžiaca, ako opierka zápästia.
V zornom poli vodiča je umiestnený 10,2-palcový Virtual Cockpit. Navoliť simôžete aj týchto 5 režimov: Classic, Basic, Modern, Sport a Extended. Prístrojová doska s novými rozsiahlymi dekoračnými prvkami a obložením predných dverí bude vybavená jemnou penou v podobe kryštalickej štruktúry. K dispozícii bude aj ambientné osvetlenie interiéru v troch farbách: biela, červená a medená, ktoré vizuálne zvýraznia kontrastné prešívanie poťahov sedadiel a mikrovlákna Suedia.
Konektivita
O zvukový prejav v kabíne sa postará Škoda Sound System s desiatimi reproduktormi a výkonom 405 W. Vďaka permanentnému pripojeniu na internet Kamiq ponúka službu eCall (tiesňové volanie) a Proaktívny servis. V prípade nehody automobil odošle informácie o aktuálnej polohe a stave integrovaným záchranným zložkám. Pomocou aplikácie Škoda Connect App dokážete cez svoj smartfón diaľkovo zamknúť/odomknúť vozidlo, skontrolovať či sú okná zatvorené, stav paliva, dojazd, ale aj polohu. Kamiq podporuje mnoho ďalších systémov, ako napríklad: správy, počasie, dopravné informácie v reálnom čase… Aj za pomoci Wi-Fi hotspot-u je možné bez dodatočných výdavkov aktualizovať mapu navigácie „vzduchom“, čiže návšteva predajcu nie je nutná.
Bezpečnosť
V štandardnej výbave sú súčasťou asistenti pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu Lane Assist a Front Assist vrátane funkcie núdzovej brzdy s detekciou chodcov. Príplatkový adaptívny tempomat je činný do rýchlosti 210 km/h. V prípade, že je vozidlo vybavené automatickou prevodovkou DSG, dokonca samočinne zastaví a do troch sekúnd zaistí automatický rozjazd. Ďalší príplatkový asistent na rozpoznávanie únavy (Driver Alert) varuje vodiča v prípade poklesu jeho koncentrácie.
O bezpečnosť cestujúcich dbá aj Protect Assist v štandardnej výbave, ktorý automaticky uzavrie bočné okná a predopne bezpečnostné pásy na predných sedadlách. Škoda Kamiq obsahuje mnoho asistentov a systémov zameraných na bezpečnosť a predchádzaniu dopravným nehodám. Medzi ne patrí aj príplatkový Side Assist schopný sledovať okolie za vozidlom do vzdialenosti 70 m. Jeho úlohou je sledovať slepé uhly, ale zároveň aj vyparkovanie vozidla z parkovacieho miesta. Veľkou pomocou pre niektorých šoférov bude aj parkovací asistent Park Assist. Vďaka nemu Škoda Kamiq automaticky zaparkuje do pozdĺžnych, alebo priečnych parkovacích miest. Ak by náhodou pri parkovaní senzory zaregistrovali prekážku pred, alebo za vozidlom, automaticky by automobil zabrzdili.
Motorizácia
K dispozícii je 5 variant motorov, pričom každý jeden z nich je vybavený priamym vstrekovaním, turbodúchadlom, Start-Stop systémom a rekuperáciou brzdnej energie. Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 6d. Verím, že táto informácia vás nepoteší, ale všetky benzínové agregáty v Kamiqu budú vybavené filtrom pevných častíc.
Z ponuky benzínových trojvalcových motorov je na výber:
Základ 1.0 TSI s výkonom 70 kW (95k), krútiacim momentom 175 Nm a manuálnou 5-stupňovou prevodovkou.
O niečo silnejší 1.0 TSI s výkonom 85kW (115k), krútiacim momentom 200 Nm a manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Za príplatok môžete mať aj 7-stupňovú DSG prevodovku.
Vrcholovou benzínovou motorizáciou je štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110kW (150k), maximálnym krútiacim momentom 250 Nm, ktorý si môžete zadovážiť či už s manuálnou, ale aj automatickou prevodovkou. V prípade malej záťaže systém ACT (aktívne riadenia valcov) automaticky vypína oba prostredné valce a tak znižuje spotrebu.
Naftový štvorvalec o objeme 1.6 TDI produkuje výkon 85kW (115k) s krútiacim momentom 250 Nm. K dispozícií je v štandarde s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, ale za príplatok je dostupná aj 7-stupňová DSG prevodovka. Tento agregát je vybavený systémom SCR so vstrekovaním AdBlue v ktorom samozrejme „nesmie chýbať“ aj filter pevných častíc.
Škoda Kamiq prichádza aj s moderným ekologickým agregátom 1.0 G-TEC poháňaným zemným plynom (CNG). Tento trojvalcový motor s výkonom 66kW (90k) ponúka maximálny krútiaci moment 160 Nm. Dodávaný bude len s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.
Podvozok
Kamiq je postavený na platforme MQB A0, ktorá je o niečo kratšia, ako pri Škode Scala. Žiaľ pohonu všetkých kolies sa pri tomto modeli zrejme nedočkáme. Za to si môžete v príplatkovom balíku Sport Chassis Control užívať v režime Normal a Sport adaptívne tlmiče. Okrem toho sa v týchto režimoch zníži podvozok o 10 mm. Systém Driving Mode Select umožňuje nastavenie vozidla do štyroch režimov: Normal, Sport, Eco a Individual.
Na cenu za najmladšieho brata z SUV rodiny Škoda si ešte budeme musieť počkať. Predpokladáme, že po oficiálnom predstavení Kamiqa na Ženevskom autosalóne automobilka zverejní aj cenovky.
Zdroj: skoda-auto.com