Ako sa rozdeľujú autá do tried?
Každé jedno vozidlo je zaradené do určitej kategórie v závislosti od vonkajších rozmerov, hmotnosti a objemu motora. Zadané údaje nie sú pravidlami ale sú najčastejšími hodnotami, ktoré sú dané pre určitú kategóriu. My sme si to pre vás pripravili aj s konkrétnymi príkladmi.
Mini
Do kategórie mini, respektíve do segmentu A zaraďujeme najmenšie vozidlá určené primárne na mestskú prepravu. Ich dĺžka obvykle nepresahuje 3700 mm a objem motora by nemal presiahnuť hranicu 1,2 litra s výkonom do 45 kW. Ani prevádzková hmotnosť by sa nemala približovať hodnote 1200 kg. Do kategórie mini zaraďujeme: Volkswagen Up, Škoda Citigo, Kia Picanto, Renault Twingo a iné.
Nižšia trieda
Nižšiu triedu označujeme aj ako segment B a patrí medzi veľmi obľúbenú skupinu aut. Najčastejšie sa objavuje v karosárskej verzií hatchback, no nie je to pravidlom. Autá nižšej triedy by nemali byť dlhšie ako 4200 mm a objem motora sa pohybuje v rozmedzí 1,2 – 2 litre s výkonom od 40 až po 132 kW. Prevádzková hmotnosť by sa mala zmestiť do 1700 kg. Do tejto obľúbenej kategórie zaraďujeme: Renault Clio, Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Seat Ibiza, Opel Corsa, Audi A1 a ďalšie.
Nižšia stredná trieda
Nižšiu strednú triedu môžeme označovať ako aj segment C a predstavuje najpredávanejšiu skupinu aut v Európe. Najčastejším karosárskym variantom je hatchback, sedan, liftback a kombi. Najčastejšia dĺžka sa pohybuje okolo hodnoty 4500 mm. Pod kapotou sa prevažne nachádzajú motory od 1,2 litra až po 3,2 litra s výkonom 59-190 kW. Hmotnosť by nemala presiahnuť 1700 kg. Do najpredávanejšej kategórie patrí: Honda Civic, Volkswagen Golf, Škoda Octavia, Seat Leon, Renalt Megane, BMW radu 1, Opel Astra a iné.
Stredná trieda
Strednú triedu označujeme ako aj segment D. Obvykle tu patria väčšie rodinné automobily s karosériou liftback, sedan a kombi. Dĺžka sa pohybuje do hranice 4800 mm s prevádzkovou hmotnosťou do 1800 kg. Bežný objem motora je od 1,6 litra až po 3,5 litra. Výkonovo sa vozidlá pohybujú od 75 až po 210 kW. Najčastejšie modely sú: Volkswagen Passat, Škoda Superb, BMW radu 3, Audi A4, Renault Talisman…
Vyššia stredná trieda
Kategória označovaná aj ako segment E a je to kategória vozidiel približujúcich sa luxusnejšej kategórií. Najčastejšie karosárske verzie sú: sedan, liftback a kombi. Mali by sa zmestiť do dĺžky 5000 mm s prevádzkovou hmotnosťou menej ako 2000 kg. Objem motora kolíše od 2 – 3,5 litra. Výkon sa nachádza v rozmedzí 100-270 kW. Tieto modely sem patria: BMW radu 5, Audi A6, Mercedes-Benz triedy E, Maserati Quattroporte…
Luxusná trieda
Je trieda označovaná aj ako segment F. Sú to sedany a limuzíny určené na najväčšie pohodlie ako na predných sedadlách, tak aj na zadných. Dĺžka väčšinou presahuje 5000 mm. Prevádzková hmotnosť začína na hodnote 2000 kg. Objem motora je najmenej 3 litre s výkonom od 200 kW. Tieto limuzíny sem zaraďujeme: Audi A8, BMW radu 7, Mercedes-Benz S a ďalšie.
Športové kupé
Do segmentu S patria vysokovýkonné automobily s karosériou športového kupé, ktoré dosahujú vysokú maximálnu rýchlosť s výnimočným zrýchlením. Do tohto segmentu patrí: Porsche 911, BMW M8, Lexus LC 500 a iné.
SUV vozidlá
Kategória označovaná aj ako segment J sa v súčasnosti stala najštýlovejšou kategóriou vôbec.Vyznačuje sa hlavne zvýšeným podvozkom, väčšou priestrannosťou a hlavne väčším využitím. Hlavnými adeptami sú: Volkswagen Touareg, Seat Ateca, Honda HR-V, Hyundai Tucson…
MPV
Viacúčelové vozidlá, ktoré používajú veľké rodiny. Najväčšou ,výhodou je priestrannosť a môžu obsahovať až 8 miestne prevedenie. Vyznačujú sa hranatým krabicovým tvarom a veľkými oknami. Medzi ne patrí: Volkswagen Multivan, Renault Traffic SpaceClass, Ford Tourneo a iné.
Zdroj: www.eafo.eu