Honda ZR-V – hybrid so skvelou spotrebou aj dynamikou
Honda ZR-V vypĺňa medzeru medzi modelmi HR-V a najväčším súrodencom – Hondou CR-V. Zatiaľ čo menšie HR-V zdieľa techniku s Jazzom, väčšiu Hondu ZR-V poháňa výkonnejší hybrid zo Civicu.
Unikátny dizajn
Dizajnový jazyk Hondy je pre každý model rozdielny a tým pádom japonská automobilka cieli na rozdielnu klientelu. Zatiaľ čo CR-V svojimi masívnymi proporciami, vysokou a vodorovnou prednou kapotou, či ostrými črtami zdôrazňuje americký štýl, ZR-V je z iného cesta. Zovňajšok je decentný, uhladený a plynulo na seba nadväzuje.
Plne LED-ková technika je v základe aj s automatickými diaľkovými svetlami, no adaptívne svetlá sú k dispozícii až v najvyššej výbave Advance, ktorú sme mimochodom mali aj my. V stretávacom režime sú výborné. Výrazne osvetľujú krajnicu s dostatočným dosvitom. Diaľkové svetlá zvládajú vyrezávanie protiidúcich vozidiel. Oproti nemeckej konkurencii mierne zaostávajú kvôli užšiemu a slabšiemu svetelnému výkonu v diaľkovom režime.
Zadná časť sa mi mimoriadne páči. Zatmavené zadné svetlomety s veľmi pekným grafickým zobrazením pripomínajú svetelný podpis Audi Q7 v prvej generácii po facelifte, no to vôbec nie je výčitka, pretože sa k celkovému dizajnu nesmierne hodia. Nechýbajú ani reálne koncovky výfuku, ktorú sú v dnešnej dobe unikátom.
Interiér, ktorý poznáme
Po usadnutí za volant sa nekoná žiadna revolúcia. Koncepcia interiéru je totožná ako v prípade Hondy Civic, či CR-V až na pár detailov. Veľmi dobre spracovaná palubná doska kombinuje mäkčené plasty a imitáciu kože. Stredový tunel a výplne dverí sú taktiež z rovnakých materiálov, avšak dielenské spracovanie ťahá za kratší koniec. Najmä tunel pôsobí menej pevne. Pri opretí nohy sa mierne pohyboval, čo ubralo na pocite robustnosti.
Stredový tunel má moderné dizajnové tvary, ktorého dopĺňa bezdrôtová nabíjačka na telefón a dvojica držiakov na nápoje.
➡️ NEPREHLIADNITE: BMW M135 xDrive – vymetač okresiek
Priamo pred vodičom sa nachádza už známy prístrojový panel s možnosťou konfigurácie ľavej aj pravej časti obrazovky. Graficky je spracovaný veľmi dobre, rovnako je prehľadný a ovládanie je intuitívne. Čo je však najintuitívnejšie v interiéri je panel klimatizácie. Otočné ovládače pre nastavovanie teploty alebo intenzity fúkania a klasické hardvérové ovládače pre zvyšné nastavenia. Z môjho pohľadu ide o jedno z tých najlepších riešení, aké sa aktuálne používa v automobilovom svete.
Displej infotainmentu je totožný pre celé portfólio modelov Hondy. Je veľmi jednoduchý, akonáhle niečo hľadám, za pár sekúnd to nájdem. No obsahuje všetky informácie a aj nastavenia, ktoré sú potrebné pre každodenné používanie. V mojom prípade som aj tak využíval bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay.
Kožené sedadlá sú v našom prípade plne elektrické s pamäťou a vyhrievaním. Rovnako ako v prípade Hondy CR-V musím dodať, že sú mimoriadne pohodlné a poskytujú dostatočnú oporu v bočniciach.
Priestorová ponuka v druhom rade sedadiel je na daný segment bohatá, ba až nadpriemerná. Bez problémov sa komfortne odvezie dvojica dospelých s priestorovou rezervou v oblastí kolien, no na úkor batožinového priestoru. Ten má objem 390 litrov v štandarde, v najvyššej výbave 380 litrov kvôli audiosystému Bose.
Dokonalý hybrid?
Na výber máte, resp. nemáte. Honda stavila na jedinú motorizáciu. A urobila dobre! Pod kapotou pracuje benzínový dvojliter s priamym vstrekovaním paliva, ktorého zaujímavosťou je vysoká tepelná účinnosť na úrovni až 41 %. Dvojliter dosahuje maximálny výkon 105 kW (143 k) a 186 Nm krútiaceho momentu. To však nie je všetko, pretože hlavnú úlohu zohráva elektromotor, vďaka ktorému vzrástol kombinovaný výkon sústavy na 135 kW (184 koní) a 315 Nm.
Pohon e:HEV je špecifický tým, že spaľovací motor primárne slúži ako generátor elektrickej energie pre elektromotor a poháňa kolesá len pri väčšej záťaži. Elektrickú energiu ukladá do 1,2 kWh batérie, ktorá umožňuje jazdu pár kilometrov na čisto elektrický pohon.
CVT prevodovka v tomto prípade je výborná. Má akési prednastavené stupne, kedy aj pri plnej akcelerácii máte pocit, že preraďuje vyššie prevodové stupne a tým pádom úplne eliminuje špecifický “vysávačový“ zvuk motora.
Jazda
V rámci hybridov hodnotím jeho fungovanie na jednotku. Rozjazdy sú plynulé ako v prípade elektromobilu, keďže primárne aj funguje ako elektromobil, a pri väčšej záťaži sa pripojí spaľovací motor. Striedanie elektromotora a spaľovacieho motora je takmer nepostrehnuteľné aj vďaka dobre odhlučnenému motorového priestoru.
Motor do interiéru neprenáša akékoľvek vibrácie, ako napr. v prípade trojvalcového hybridu od Renaultu. Ani pri svižných tempách hluk od motora nepreniká do interiéru, čiže dá sa s hybridom jazdiť svižne bez toho, aby svojim nepríjemným zvukom vysokých otáčok otravoval posádku.
Podvozok
Naladenie podvozka je vlastnosťami rovnaké ako v prípade Civicu či CR-V. Najväčší problém mu robia priečne nerovnosti, kedy sa sem tam ozve ráz do karosérie najmä kvôli slabšiemu odhlučneniu podvozka. Pri bežnej jazde je naladený mäkko a pekne pracuje. Na moje prekvapenie s rastúcou rýchlosťou rastie aj jeho potenciál. Aj na rozbitej ceste vo vyšších tempách pracuje príkladne a doslova hltá nerovnosti.
V zákrutách má tendenciu sa mierne nakloniť, no aj napriek tomu sa oň ho viete oprieť, pretože plynulo podrží stopu. Doslova mu chutia ostrejšie prejazdy zákrut vyššími tempami. Aj na limite pneumatík je karoséria čitateľná, stabilná a predvídateľná.
K dobrému podvozku pasuje komunikatívne riadenie, ktoré mu rozhodne nechýba. Skrz ideálne hrubý veniec volantu cítite, čo sa pod prednou nápravou deje a práca s volantom vás baví, pretože riadenie je presné. Jednoducho skvelé jazdné vlastnosti Civicu inžinieri zapracovali aj do vyššej karosérie.
Spotreba
Najviac vás bude zaujímať apetít dvojlitrového štvorvalca. Keďže ide o hybrid, ktorý zvláda prejsť niekoľko kilometrov na čisto elektrickú energiu, spotreby sú výborné. V prázdnom meste nemá problém jazdiť v okolí 4,5 l/100 km, počas rannej špičky za 6,5 l/100 km. Na okreskách si z nádrže odpije rovných 5 litrov a na diaľnici, kedy elektromotor nestíha poháňať prednú nápravu a nahrádza ho spaľovací motor, to bude do 8 litrov. Celkový priemer sa nám ustálil na rovných 6 l/100 km.
Záver a cena
Honda ZR-V je dobrým spoločníkom do mesta i na okresky. Má príjemné spracovanie, skvelé jazdné vlastnosti a perfektne vyladený hybridný systém. Na konkurenciu stráca takmer len absenciou pohonu oboch náprav. A cena? V základnej výbave Elegance, ktorá je na dnešné pomery aj tak bohatá, začína na 38 990 eurách. Nami testovaný kúsok vo výbave Advance stojí 42 990 eur.
Technická špecifikácia
Honda ZR-V | Renault Austral E-Tech | Toyota Corolla Cross | |
Motor/palivo | 2,0 Hybrid / benzín | 1,2 Hybrid / benzín | 2,0 Hybrid / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 993 / 4 | 1 199 / 3 | 1 987/4 |
Výkon motora (kW/k) | 135 / 184 | 147 / 200 | 145 / 197 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 315 | 205 | 206 |
Prevodovka | e-CVT | Multimódová 6-st. | e-CVT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,0 / 5,8 | 4,5 / 5,2 | 5,4 / 6,0 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 639 | 1 592 | 1 465 |
Objem batožinového priestoru (L) | 370 | 555 | 473 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 173 | 175 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,0 | 8,4 | 7,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 38 990 / 42 990 | 34 500 | 33 190 |
Foto: Gabriel B.