BMW VDX – M-kový prototyp s 18 000 Nm
Prototyp s názvom BMW Vision Driving Experience (BMW VDX) predstavuje M verziu konceptu Vision Neue Klasse. BMW poskytlo exkluzívny pohľad na svoj vývojový program pre zážitok z elektrickej jazdy na palube vozidiel Neue Klasse ako súčasť jeho predbežnej prezentácie. Prvé elektrické vozidlo Neue Klasse sa začne sériovo vyrábať koncom tohto roka v závode v maďarskom Debrecíne. Nová riadiaca jednotka Heart of Joy pridáva k existujúcej trojici vlastností vozidiel Neue Klasse (elektrické, digitálne, cirkulárne) štvrtý rozmer – pre značku BMW charakteristickú radosť z jazdy.
Výpočtový výkon je teraz desaťkrát vyšší
Riadiaca jednotka Heart of Joy pre podriadené funkcie pohonu, bŕzd, nabíjania, rekuperácie a riadenia spracováva informácie desaťkrát rýchlejšie ako predchádzajúce systémy. V spolupráci so softvérom BMW Dynamic Performance Control ovláda Heart of Joy všetky funkcie dynamiky jazdy s úplne novou úrovňou rýchlosti a presnosti. Riadiaca jednotka bola vyvinutá interne na základe skúseností v oblasti dynamiky jazdy, ktoré inžinieri značky BMW nazbierali za viac ako storočie. Prototyp Vision Vehicle vyvinie krútiaci moment 18 000 Nm.
Centrálna výpočtová jednotka a dokonale zladený interne vyvinutý softvér BMW Dynamic Performance Control umožňujú všetkým pripojeným ovládacím prvkom reagovať priamo a s minimálnym oneskorením: latencie sú v rozsahu milisekúnd. Naproti tomu konvenčné systémy majú samostatné riadiace algoritmy pre pohon a brzdy. To znamená, že neumožňujú plné využitie potenciálu vozidiel s výkonnými elektrickými pohonmi.
Presné prejazdy zákrut a najhladší proces zastavenia v histórii vozidla
V dynamických jazdných podmienkach ponúka nová kombinácia Heart of Joy a BMW Dynamic Performance Control doteraz nevídanú vyváženosť a istotu v zákrutách. Vozidlo generuje pôsobivú trakciu a môže prechádzať zákrutami s výnimočnou presnosťou. Na ovládanie stačí menej riadiacich vstupov a vozidlo udržiava trajektóriu presnejšie a stabilnejšie. To pomáha vozidlu vyvinúť konzistentné, reprodukovateľné správanie v zákrutách a umožňuje mu intuitívnejšie a plynulejšie riadenie.
➡️ NEPREHLIADNITE: BMW M135 xDrive – vymetač okresiek
Rekuperácia zvyšuje účinnosť o 25 percent
Okrem toho integrované riadenie pohonu, brzdenia a rekuperácie energie umožňuje udržateľnejšie využívanie energie. Až 98 percent vodičov nepotrebuje brzdiť pomocou konvenčných bŕzd. Na bežné každodenné jazdenie postačuje brzdná sila generovaná pomocou rekuperácie energie. Klasické trecie brzdy potom zasahujú len pri prudkom brzdení, napríklad v núdzovej situácii. Celkovo tento systém zvyšuje účinnosť až o 25 percent.
Testovacie vozidlo BMW Vision Driving Experience pomocou podsvietených farebných diskoch kolies ukazuje, v akom režime Heart of Joy práve pracuje: zrýchlenie indikuje zelená farba, rekuperáciu energie modrá a brzdenie pomocou trecích bŕzd oranžová farba.
Svetová premiéra BMW VDX na autosalóne v Šanghaji
BMW Vision Driving Experience oslávi svoju oficiálnu svetovú premiéru na Auto Shanghai 2025.
Zdroj: BMW Press Group