Škoda Enyaq Selection 85x – facelift
Škoda Enyaq je už na našom trhu dobre známy model, no facelift priniesol niekoľko úprav, ktoré stoja za pozornosť. Testovali sme verziu Škoda Enyaq Selection 85x vo výbave Maxx, ktorá, ako už samotný názov naznačuje, obsahuje takmer všetko, čo sa v ponuke dá nájsť. Výsledkom je elektromobil, ktorý sa snaží osloviť komfortom, technológiami aj jazdnými vlastnosťami.
Modernizovaný exteriér
Najväčšou zmenou faceliftu je prepracovaná predná maska. V kombinácii s príplatkovým svetelným pásom Light Band, ktorý spája oba svetlomety, pôsobí predná časť vozidla výraznejšie a modernejšie. Testovaný kúsok bol oblečený do elegantnej zelenej Olibo metalízy s 21-palcovými diskami Supernova v antracitovom lesklom prevedení. Osvetlenie zabezpečujú Full LED Matrix svetlomety, ktoré automaticky prispôsobujú svetelný lúč tak, aby neosvetľovali oprotiidúce vozidlá, pričom zároveň poskytujú výbornú viditeľnosť a atraktívny svetelný podpis.
Za príplatok 324 € je možné získať lakovanie dverí a predného nárazníka vo farbe karosérie, čo vizuálne pôsobí ucelenejšie. Zvláštne však je, že zadný nárazník takto nalakovať možné nie je, čo mne osobne narúša inak harmonický dojem.
➡️ NEPREHLIADNITE: Škoda Enyaq Coupé RS iV – všetky oči na mne
Interiér
Vo vnútri dominuje luxusná výbava EcoSuite, ktorá prináša ventilované sedadlá čalúnené do mäkkej kože v kombinácii s koženkou. Atmosféru podčiarkuje ambientné osvetlenie, ktoré interiéru dodáva príjemný nádych salónika. Technologickým ťahákom je head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý premieta rýchlosť, navigačné pokyny, dopravné značky či informácie od asistentov priamo na čelné sklo. A čo je dôležité – funguje aj s navigáciou spustenou cez Apple CarPlay.
O zvuk sa stará 12-reproduktorový systém Canton, ktorý síce hrá dobre, no pri tejto triede by mohol ponúknuť ešte o čosi čistejší prejav. Naopak, potešia praktické detaily, ako sú zadné slnečné roletky pre cestujúcich či dáždnik vo dverách. Trochu sklamaním je masážna funkcia – vzduchové vankúše pôsobia veľmi jemne a efekt masáže je len sotva citeľný.
Pohon a dojazd
Pohon 4×4 zabezpečuje trakciu v každom počasí. Zadný elektromotor je výkonnejší ako ten predný s pomerom 285 a 109 koní. Maximálny výkon je k dispozícii len na 10 sekúnd a dosiahnuť ho možno len pri správnej teplote batérie a nabití nad 88 %. Z 0 na 100 km/h zrýchli Enyaq za 6,7 sekundy a jeho dynamika pôsobí vyvážene. Nástup výkonu nie je trhavý, ale príjemne plynulý, čo ocení najmä posádka pri každodennej jazde.
Pri diaľničnom tempe okolo 140 km/h je reálny dojazd približne 300 km, čo je vzhľadom na veľkosť a výkon auta solídny výsledok. Treba však počítať s tým, že dlhšie trasy si vyžiadajú prestávku na nabíjanie – no tá je väčšinou vítaná aj pre posádku. Rýchle nabíjanie na úrovni 175 kW dokáže nabiť 82 kWh batériu z 10 na 80 % za 28 minút. Na porovnanie Kia EV6 vďaka 800V architektúre dokáže tento čas skrátiť až na 18 minút.
Enyaq neponúka manuálne tlačidlo na predhrev batérie pre rýchlejšie nabíjanie, predhrievanie je možné len cez navigáciu po zadaní cieľovej nabíjacej stanice. Tepelné čerpadlo za príplatok 1 144 € dokáže v chladnom počasí zlepšiť efektivitu a dojazd o 5–20 %, hoci výrobca presné čísla pre Enyaq neuvádza.
➡️ NEPREHLIADNITE: Elektrický Mercedes-Benz EQB alebo radšej naftový variant?
Jazda
Na ceste Škoda Enyaq pôsobí kultivovane. Adaptívny podvozok DCC má široký rozsah nastavení, a aj v športovom režime ostáva vozidlo komfortné a len redukuje plavnosť. Progresívne riadenie uľahčuje manévrovanie a jazda je tichá.
Pohon zadnej nápravy umožňuje pri ostrejšej jazde a v režime ESC šport miernu pretáčavosť, čo dodáva elektromobilu štipku hravosti. Veľké 21-palcové pneumatiky (vpredu 235/45 R21 a vzadu 255/40 R21) naznačujú výkonnejší zadný elektromotor – zadné kolesá totiž musia zvládnuť väčší nápor. Brzdenie väčšinou zabezpečuje rekuperácia, preto ani zadné bubnové brzdy nie sú v praxi problémom.
Chýba však možnosť silnejšej rekuperácie až do úplného zastavenia, čo by jazdu v meste spravilo pohodlnejšou. Pri diaľničných rýchlostiach je odhlučnenie na dobrej úrovni, no aerodynamický hluk sa predsa len objaví.
Záver Škoda Enyaq Selection 85x
Facelift priniesol Škoda Enyaqu modernejší vzhľad a technické vylepšenia, ktoré mu pomáhajú udržať krok s konkurenciou. Vďaka bohatej výbave Maxx pôsobí auto prémiovejšie, než by ste od značky Škoda možno očakávali. Hoci niektoré detaily – ako málo citeľná masážna funkcia, menšie možnosti rekuperácie či nemožnosť manuálne predhriať batériu – ukazujú, že stále je priestor na zlepšenie, v celkovom obraze ide o veľmi vydarený elektromobil.
Enyaq 85x Maxx tak predstavuje vyváženú voľbu pre tých, ktorí chcú moderné elektrické SUV s dostatočným dojazdom, pohonom všetkých kolies a technológiami, ktoré spríjemnia každú cestu. Nie je to revolúcia, ale dôkladne doladená evolúcia, ktorá dáva zmysel.
Technické údaje a konkurencia
Škoda Enyaq a Audi Q4 zdieľajú koncernovú techniku pričom Enyaq ponúka trochu väčší batožinový priestor a je cenovo výhodnejší. Alternatívou zo Stuttgartu je EQB so svižným zrýchlením, ale menším batožinovým priestorom a pomalším nabíjaním.
| Škoda Enyaq 85x | Audi Q4 45 e-tron quattro | Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | |
| Motor / pohon | BEV – elektrické vozidlo / 4×4 | BEV – elektrické vozidlo / 4×4 | BEV – elektrické vozidlo / 4X4 |
| Výkon motora (kW/k) | 210/285 vzadu a 80/109 vpredu | 210/285 | 215/292 |
| Max. krútiaci moment (Nm) | 545 vzadu/ 134 vpredu | 545 vzadu/ 134 vpredu | 520 |
| Kombinovaná spotreba WLTP kWh na 100 km |
15,7-16,7 | 16,7-18,9 | 17,2 |
| Kombinovaný dojazd WLTP (km) | 514-547 | 464-526 | 468 |
| Akumulátor (využiteľná kapacita/brutto) | 77/82 | 77/82 | 70/ |
| Max. prijateľný výkon dobíjania (kW)/ doba nabíjania 10-80 % | 175/28 | 175/28 | 100/35 |
| Pohotovostná hmotnosť s vodičom EU (kg) | 2 230 | 2 235 | 2 170 |
| Objem batožinového priestoru (l) | 585/1 710 | 520/1 490 | 495/1 710 |
| Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 180 | 160 |
| Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,7 | 6,6 | 6,2 |
| Cena verzie od/test (€) | 51 020/67 109 | 61 830 | 66 629/ |




















