Peugeot 5008 Hybrid – rodinný krížnik
Peugeot 5008 predstavuje ideálny rodinný krížnik, ktorý kombinuje praktickosť a efektívnosť. Peugeot však v aktuálnej generácii pristúpil k výraznej zmene – revolučný dizajn prichádza s kompromismi, medzi ktoré patrí odchod obľúbených naftových motorov aj systému nočného videnia. Aká je teda novinka poháňaná základným trojvalcom?
Exteriér
Rovnako ako v predchádzajúcej generácii, aj v aktuálnej sa nezaprie podobnosť s menším modelom 3008. Akurát Peugeot 3008 je hlavne z bočného profilu extravagantnejší. Zvažujúca sa strecha smerom vzad patrí aktuálne k obľúbeným typom karosérie SUV kupé. Väčšia 5008 je výrazne praktickejšia. Zadná časť je natiahnutá a okrem pridaného tretieho radu sedadiel má aj praktickejší a lepšie využiteľný kufor.
Už v základe (výbava Allure) sa o dosvit stará plne LED-ková technika. Vo vyššej výbave GT sú štandardom matrixové svetlomety. Fungujú príkladne tak, aby neoslňovali protiidúce vozidlá. Šírka svetelného kužeľa je dobrá, avšak výška a celkový výkon do diaľky ťahá za slabší koniec. Najmä ak by sme to porovnávali s matrixovými svetlometmi koncernu VW Group.
Celkové zladenie dizajnu chválim aj s ohľadom na farebné vyhotovenie. Osobne sa mi čierna kombinácia páči, keďže aj jednotlivé prvky, ktoré pri konkurencii zdobia chróm, sú zabalené do čiernej farby.
Interiér
Absolútne najsilnejšou stránkou je z môjho pohľadu interiér. Po usadnutí za volant vás obklopia príjemné materiály, mäkčené plasty kombinované s tvrdými plastami, ktoré sú potiahnuté látkou. Dielenské spracovanie hodnotím taktiež veľmi dobre. Diely nemajú žiadnu vôľu a ani počas jazdy nevydávali žiadne zvuky.
Inžinieri z Peugeotu medzigeneračne prekopali aj koncepciu palubnej dosky. Po novom v nej dominuje až 21-palcový panoramatický zakrivený displej, ktorý mierne vystupuje z palubnej dosky. Jeho ľavá strana obsahuje informácie o jazde, zatiaľ čo pravá strana slúži ako displej infotainmentu. Displeju sekunduje druhý displej v stredovom tuneli, ktorý poznáme napr. z modelu 308. Ten obsahuje vami zvolené skratky do infotainmentu a výrazne uľahčuje prácu s mediálnym systémom. Graficky sú displeje na vysokej úrovni. Zobrazenie je pekné, čisté a výrazné. Softvér infotainmentu už poznáme z ostatných súrodeneckých modelov a stále v ňom vidím priestor na zlepšenie nielen z hľadiska rýchlosti, ale aj intuitívnosti.
Sedadlá ponúkajú dostatočné bočné vedenie a aj výraznejšie tvarovanie. Aj na dlhších trasách sú príjemnými spoločníkmi. Za príplatok môžu byť nielen elektricky ovládané, ale aj masážne. Čo mi však vyslovene vadí, sú úzke lakťové opierky vo dverách. Použiteľné sú len čiastočne, keďže mi z nich ruka vždy padala. Rovnako mi prekážalo aj umiestnenie voliča automatickej prevodovky, ku ktorému som sa musel vždy natiahnuť, pretože nebol na dosah ruky.
Celkovo som s interiérom spokojný, doslova som sa cítil ako v obývačke. Výborné materiály, dobré spracovanie a absolútne originálna koncepcia interiéru s krásnym zahnutým displejom. Výborný dojem na palube umocňuje aj rozptýlené ambientné osvetlenie, ktoré svieti na štruktúrované dekóry.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videotest Audi S5!
Priestor
Oproti menšej 3008-čke má model 5008 výrazne naviac, hlavne kvôli väčšej porcii priestoru. Lavica v druhom rade sedadiel je posúvateľná v pomere 60:40. Nastupovanie do tretieho radu sedadiel taktiež chválim. Lavica v druhom rade sa nielen posunie, ale aj vyklopí tak, aby uľahčila nastupovanie do tretieho radu.
Ak máte tretí raz zložený, vzniká vám rovná podlaha v batožinovom priestore s objemom 916 litrov. V prípade 7-miestneho usporiadania to je 348 litrov. Samozrejmosťou je aj elektrický ovládané veko batožinového priestoru, ktoré je štandardom.
Paleta motorov
Základ ponuky tvorí trojvalcová 1.2-ka s mild-hybridným systémom a výkonom 100 kW (136 koní) spriahnutá so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. S krútiacim momentom 230 Nm pokorí 100 km/h za 11,3 sekundy. Prevádzková hmotnosť je na úrovni 1850 kg, čo rozhodne nie je málo, hlavne na poháňaný trojvalec. Mild-hybridná technológia okrem 48 V systému má aj batériu s kapacitou 0,89 kWh, do ktorej ukladá energiu a následne vie prejsť úsek trasy na čisto elektrickú energiu, rovnako ako to vedia full-hybridné vozidlá.
K dispozícii je aj benzínový 1.6-litrový štvorvalec s plug-in hybridným systémom o výkone 143 kW (195 k). Okrem toho, že je drahší o cca 10 000 eur, ponúka možnosť nabíjania a jazdy na čisto elektrický pohon (až 78 kilometrov).
Vrcholom ponuky je elektrický pohon. Verzia s výkonom 157 kW (210 k) a batériou s kapacitou 73 kWh sľubuje dojazd 500 kilometrov, zatiaľ čo výkonnejší variant o výkone 170 kW (230 k) s 97 kWh batériou má prejsť až 648 kilometrov.
Mild-hybrid
Keďže 5008-čka prišla o naftové motory so skvelým 8-stupňovým automatom Aisin, náhradou je dvojspojková prevodovka. Tá v spojení s trojvalcovým motorom funguje prekvapivo dobre. Motor drží v nižšom spektre otáčok ako spomínaný Aisin, no aj napriek tomu zvláda motor dostatočne akcelerovať aj z nízkych otáčok. Po preradení vyššieho prevodu niekedy podtočí motor na 1 400 ot./min., keď do interiéru prenikne jemné trojvalcové chvenie. Celkovému zladeniu však nemám čo vytknúť. Prevodovka radí hladko a vďaka výbornému odhlučneniu motorového priestoru je na palube skvelý komfort.
Mild-hybridné systémy prišli najskôr len so štartér generátorom, keď dokázali plachtiť s vypnutým motorom. To len v prípade, keď ste pustili nohu z plynu. Peugeot sa dostáva na rovnakú úroveň ako Audi so systémom MHEV Plus. Okrem toho, že dokáže plachtiť, tak ponúka možnosť jazdy na čisto elektrickú energiu. Samozrejme, nie v takom rozsahu ako full-hybridy typu Toyota/Honda. Napr. pri parkovaní, jemných pohyboch v kolóne dokáže prejsť niekoľko sto metrov na čisto elektrickú energiu. Výrazne to prispieva k celkovému apetítu trojvalca, pretože aj prvotný rozbeh rieši elektromotor.
Okrem spomenutých pridaných hodnôt dokáže výrazne rekuperovať. Sila rekuperácie sa nedá regulovať, preto ak chcete miernejšie spomaľovať, musíte mať jemne stlačený akcelerátor. Osobne mi to spočiatku prekážalo, pretože vždy po uvoľnení plynového pedála začal Peugeot výraznejšie spomaľovať. Na druhú stranu, rýchlo som si na to zvykol, keďže som väčšinu brzdného účinku reguloval jediným pedálom. Výsledkom je nielen úspornejšia jazda, ale menšie zapájanie oceľových bŕzd, čo oceníte pri ich dlhšej životnosti.
Podvozok a motor
Celkové naladenie podvozka je skvelé na komfortnú jazdu. Podvozok pekne dýcha a absorbuje drvivú väčšinu nerovností. Rovnako aj jeho odhlučnenie je na výbornej úrovni. Ani po prejazde cez výraznejšie nerovnosti nepočuť rázy od podvozka. Pri ostrejšej jazde sa samozrejme nakláňa, no aj napriek tomu je stabilný. Najlepšie sa cíti pri kľudnej jazde. Preto mi bol výkon 100 kW (136 k) dostačujúci. Pri väčších stúpaniach či plnom obsadení je cítiť výkonový deficit trojvalca. V skratke, nie je to žiaden trhač asfaltu, no defenzívny vodič ocení jeho odhlučnenie, jeho apetít a hlavne cenu, na ktorej začína.
Spotreba
Kombinovane výrobca udáva 5,8-5,9 l/100 km. Nám sa ustálila spotreba na 6,5 l/100 km, čo vôbec nie je zlé. Na okreskách si odpije z nádrže 5-5,5 l/100 km, v meste rovných 7 l/100 km. Najviac ma prekvapila diaľnica, na ktorej som očakával výrazný prepad v spotrebe, keďže ide o plnotučné 7-miestne SUV poháňané malým trojvalcom. Pri 130 km/h točí 2800 ot./min. so spotrebou pohybujúcou sa okolo 7 l/100 km. Pri tachometrových 140 km/h to bude o necelý liter viac.
Záver a konkurencia
Peugeot 5008 je rodinný, priestranný a pohodlný krížnik aj na dlhé trasy. Odhlučnenie od motora aj podvozka je výborné, rovnako aj pocit v interiéri. S benzínovým trojvalcom vás neohúri výkonom, no spotrebou a začínajúcou cenou áno. Vo výbave Allure začína na 35 490 eurách a vo výbave GT 39 490 eur.
Najdostupnejším 7-miestnym SUV je Nissan X-Trail s cenou od 30 990 eur (+ 1200 eur za tretí rad sedadiel). Poháňa ho benzínová trojvalcová 1.5-ka o výkone 120 kW (163 k) s CVT prevodovkou. K dispozícii je aj Hybrid s pohonom oboch náprav (37 400 eur).
V podobnej cenovej hladine (36 680 eur) začína aj väčší SsangYong Rexton v 7-miestnom prevedení. Poháňa ho osvedčená naftová 2.2-ka o výkone 148 kW (202 k). Za príplatok je k dispozícii aj pohon oboch náprav.
Nad hranicou 40 000 eur je konkurentov ďaleko viac. Či už Renault Espace, VW Tayron, či Škoda Kodiaq.
Technické údaje
Peugeot 5008 Hybrid e-DSCS-6 | Nissan X-Trail Mild-Hybrid | Volkswagen Tayron 1.5 eTSI | |
Motor/palivo | 1,2 hybrid / benzín | 1,5 VC-T / benzín | 1,5 eTSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 199 / 3 | 1 497 / 3 | 1 498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 100 + 15,6 / 136 | 120 / 163 | 110 / 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 230 + 51 | 300 | 250 |
Prevodovka | Automatická 6-st. | X tronic CVT | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,9 / 6,5 | 7,2 – 7,6 | 6,3 – 6,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 850 | 1 706 | 1 750 |
Objem batožinového priestoru (L) | 916 | 485 | 886 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 198 | 200 | 204 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,3 | 9,6 | 9,4 |
Cena verzie od | 35 490 | 30 990 | 39 990 |
Foto: Samuel