Prejsť na 40 l benzínu až 1200 km? | Honda Jazz
Hondu Jazz sme dávnejšie stihli otestovať počas týždenného testu. Tam sme sa zamerali na auto ako celok a nevenovali sme sa detailnému zameraniu. Čo tak sa v tomto prípade pozrieť na úspornosť jedinečného pohonu od Hondy?
Pohon Honda
Pod kapotou Hondy pracuje 1,5-litrový atmosférický benzínový motor a elektromotor, ktorých celkový výkon je na úrovni 80 kW / 109 koní a 253 Nm. Hybridný pohon v prípade modelu Jazz nepracuje tak, že elektromotor pomáha spaľovaciemu motoru. Zaujímavosťou je, že elektromotor primárne roztáča hnaciu nápravu a spaľovací motor slúži ako centrála na výrobu elektrickej energie. Pohon obsahuje špeciálnu spojku, kedy pri vyšších tempách sa k hnacej náprave pripája spaľovací motor. Prenos výkonu na kolesá prenáša elektronicky riadená prevodovka e-CVT s neskutočne lineárnou a plynulou charakteristikou.
Začalo to 200 km dlhým úsekom
Pre objektívnosť nameranej spotreby sme nerozhodli pre 100, ale rovno 200 km dlhý úsek s cieľom atakovať čo najnižšiu spotrebu, konkrétnejšie trojlitrovú hranicu, keďže kolegovia novinári v lete to s Hondou Jazz zvládli za 3,1 l/100 km. Prvotný nápad bol nájsť rovinatú cestu s minimom premávky. Keďže sa rozhodli pre sviatočný deň, premávka bola takmer nulová. Začalo to spotrebou 3,1 l, ktorá postupne vzrástla na 3,4 l/100 km s dosahovanou priemernou rýchlosťou 50 km/h. Ako je to možné že spotreba neklesá? No vonkajšia teplota sa pohybovala okolo 4-5 stupňov, čo ani zďaleka nie je optimálna teplota pre batériu. Ďalším aspektom bolo zimné obutie, ktoré taktiež neprispelo k dosiahnutiu nášho cieľa.
Náhla zmena
Spotrebu 3,4 l/100 km sme po 50 km nevedeli znížiť, preto prišiel nápad zvýšiť priemernú rýchlosť. Ďalších 50 km bolo v znení priemernej rýchlosti 70 km/h a mierne kopcovitému charakteru cesty. Následne sa spotreba vyšplhala na 3,6 l/100 km. Zahlásili sme na ústup a zvolili si vlastný cieľ.
Nový cieľ spotreby
Čo tak pokoriť najnižšiu diaľničnú spotrebu, ktorá bude v norme všetkých rýchlostných limitov? Po vynulovaní spotreby a ďalšej porcii kilometrov sme dosiahli úctyhodnú diaľničnú spotrebu 3,6 l/100 km.
Aerodynamika
Poslednou možnosťou zníženia spotreby mimo náš meraný 200 km dlhý úsek bola jazda v premávke, kedy vozidlo pred vami preráža vzduch. Navolená diaľničná 90-tka s udržiavaním tempomatovej vzdialenosti znížila spotrebu na famóznych 3,3 l/100 km.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Audi SQ5❗️
Veľký potenciál
Zistili sme, že Jazz je výnimočné auto. V dlhších presunoch hlavne tempomatovými tempami nevyužíva svoj plný potenciál. To, čo všetko dokáže sa prejaví v meste a na okreskách, kedy motor využíva čo najviac rekuperácie. Následne nabitá batéria môže svoj výkon presunúť na hnanú nápravu, a tak čo najviac eliminovať spaľovací motor ako generátor energie, čoho výsledkom je dokonalá spotreba.
Foto: Samuel Zaťko