TEST: BMW X4 xDrive 20d – rodinný ideál po facelifte
BMW X4 je rodinné SUV kupé s príťažlivými tvarmi, modernými technológiami a úsporným pohonom. Ako obstála faceliftovaná X4 v našom teste? Poďme sa na to spoločne pozrieť.
Dizajn
Na prvý pohľad modernizácia v oblasti dizajnu nenarobila veľké zmeny. Ak sa však lepšie zapozeráte, všimnete si nový predný nárazník, ktorý mal v našom prípade športovejšie ladené tvary vďaka balíku M. Typické obličky v prednom nárazníku aj v tomto prípade nabrali na veľkosti a po novom ich nevypĺňajú vertikálne segmenty, ale množstvo jednotlivých častí. Zmenou prešli taktiež aj predné svetlomety, ktoré okrem pozmenenej grafiky prinášajú v našom prípade aj laserovú technológiu. Svetlá disponujú taktiež funkciou vyrezávania oproti idúcich vozidiel, ktorá fungovala počas celého testu bez zaváhania.
Zadná časť sa taktiež dočkala menších zmien, ktoré priniesli najmä nový dizajn nárazníku a koncoviek výfukového systému, ktoré sú našťastie obe pravé. Použitie hranatého tvaru koncoviek výfuku je zaujímavou zmenou, pretože doposiaľ takýmito koncovkami disponovali iba verzie M Peformance.
➡️NEPREHLIADNITE: Faceliftované BMW X7
Čo ukrýva predná kapota?
Pod prednou kapotou nami testovanej verzie nájdeme dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 190 konských síl a 400 Nm krútiaceho momentu. Verzia po facelifte disponuje už v základe mild-hybridným systémom, ktorý pridáva 11 konských síl a slúži ako štartér generátor. Vďaka tejto technológií v novej X4 už nenájdeme tlačidlo na vypnutie systému start-stop. Ten sa deaktivuje iba v prípade športového režimu. X4ka s touto technikou na palube dokáže akcelerovať z pokoja na 100 km/h v priebehu 7,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť na úrovni 213 km/h.
Jazda
Modernizovaná X4 si aj napriek faceliftu zachovala všetky vlastnosti, a dokonca ich ešte mierne vylepšila. Hneď po prejdení pár kilometrov zaujme presné riadenie a zosúladenie motoru s prevodovkou. Prevodovka, ako už býva zvykom u BMW presne vie kedy čo od nej očakávate a vždy vhodne vyberie jeden z ôsmich prevodových stupňov.
V prípade podvozku by som však našiel jednu výčitku, a tou je jeho tuhosť. S X4kou budete dosť pravdepodobne tráviť 90 % času v mestskom prostredí, kde vás môže tvrdší podvozok časom otravovať. Nedá sa povedať, že by bol podvozok nepohodlný, no pre bežného užívateľa je podľa môjho názoru aj v režime Comfort vcelku tvrdý. Svoju prácu si však odvádza ukážkovo a vyzdvihnem aj jeho odhlučnenie, pretože pri všetkých typoch nerovností nebol v interiéri počuteľný žiadny ráz ani vibrácie, či hluk od pneumatík. Pri svižnejšom prejazde zákrut však tuhý podvozok oceníte, pretože do veľkej miery eliminuje náklony karosérie.
Pri športovejšej jazde s trakčnou kontrolou v režime Traction dokáže X4-ka potešiť pri výjazdoch zo zákrut decentným hodením zadku, za čo dávam palec hore systému xDrive. Čo má však pri športovej jazde vcelku sklamalo je neschopnosť prevodovky podržať zaradený stupeň v manuálnom režime. Je to síce v 99 % prípadov nepodstatné, no BMW bolo touto vlastnosťou známe aj v najnižších modeloch. Túto schopnosť by ste ocenili či už pri jazde na snehu, alebo pri jazde v teréne.
Naftový dvojliter pod prednou kapotou dokáže byť na proporcie auta veľmi úsporný. Na mojom testovacom okruhu, ktorý zahŕňal mesto, diaľnicu a okresky sa mi podarilo dosiahnuť spotrebu 6,2 litra na sto kilometrov. Ak si chcete však užiť dynamiku a výborné jazdné vlastnosti, počítajte so spotrebou na úrovni ôsmych litrov.
Interiér
V modernizovanom interiéri nájdeme okrem komfortných, kožených sedadiel s dobrým bočným vedením aj športový kožený volant s možnosťou manuálneho radenia pod volantom. Vodič má k dispozícii plne digitálny prístrojový panel, ktorý už poznáme z iných modelov značky. Príjemnou vychytávkou je head-up displej či možnosť bezdrôtového pripojenia smartfónu pomocou Apple CarPlay. Interiér ponúka dostatok priestoru aj pre pasažierov vzadu, kde si pohodlne sadne s dostatkom priestoru na hlavu aj vyšší človek. Spracovanie interiéru je tak celkovo na vysokej úrovni. Občas sa však nájde plastový komponent, ktorý pri dotyku mierne zavŕzga.
Áno alebo nie?
Ak sa obzeráte po štýlovom SUV s kupé karosériou, dobrými jazdnými vlastnosťami, spracovaním a spotrebou, tak určite by ste mali zvážiť X4-ku s motorom 20d. Nečakajte od nej však športové výkony, no treba podotknúť, že heslo radosť z jazdy platí do bodky aj v tomto prípade.
Technické údaje a konkurencia
BMW X4 | GLC 220d Coupé | Audi Q5 Sportback 40 TDI | |
Motor/palivo | 2.0 / nafta | 2.0 / nafta | 2.0 / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 995 / 4 | 1 950 / 4 | 1 968 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 140 / 190 | 143 / 194 | 150/ 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 400 | 400 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 9-st. automatická | 7-st. automatická |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,7 / 6,2 | 6,7 | 6,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 915 | 1 935 | 1 887 |
Objem batožinového priestoru (L) | 525 | 500 | 510 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 213 | 217 | 222 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,9 | 7,9 | 7,6 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 57 850 / 81 970 | 59 016 | 53 670 |
Foto: Samuel Zaťko