Dacia Bigster Hybrid – stredne veľké SUV za cenu kompaktného
Dacia Bigster, očakávaný väčší SUV model rumunskej automobilky, prichádza s jasným cieľom – ponúknuť robustné, priestranné a úsporné vozidlo za dostupnú cenu. V segmente, kde dominuje množstvo konkurencie, Bigster ide vlastnou cestou – je výrazne lacnejší a stavia na zmysluplnom hybridnom pohone. Ako teda obstojí v praxi?
Aký je rozdiel medzi Dacia Duster a Dacia Bigster?
Dacia Bigster predstavuje rozšírenie SUV portfólia značky Dacia a zaujme najmä tých, ktorí hľadajú väčší, priestrannejší a stále cenovo dostupný automobil. Bigster patrí do segmentu stredne veľkých SUV s dĺžkou približne 4,6 metra. Táto veľkosť sa odráža nielen v robustnejšom dizajne, ale aj v citeľne väčšom vnútornom priestore v porovnaní s Dacia Duster.
Zatiaľ čo Duster je ideálny pre zákazníkov hľadajúcich kompaktné a všestranné SUV vhodné do mesta aj mimo neho, Bigster cieli na rodiny a vodičov, ktorí potrebujú viac miesta (+90 litrov batožinový priestor), no nechcú investovať do prémiových značiek. Hoci rozdiely v šírke medzi Dusterom a Bigsterom nie sú výrazné, Bigster poskytuje lepší komfort pre pasažierov v druhom rade sedadiel vďaka väčšiemu priestoru na lakte a kolená. Ak hľadáš SUV s väčším vnútorným priestorom pre pasažierov, Bigster je vhodnejšou voľbou. Obe vozidlá stoja na modernej modulárnej platforme CMF-B, ktorú Dacia zdieľa s Renaultom. Cenovo sa Bigster prirodzene posúva vyššie než Duster (+2 140 €), no zostáva verný hodnotám značky – ponúknuť čo najviac auta za čo najlepšiu cenu.
| Vlastnosť | Dacia Duster hybrid 130 4×4 Extreme | Dacia Bigster hybrid 130 4×4 Extreme |
|---|---|---|
| Segment | Kompaktné SUV | Stredne veľké SUV |
| Dĺžka | ~4,3 m | ~4,6 m |
| Batožinový priestor | 456 | 546 |
| Platforma | CMF-B | CMF-B rozšírená |
| Cieľ | Praktické SUV | Rodinné SUV s priestorom |
| Cena | 25 950 € | 28 090 € |
➡️ NEPREHLIADNITE: Dacia Duster Hybrid – nová technika, no časom overená
Hybrid, ktorý dáva zmysel
Náš testovaný Bigster využíva full-hybridný systém. Najmä v mestskej prevádzke je jazda veľmi plynulá – rozjazdy prebiehajú takmer výlučne na elektrický pohon, čím sa minimalizuje spotreba aj hluk. Elektromotor však pomáha aj pri vyšších rýchlostiach – okamžitá odozva na plynový pedál je citeľná a praktická pri predbiehaní alebo dynamickom výjazde z križovatky.
Prechod medzi elektrickým a spaľovacím motorom je však badateľný, najmä kvôli hlučnejšiemu prejavu spaľovacej jednotky. Spotreba sa však drží vynikajúco – v meste okolo 6 l/100 km, na okreskách približne 5 l/100 km a dlhodobý priemer počas testovacieho týždňa sa ustálil na 5,3 l, čo aj zodpovedá WLTP norme na úrovni 4,7 l na 100 km. Vďaka efektívnej rekuperácii je dosiahnuteľný dojazd až 900 km na jednu nádrž, čo z Bigstera robí veľmi úsporne vozidlo (objem palivovej nádrže je 50 litrov).
Treba však počítať s kompromisom pri batožinovom priestore. Full-hybridná verzia má kvôli uloženiu trakčnej batérie zmenšený kufor o 121 litrov – z pôvodných 667 l v mild-hybridnej verzii tak klesá objem na 546 l. Aj napriek tomu zostáva praktickým rodinným autom s dostatočnou kapacitou pre každodenné potreby. Kapacita batérie full hybridu je na úrovni 1,4 kWh oproti mild hybridu s kapacitou 0,84 kWh.
Jediným výraznejším mínusom je správanie automatickej prevodovky – tá vo vyšších rýchlostiach zbytočne drží motor vo vysokých otáčkach, pravdepodobne kvôli potrebe dobíjania batérie. V meste tento jav neprekáža, no pri jazde po diaľnici môže byť rušivý. Automatická prevodovka má 4 stupne pre spaľovací motor a 2 stupne pre elektromotor.
Jazda
Podvozok Dacie Bigster je naladený predovšetkým na komfort, no nezľakne sa ani prudkých manévrov. Vozidlo pôsobí stabilne aj pri ostrejších zatáčkach alebo nečakaných situáciách, pričom si stále zachováva dobrú filtráciu nerovností. Je to ľahké auto, a táto vlastnosť sa prejavuje v jeho agilite – Bigster je obratný, dobre ovládateľný a príjemný na každodenné jazdenie. V kabíne je síce pri vyšších rýchlostiach citeľnejší aerodynamický hluk, no vzhľadom na cenu vozidla ide o akceptovateľný kompromis – pokiaľ často nejazdíte po diaľniciach, nebude to výrazný problém.
Dôležitú úlohu v oblasti bezpečnosti a komfortu pri manévrovaní zohráva pokročilá výbava – nechýba systém monitorovania mŕtveho uhla, ktorý upozorní na vozidlá nachádzajúce sa mimo zorného poľa alebo adaptívny tempomat. Veľkým plusom sú aj predné, zadné a bočné parkovacie senzory, ktoré výrazne uľahčujú parkovanie najmä v úzkych mestských uličkách. Kamerový systém Multiview, ktorý zahŕňa prednú, zadnú a dve bočné kamery, poskytuje vodičovi komplexný prehľad o okolí vozidla a zvyšuje bezpečnosť pri manévrovaní v stiesnených priestoroch alebo teréne.
Robustný a svieži dizajn exteriéri
Na prvý pohľad zaujme Bigster svojím robustným vzhľadom, ktorý mu dodáva offroadový charakter. Dvojfarebná karoséria s čiernou strechou a čiernymi spätnými zrkadlami – dostupná v kombinácii len pre farby sivá a modrá – pôsobí moderne a štýlovo. Celkový vizuálny dojem umocňujú 19-palcové disky z ľahkých zliatin s čiernym diamantovým efektom, ktoré vozidlu dodávajú dynamickejší výraz. Čo sa týka svetelnej techniky, Bigster prichádza s kombinovanými ECO LED svetlometmi – denné a stretávacie svetlá sú riešené LED technológiou, zatiaľ čo diaľkové svetlá zostali halogénové. Nechýba praktická funkcia automatického prepínania diaľkových svetiel, ktorá zvyšuje komfort pri nočnej jazde.
Elektrické ovládanie veka batožinového priestoru patrí medzi prvky, ktoré spríjemňujú každodenné používanie. Praktickosť však mierne narúša absencia prekrytých prahov – tento detail sa môže prejaviť najmä v daždivom či zimnom období, kedy si pri vystupovaní ľahko zašpiníte nohavice od nečistôt, ktoré sa na prahoch zachytávajú. Za príplatok (+800 €) je možné Bigster vybaviť aj panoramatickým strešným oknom, ktoré výrazne zvyšuje svetelnosť a vzdušnosť interiéru, a vytvára veľmi príjemnú atmosféru pre posádku.
Interiér
Interiér Dacie Bigster je ukážkou účelového dizajnu. Hoci je celý plastový, jeho kvalita spracovania príjemne prekvapí – nič nevrzgá, všetko drží pevne na svojom mieste a celok pôsobí robustným, trvácnym dojmom. Dominantou palubnej dosky sú dva moderné displeje – centrálny 10″ multimediálny systém Media Nav Live a digitálny prístrojový kokpit, oba s vysokým rozlíšením a pútavou grafikou. Nechýba podpora bezdrôtového Apple CarPlay a praktická bezdrôtová indukčná nabíjačka na smartfón. Audio systém Arkamys so šiestimi reproduktormi ponúka čistý a vyvážený zvuk bez plechového efektu, čím výrazne prispieva k komfortu posádky.
Vodič má k dispozícii elektricky nastaviteľné sedadlo, ktoré umožňuje zvoliť si optimálnu výšku sedenia aj sklon operadla, zatiaľ čo manuálne nastaviteľná bedrová opierka na predných sedadlách zvyšuje celkový komfort pri dlhších cestách. Verzie s hybridným pohonom 155 vo výbave Journey a Extreme sú vybavené stredovou konzolou s chladeným úložným priestorom.
Záver: Dacia Bigster
Dacia Bigster nie je luxusný diaľničný koráb – a ani sa ním nesnaží byť. Je to poctivé, funkčné a prekvapivo dobre vybavené SUV, ktoré ponúka všetko, čo bežný vodič potrebuje – komfort, priestor, modernú konektivitu, úsporný a dobre fungujúci hybridný pohon.
Ak netrávite väčšinu času na diaľnici, ale hľadáte spoľahlivý a nenáročný dopravný prostriedok s výbornou spotrebou a veľkým dojazdom, Bigster je rozhodne hodný vašej pozornosti. Je to dôkaz, že aj Dacia vie postaviť auto, ktoré nielen dáva zmysel, ale dokáže aj príjemne prekvapiť.
Technické údaje a konkurencia
Oproti konkurencii sa Bigster pýši najmä výbornou spotrebou, pričom dynamika je porovnateľná a v mild-hybridnom variante ponúka najväčší batožinový priestor.
| Dacia Bigster hybrid 155 | MG HS 1.5 T-GDI 7 DCT | KGM Korando 1.5 GDI TURBO | |
| Pohon nápravy | 2WD predný | 2WD predný | 2WD predný |
| Typ pohonu | benzínový hybrid | benzín | benzín |
| Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1799/4 | 1496/4 | 1497/4 |
| Kombinovaný výkon motora (kW/k) | 116 / 155 | 125 / 170 | 120 / 163 |
| Max. systémový krútiaci moment (Nm) | 172 | 275 | 280 |
| Kapacita batérie (kWh) | 1,4 | bez elektro | bez elektro |
| Kombinovaná potreba podľa WLTP | 4,7 | 7,6 | 8,6 |
| Prevodovka | 4-st. multimódová automatická prevodovka | 7-st. automatická DCT | 6-st. automatická |
| Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 494 | 1 575 | 1 525 |
| Objem batožinového priestoru (L) | 546 hybrid, 667 mild-hybrid | 507 | 551 |
| Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 195 | 193 |
| Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,7 | 9,6 | neuvádzané |
| Cena od/testovaného modelu (€) | 21 990/32 300 | 28 590/30 790 | 21 490 / 27 990 |
➡️ NEPREHLIADNITE:






























