TEST: SsangYong Korando 1,5 Turbo e-XGI [veľký užívateľský test]
Automobilka SsangYong sa pýši čoraz väčšou popularitou na európskom trhu. Mnohí ju však stále nepoznajú a radia ju k podradným značkám. Je však rok 2021 a vývoj automobilového priemyslu raketovo stúpa. To že SsangYong je automobilka, ktorá dokáže ustáť tlak konkurencie sme vás presvedčili v testoch modelov Musso Grand a Tivoli. Aké je stredne veľké suv s názvom SsangYong Korando?
Známa tvár
V prednej časti vozidla nás neprekvapí konzervatívna tvár značky SsangYong známa z ostatných modelov. Mestský štýl dopĺňajú 18-palcové disky kolies a chrómové lišty exteriéru. LED svetlomety so skvelou svietivosťou a funkciou automatických diaľkových svetlometov sú v dnešnej dobe už samozrejmosťou.
U automobilky SsangYong sa však zachováva i známka kórejského dizajnu a to v zadnej časti. Tu nájdeme odvážnejšie tvary LED svetlometov a zaujímavo tvarované veko batožinového priestoru. Korando sa nehrá na žiadneho športovca a preto absentuje falošné či reálne koncovky výfukového systému. Z môjho pohľadu tu pokladám za plus.
Očarujúci interiér
SsangYong Korando ma ohúril najmä v interiéri, ktorý je priestranný, vzdušný a praktický zároveň. Rozloženie ovládacích prvkov má svoju logiku a šofér počas jazdy nemusí nič hľadať. Všetky podstatné informácie sa mu zobrazia na digitálnom prístrojovom štíte s viacerými režimami zobrazenia. Ten je zasadený za koženým, vyhrievaným volantom, ktorého veniec bol na môj vkus pritenký.
Palubnú dosku vypĺňa 9-palcový displej infotainmentu so zabudovanou navigáciou a podporou Apple CarPlay. Jeho odozva bola na úrovni konkurencie. V interiéri je hojne zastúpený lesklý klavírny lak, na ktorom už boli jemné škrabance, ale to je daň za blyšťavú čiernu farbu. Vo vozidle nebola núdza o odkladacie priestory vo dverách či v stredovom tunely.
Sedadlá modelu SsangYong Korando sú z perforovanej kože, čo dáva priestor vyhrievaniu a ventilovaniu počas jazdy. Sedadlá sú dokonca elektricky nastaviteľné vo všetkých smeroch. Stredový panel vypĺňa mechanický volič prevodovky, volič jazdného režimu a 220 V zásuvka so spínačom pod volantom.
Agregát
Pod kapotou SsangYong Korando pracuje 1,5-litrový agregát s prepĺňaním. Ten produkuje výkon 120 kW teda 163 konských síl a 280 Nm krútiaceho momentu. Prenos výkonu na prednú nápravu zabezpečuje 6-stupňová automatická prevodovka s možnosťou manuálneho radenia pádlami pod volantom.
Spotreba udávaná výrobcom sa pohybuje od 7,65 litra na 100 km do 8,61 litra na 100 km. Nám sa v teste podarilo zajazdiť 9,2 litra na 100 km pri jazde v diaľničnom tempe a 8,3 litra na 100 km v kombinácii mesto/okresky. Priemerná spotreba nám teda vyšla na 8,75 litra na 100 km, čo sa takmer zhoduje s tou od výrobcu. SsangYong Korando by si zaslúžilo o čosi väčší motor, čo by mohlo viesť k zníženiu spotreby na nižšiu hodnotu.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Renault Capture TCe 100
Komfort a jazdné vlastnosti
Podvozkové naladenie modelu SsangYong Korando je o čosi tuhšie než u konkurencie. Podvozku taktiež nesedí dynamická jazda i keď agregát s výkonom 163 koní poskytuje príjemnú dynamiku. Priestor na zlepšenie vidím v odhlučnení interiéru, do ktorého najmä počas jazdy na diaľnici prenikal hluk od pneumatík.
Vďaka vyššej svetlej výške modelu Korando sa nemusíte báť poľných ciest či cesty k jazeru za rybačkou. Ak však plánujete využívať Korando v obtiažnejšom teréne, neváhajte si priplatiť pohon oboch náprav, ktorý mi v danej konfigurácii chýbal.
SsangYong Korando, ako každé moderné vozidlo, disponuje plejádou asistenčných systémov. Upozornenie pre opustenie jazdného pruhu a udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu boli na obstojnej úrovni. Na dlhších trasách vás potešia, tak ako aj adaptívny tempomat. Parkovacia kamera disponuje dobrým rozlíšením a upozornením pre prichádzajúce vozidlá.
Cena a konkurencia
Automobilka SsangYong láka najmä svojou cenovou politikou. Model Korando začína na sume 16 990 eur. Nami testovaná verzia Premium začína na sume 22 390 eur a s príplatkami sa cena testovaného vozidla vyšplhala na 26 470 eur.
Oponentom z Kórei je obľubený Hyundai Tucson, ktorý je síce dizajnovo atraktívnejší a technologicky vyspelejší, no jeho základná cena začína približne tam, kde končí cena za výbavu Premium v prípade modelu Korando, teda 21 990 eur.
Konkurentom z Japonska sa stáva Honda HR-V. Honda má navrch v spotrebe paliva a vo výborných jazdných vlastnostiach, no stráca na prevodovke CVT, ktorá nemusí sadnúť každému. Cena Hondy HR-V Sportline začína na 18 590 eur.
Aký je teda SsangYong Korando? V pomere ceny a hodnoty, ktorú za svoje peniaze dostanete je Korando skvelé. Poskytuje zákazníkovi podstatné technológie a adekvátnu kvalitu.
Technická špecifikácia-klasika
Hyundai Tucson | Honda HR-V Sportline | ||
Motor/palivo | 1,5 Turbo e-XGI /benzín | 1,6 CRDi 48 V /nafta | 1,5 i-VTEC/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1497/4 | 1 598/4 | 1 498/4 |
Výkon motora (kW/k) | 120/163 | 100/136 | 134/182 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 280 | 320 | 220 |
Prevodovka | Automatická 6 st. | Automatická 7 st. | CVT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,65-8,61/8,75 | 5,8/6,5 | 6,0/7,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1510 | 1 590 | 1 290 |
Objem batožinového priestoru (L) | 407 | 546 | 470 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 193 | 180 | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12 | 11,6 | 8,6 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 22 390/26 470 | 21 990 | 18 590 |
Text: Matúš Toráč
Foto: Matúš Toráč & Samuel Zaťko