Praga R1T
Staršie ročníky si určite po prečítaní nadpisu spomenuli na legendárne nákladné auto Praga V3S. V dnešnej dobe je to už len súčasť histórie tejto značky. Praga sa v dnešnej dobe zameriava hlavne na výrobu a vývoj produktov v oblasti letectva a motoršportu – závodné autá a motokáry. V dnešnom článku sa bližšie pozrieme na okruhový špeciál Praga R1T.
Made in Slovakia
Ak si si myslel, že na Slovensku vyrábame len ,,bežné” autá značiek VW, Peugeot a podobne, tak si na omyle, pretože neďaleko Slovakiaringu v malej nenápadnej dedinke vznikajú okruhové špecialitky, ktoré poznajú takmer v každom kúte sveta.
Karbón kam sa len pozrieš
Celé auto je postavené okolo karbónového monokoku, vďaka ktorému nie je len ľahké, ale aj veľmi bezpečné. R1T spĺňa najprísnejšie predpisy FIA. Crash testy preukázali funkčnosť crash boxov (súčiastka absorbujúca náraz) a odolnosť monokoku do takej miery, že pri testoch samotný monokok neutrpel žiadne poškodenie. Bezpečnosť potvrdzujú 6-bodové bezpečnostné pásy, bezpečnostná palivová nádrž, integrovaný hasiaci systém, ale aj polykarbonátové sklá.
Aerodynamika
Tvar pripomínajúci dažďovú kvapku zabezpečuje vysokú aerodynamickú efektivitu. Určite vás zaujíma, koľko prítlaku dokáže produkovať. Celková suchá váha auta je 625 kilogramov. No a teraz príde ten zaujímavý údaj. Praga R1T dokáže generovať prítlak vyšší ako 1.5 násobok svojej váhy. To znamená, že nájazdová rýchlosť do zákrut môže byť vyššia a Praga tak získava náskok pred konkurenciou. Pri prejazde zatáčkami môže preťaženie dosahovať až hodnoty 3G.
Pohon
Špičková aerodynamika by nemala význam bez poriadnej pohonnej jednotky. R1T je poháňaná 4-valcovým turbo motorom s objemom 2-litre od Renault Sport Technologies. Maximálny výkon motoru 340 koní je dostupný pri 6900 otáčkach za minútu. 410 Nm krútiaceho momentu je k dispozícií ihneď, ako otáčkomer dosiahne hodnotu 5750 otáčok za minútu. Výkon putuje prostredníctvom 6-stupňovej sekvenčnej prevodovky výhradne na zadné kolesá. Životnosť motora pri závodnom využití je 3000 Km alebo 20 moto hodín. Potom musí motor prejsť generálnou opravou.
S cenou pod 200-tisíc € dostanete auto schopné konkurovať aj takým esám, ako je napríklad Lamborghini Huracán SuperTrofeo alebo Audi R8 LMS.
Felix Baumgartner, áno ten čo skočil zo stratosféry, mal možnosť vyskúšať si Pragu a svoje pocity po vystúpení zhrnul do štyroch slov. That was f***ing amazing.
Zdroj: pragaglobal.com
Foto: Samuel Zaťko