TEST: Audi E-TRON Sportback 55 Quattro – elektrika, ktorá vás neobmedzuje
Na prvý pohľad ďalšie, úplne ,,bežné” Audi, ktoré okolitému svetu nedáva žiadnym spôsobom najavo, že disponuje čisto elektrickým pohonom. Veľa ľudí si dokonca myslelo, že ide o auto, ktoré pod svojou prednou kapotou skrýva benzínový motor s väčším objemom. Samozrejme až do chvíle, kedy im do očí neudrela žiarivo zelená poznávacia značka. Poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako jazdí E-TRON s prívlastkom Sportback.
Futuristický, ale až na druhý pohľad
Tak by som zhrnul moje pocity z dizajnu do jednej vety. Kto pozná mňa a moje testy vie, že nemám moc v láske, keď dizajnéri dávajú elektro autám nasilu iný vzhľad. Audi si ma týmto hneď omotalo okolo prstu. Na prvý pohľad vzhľad, ktorý si viem predstaviť aj s V8-ičkou pod kapotou. Jasné, bližšie skúmanie odhaľuje takmer úplne zaslepenú prednú masku len s minimálnym množstvom otvorov na chladenie a dva otvory po bokoch nárazníku zlepšujúce tok vzduchu.
Pohľad na bočnú siluetu auta odhalí význam slova Sportback v názve. Zvažujúca sa strecha jednoducho dodáva E-TRONU ten správny šmrnc. Pohľad zboku ukazuje aj jeden malý, no pre mňa dôležitý nedostatok. Je ním vpredu umiestnený nabíjací konektor, ktorý môže byť problémom pre vaše disky ak často nabíjate na verejných nabíjacích staniciach, ktorých väčšina je opevnená vysokými obrubníkmi a pri preplnenom parkovisku môže byť vmanévrovanie k nabíjačke predkom auta problémom. Pri nabíjacích konektoroch sa ešte na chvíľku zastavím, pretože tu nenájdeme len jeden, ale rovno dva. Na pravej strane je konektor na pomalé nabíjanie (22kW) a vľavo na nabíjanie výkonom až 150kW, ktorý zabezpečí nabitie z 30% kapacity na 100% za 32 minút.
Zadná časť je pravdepodobne dizajnovo najpríťažlivejšia vďaka kupé karosérii a aj vďaka LED svetelnému pásu, ktorý vás najmä v noci privíta pôsobivou animáciou. Pekným detailom je taktiež decentná odtrhová hrana na veku batožinového priestoru.
Tichý, rýchly a ekologický
Presne taký je pohon Sportbacku. Pod prednou kapotou sa skrýva mot počkať, ešte raz. Na každej náprave sa ukrýva jeden elektromotor, ktorých celkový maximálny výkon dosahuje pôsobivých 300 kW. Zámerne som napísal maximálny, pretože väčšinu času auto využíva 265 kW a 561 Nm. Maximálny výkon, teda 300 kW a 664 Nm je dostupných len pri overbooste, teda buď pri kickdowne, alebo v režime Dynamic s prevodovkou v móde S.
Quattro je tu samozrejmosťou a v tomto prípade preferuje primárne zadok a v prípade straty trakcie na zadnej náprave elektronika v zlomku sekundy pridáva výkon elektromotoru na prednej náprave. Športová jazda dokáže byť aj napriek hmotnosti 2565 kg vcelku potešením. E-TRON svoju nadváhu úspešne maskuje. Samozrejme, na brzdách je hmotnosť cítiť a tiež nemôžete do zákruty vojsť ako veľká voda. Vtedy vás tie kilá navyše doženú. Ak však budete jemnejší a budete s newtonmetrami narábať nežne, tak vás všetkých 300 kW odmení aj občasným powerslidom pri výjazde zo zákruty. Čo sa stability týka, tak náklony karosérie sú úplne na minime, za čo môžme vďačit najmä pneumatickému podvozku, ktorý okrem náklonov karosérie úspešne eliminuje aj naše rozbité cesty, a to s nadhľadom.
Ak náhodou zablúdite mimo spevnené cesty, nemusíte mať obavy. Práve naopak. Drive Select stačí nastaviť do režimu offroad, kedy auto zvýši svoju svetlú výšku na 207 milimetrov a zábava sa môže začať. E-TRON si hravo poradí s krížením náprav, blatom alebo aj kopcom s mokrým lístím. Na mokrých listoch si s krútiacim momentom dokáže hravo poradiť trakčná kontrola, v prípade ak ju vypnete, tak si krútiaci moment poradí s listami. Štyri preklzujúce kolesá sa jednoducho, rýchlo a efektne prehrabú na podklad, na ktorom sa nejaká trakcia už nájde.
Moderná vonku, moderná vnútri
Po otvorení dverí sa naskytne pohľad do dnes už dobre známeho Audi interiéru, ktorý môžme poznať napríklad z modelov Q8 alebo aktuálnej Q7. Nami testovaný model disponoval interiérom v prevedení S-line, čo mu dodalo výborný volant, ale najmä športové sedadlá, na ktorých som nenašiel jedinú chybu. A to ani pri dlhšej ceste. Ešte sa vrátim k volantu, ktorý disponoval páčkami pod volantom. Nie na radenie, keďže sa jedná o elektromobil, ale slúžili na regulovanie intenzity rekuperácie v troch stupňoch. Zaujímavosťou je, že nastavený stupeň rekuperácie nezostane aktívny až do jeho ďalšej zmeny páčkou, ale len do chvíle, kedy opätovne pridáte plyn, alebo úplne zastavíte.
Vnútro zdobí celkovo až 5 displejov. Virtual kokpit pred vodičom, displej infotainmentu v strede palubnej dosky, ktorému sekunduje pod ním umiestnený panel ovládania klimatizácie a dva displeje umiestnené na dverách slúžiace na zobrazovanie obrazu kamier nahradzujúcich spätné zrkadlá. Veľa ľudí sa práve o tieto virtuálne ,,zrkadlá” zaujímalo. Spočiatku mi trvalo, kým som si zvykol nepozerať sa von, ale na dvere, no zvykol som si. Kvalita obrazu je vo všetkých možných svetelných aj poveternostných podmienkach dobrá. Jediné čo mi displej v porovnaní s klasickým zrkadlom nedokázal sprostredkovať je odhad vzdialenosti. Displej vám síce pri ,,vyhodení” smerovky zobrazuje čiary, ktoré dávajú pocit, že ,,ešte môžeš”, no nie je to ono.
Áno, alebo nie?
Pri pohľade na cenovku prekonávajúcu hranicu 123 tisíc som bol veľmi zvedavý, či ju Audi dokáže obhájiť. Neuveríte, ale podarilo sa jej to. Ak zoberieme do úvahy, že podobne vybavená Q8 sa cenovkou tiež približuje tejto sume, tak za moderné, ekologické, technológiami nabité štýlové SUV kupé je táto cenovka vcelku primeraná. Konečné rozhodnutie však nechám na vás.
Technická špecifikácia
E-TRON 55 | EQC 400 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 0/0 | 0/0 |
Výkon motora (kW/k) | 300/408 | 300/408 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 664 | 765 |
Prevodovka | Automatická | Automatická |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 26.1/27.2 kWh | 25 kWh |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2565 | 2425 |
Objem batožinového priestoru (L) | 660 | 500 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5.7 | 5.1 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 88 530/123 052 | 76800 |
Foto: Samuel Zaťko, Martin Katler
1 Response
[…] EQC sa vyznačuje svojím komfortným podvozkom, ktorý pekne filtruje nerovnosti, luxusným interiérom s kvalitným spracovaním a úžasným zrýchlením. Daňou za komfortný podvozok sú náklony karosérie pri športovej jazde. Pre test Audi e-tron kliknite SEM. […]