TEST: Volkswagen Golf 1,0 eTSI Variant [veľký redakčný test]
V priebehu minulého roka nám v redakcii pristál na test nový Volkswagen Golf 8. generácie. S príchodom karosérie kombi sa otvára modelu Golf brána do praktickosti a rodinnému životu. Čím sa Volkswagen Golf Variant odlišuje od krátkej verzie?
Dizajn
Dizajn Golfu 8. generácie sa nesie v duchu „vizuálneho premostenia do digitálneho sveta“. V prednej časti nenastali žiadne zmeny oproti krátkej verzie nového Golfa. Tie začínajú od B stĺpika, kde prichádza k slovu šikmo sa zvažujúca strecha vozidla a predĺžený profil karosérie. Golf Variant je väčší v celkovej dĺžke, ale i v rozchode kolies o 66 mm oproti krátkemu variantu.
Do testu sa nám dostalo šedé lakovanie verzie Life so 17-palcovými diskami kolies. Tie sú vizuálne atraktívne no poskytujú i dostatočne veľký profil pneumatiky. Samozrejmosťou sú strešné nosiče a svetlomety LED Plus. Volkswagen Golf Variant prichádza aj vo verzii Alltrack, ktorá disponuje masívnejším oplastovaním a o čosi väčšou svetlou výškou.
Interiér
Tu sa žiadne závratné zmeny nekonajú. Najpodstatnejším rozdielom je väčší rázvor kolies Golfu Variant, ktorý prispieva k zvýšenému komfortu na sedadlách druhého radu. Šikmo zvažujúci sa tvar strechy neovplyvňuje dostatok priestoru nad hlavou pre vyšších pasažierov druhého radu sedadiel. Väčší a praktickejší je i batožinový priestor, ktorého objem vzrástol z pôvodných 381 litrov na skvelých 611 litrov. Medzigeneračne táto hodnota vzrástla o badateľných 6 litrov a v porovnaní s konkurenciou ako je Peugeot 308 SW (610 litrov) sa jedná o skoro rovnakú hodnotu. V porovnaní s Renault Megan Sport Tourer (581 litrov) má však Golf 8. generácie navrch.
Vzhľad interiéru je jednoduchý. Vodič má k dispozícii obstojne tvarovaný multifunkčný volant pred ktorým je zabudovaný digitálny prístrojový štít. Ten je prehľadný a plne konfigurovateľný. Sekunduje mu stredový displej infotainmentu, cez ktorý sa ovláda aj klimatizácia interiéru. Ovládanie klimatizácie cez dotykový displej kritizujeme aj u iných vozidiel a inak tomu nebude ani v teste Golfa Variant. Určite by sme privítali klasické manuálne ovládače, nakoľko ovládanie dotykom zbytočne odvádza pozornosť vodiča.
Samotný infotainmant je koncipovaný tak, aby bol čo najintuitívnejší. Preto si užívateľ môže ľubovoľne konfigurovať ikony domovskej obrazovky. Toto riešenie hodnotíme kladne a nájdete ho aj v novom Seat Leon či v koncernovej sestre Škoda Octavia. Interiéru sme detailnejšie venovali v teste krátkej verzie Volkswagenu Golf.
Pohonné ústrojenstvo
Testovaný Golf Variant sa nevyhol elektrifikácii. Poháňaný je trojvalcovým agregátom s objemom jedného litra a označením 1,0 eTSI. Prenos výkonu 81 kW teda 110 konských síl je výlučne na prednú nápravu za pomoci 7-stupňovej automatickej prevodovky DSG. Testovanému kombíku by určite pristal väčší motor, napríklad ten s označením 1,5 eTSI. Ten ponúka výkon 150 konských síl a porovnateľnú spotrebu paliva.
Ďalšie možné motorizácie Volkswagen Golf Variant:
1,0 TSI-81 kW 110 PS, MT6
1,0 eTSI-81 kW 110 PS, AT7
1,5 TSI – od: 96 kW 130 PS, MT6/AT7
1,5 eTSI-96 kW 130 PS, AT7 (CNG)
1,5 TGI-110 kW 150 PS, AT7
2,0 TDI – 110 kW 150 PS, MT6/AT7
Jazdné vlastnosti
Testované vozidlo má výrobcom udávanú spotrebu 5,4 litra na 100 km. Nám sa na našom 100 kilometrovom okruhu podarilo priblížiť k tejto hodnote s výsledkom 5,8 litra na 100 km. Počas jazdy sa Volkswagen Golf Variant správal veľmi neutrálne a predvídavo. Podvozok 8. generácie je naladený komfortne. Akustický komfort v meste a na okresných cestách je tiež veľmi prijateľný. Problém nastáva pri prudšej akcelerácií a jazde na diaľnici, kedy počuť charakteristický o čosi hlučnejší prejav 3-valcového motora pod kapotou.
Testovaná verzia bola bohatá na asistenčné systémy. Tie, ako to už u Volkswagenu býva zvykom, fungovali dobre a ich prevedenie bolo na vysokej úrovni. Len pre príklad spomeniem jemne korekcie asistenta pre jazdné pruhy či citlivé dobrzdenie adaptívneho tempomatu. V tejto kategórie sa Golf vyrovnáva prémiovým vozidlám a konkurencia sa od neho môže len učiť.
Cena a konkurencia
Testovali sme Volkswagen Golf v prevedení Variant vo výbave stupni Life a s motorizáciou 1,0 eTSI zahŕňajúcou prevodovku DSG. Cena tejto verzie začína na sume 23 500 eur. Nami testované vozidlo s príplatkami atakuje cenovku 27 610 eur.
Z európskych automobiliek dýcha modelu Golf na krk francúzsky Peugeot 308 SW vo výbave Style a motorom 1,2 Puretech. Spotreba udávaná výrobcom je skoro o jeden liter lepšia, 4,5 l/100 km a cenovka začína na úrovni 16 790 eur za danú verziu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Ford Focus Active
Z amerického trhu sa zakaznikovi ponúka Ford Focus kombi vo výbave Edition a motorom EcoBoost. Ponúka vyšší výkon až 92 kW teda 125 konských síl a manuálnu prevodovku. Za Focus v danej výbave a motorizácií zaplatíte od 24 290 eur.
Technická špecifikácia-klasika
Peugeot 308 SW | Ford Focus kombi | ||
Motor/palivo | 1,0 eTSI/benzín | 1,2 Puretech /benzín | 1,0 EcoBoost mHEV/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 0,998/3 | 1 199/4 | 0,998/3 |
Výkon motora (kW/k) | 81/110 | 81/110 | 92/125 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 205 | 170 | |
Prevodovka | Automatická DSG 7 st. | Manuálna 6 st. | Manuálna 6 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,4/5,8 | 4,5 | 5,9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 280 | 1383 | |
Objem batožinového priestoru (L) | 611 | 610 | 608 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 202 | 186 | 198 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 | 10,4 | 10,3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 23 500/27 610 | 16 790 | 24 290 |
Text: Matúš Toráč
Foto: Samuel Zaťko