TEST: Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC CVT – spoľahlivý mestský spoločník
Väčšina automobilov útočí na zákazníkov preplnenou výbavou, nespočetným množstvom asistenčných systémov či prvotriednymi materiálmi. Mitsubishi Space Star si zakladá najmä na spoľahlivosti, pretože pod kapotou skrýva poriadnu japonskú techniku za priateľnú cenu.
Atraktívny vzhľad
Jednoznačnou prednosťou malého Mitsubishi je práve dizajn v spojení s príplatkovou žltou metalízou. Ten vyzerá obzvlášť dobre so športovými doplnkami, teda vytiahnutým predným lízatkom a rozšírenými prahmi s červeným lemom, ktoré sú zabalené do odtieňa imitujúceho karbón. Zadná časť pôsobí prísne kvôli masívnemu spojleru a ostro tvarovanému zadnému nárazníku. Veľmi príjemný dojem tvorí Led denné svietenie zapracované do hmlových svetlometov.
Priestranný interiér
Ihneď pri nastupovaní ma potešili tenké a ľahučké dvere, s ktorými sa výborne manipuluje. Sedadlá sú ukotvené vyššie a nemajú výrazné bočné vedenie, takže opakované nastupovanie a vystupovanie je úplne bezproblémové aj pre starších ľudí. Keďže sa sedí vyššie, tak výhľad z kabíny je naozaj prehľadný, a to aj vďaka tenkým á-čkovým stĺpikom.
Z hľadiska materiálov boli všade použité tvrdé plasty, no ani raz počas testu som nepostrehol vŕzganie čo svedčí o precíznom spracovaní japonských konštruktérov. V druhom rade sedadiel nebolo vôbec málo miesta. Tu sa dostávame aj k odôvodneniu vysokého ukotvenia predných sedadiel, aby si zadní pasažieri mali kam schovať chodidlá.
Nami testovaný kúsok predstavoval plnú výbavu, teda všetko, čo si viete do Space Staru priplatiť. Tým myslím bezkľúčové odomykanie a štartovanie, vyhrievané sedačky, dotykový displej infotainmentu s veľmi prehľadnou a intuitívnou funkcionalitou a samozrejme aj Apple CarPlay.
Pohon
Základným pohonným ústrojenstvom je 1-litrový atmosférický trojvalec s výkonom 52 kW / 71 koní a krútiacim momentom 88 Nm. Spriahnutý je výhradne s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou. V našom prípade ide o silnejšiu atmosférickú 1.2-ku s výkonom 59 kW / 80 koní a 106 Nm krútiaceho momentu, ktorej výkon prenáša automatická prevodovka CVT.
Na výber je aj 5-stupňový manuál. Najväčšou prednosťou je fakt, že ide o kvalitnú japonskú techniku. Teda veľmi jednoduchý atmosférický motor s nepriamym vstrekovaním, ktorý nepotrebuje filter pevných častíc GPF a teda ani nekarbonizuje. Jednoduchá konštrukcia je v dnešnej dobe raritou, preto pohon malého Mitsubishi je unikátom.
➡️NEPREHLIADNITE: Test elektrickej Kony.
Jazda
Samotná jazda je príjemná, pretože podvozok je naladený mäkkučko a do mestskej prevádzky je ako stvorený. Naša verzia obúvala nízkoprofilové 15-palcové pneumatiky, takže aj miernejšie nerovnosti bolo cítiť, volil by som obutie s vyššou gumou. Pri svižnejšej jazde sa Space Star v zákrute výraznejšie nakloní, no ako keby sa zahryzol a ďalej už nepustí. Tým chcem povedať že si vie krásne podržať stopu a ťaží maximum zo svojej nízkej hmotnosti.
Určite musím pochváliť reakciu na plynový pedál, tá bola doslova okamžitá, avšak CVT prevodovka sa opierala o vysoké otáčky, takže sa to neobišlo bez hlukovej kulisy atmosférického trojvalca. Mitsubishi je určené hlavne do mestskej džungle, takže tlmiacich materiálov je minimum práve kvôli zachovaniu nízkej hmotnosti. Na svižnejšie tempá a diaľničné presuny doslova nie je stvorené. Riadenie bolo pri stredovej osi voľnejšie, no keď ste zalomili volantom, Space Star sa dokázal otočiť takmer kdekoľvek.
Spotreba
V mestskej prevádzke sa nám podarilo bez problémov pokoriť hranicu 5,4 l/100 km. Mimo mesta na okresných cestách viete jazdiť kľudne aj pod 5 l/100 km. Diaľničné tempá nie sú jeho šálkou kávy, pretože spotreba stúpne ľahko cez 7 l/100 km a je doplnená o výraznejší aerodynamický a motorový hluk.
Záver a cena
Mitsubishi Space Star je alternatívou pre niekoho, kto hľadá mestské presúvadlo, ktoré má veľmi nízke prevádzkové náklady a zároveň ponúka bezúdržbovú poctivú japonskú techniku. Najdôležitejším faktorom je cena, ktorá začína na 8 990 eur aj s 5-ročnou zárukou. Ako jediný svojho segmentu ponúka automatickú prevodovku CVT ( konkurenti ponúkajú robotizovanú prevodovku), s ktorou sa cenovka zdvihne na 12 390 eur. Nami testovaný kúsok vzrástol na 15 580 eur.
Technická špecifikácia
Mitsubishi Space Star | Suzuki Ignis | Hyundai i10 | |
Motor/palivo | 1.2 /benzín | 1.2 /benzín | 1.2/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1193/3 | 1197/4 | 1197/4 |
Výkon motora (kW/k) | 59/80 | 61/83 | 62/84 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 106 | 107 | 117 |
Prevodovka | Automatická CVT | Manuálna 5-st. | Manuálna 5-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,3/5,5 | 5,1 | 5,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 980 | 895 | 1059 |
Objem batožinového priestoru (L) | 235 | 260 | 252 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 173 | 165 | 171 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 13,5 | 12,7 | 12,6 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 12 390/15 580 | 11 320 | 9 290 |
Text: Filip Beňadik
Foto: Samuel Zaťko