Audi S3 – ostrejšie naladená limuzína [užívateľský test]
Nová S3 je športovejšia a modernejšia ako kedykoľvek predtým. Dokáže S3 uspokojiť aj náročnejšieho športovo zmýšľajúceho vodiča a ako sa správa pohon všetkých kolies quattro na limite možností?
Športový exteriér v elegantom šate
Výrazná červená metalická farba Tango Red zvýrazňuje krivky a prelisy karosérie a dodáva vozidlu jedinečnosť aj športovosť. V zadnej časti vozidla jednoznačne vyniknú štyri chrómové koncovky výfukov, ktoré sú našťastie reálne. Medzi nimi sa nachádza difúzor, ktorý plní len estetickú funkciu. Zaujímavým detailom sú: mriežka chladiča singelframe, lišty okien alebo doplnky ako napr. kryty vonkajších zrkadiel v čiernom prevedení, ktoré podčiarkujú športový temperament S3.
Charakteristický podpis Audi
Silnou stránkou značky Audi sú svetlomety a nie je tomu inak ani pri S3 Sedan. Full LED predné a zadné svetlomety sú v modeli S3 obsiahnuté už v sériovej výbave. Matrix LED svetlá s funkciou vyrezávania oproti idúcich vozidiel sú však za 787 eur príplatok. Predné LED svetlomety zaujmú s animáciou pri odomknutí alebo zamknutí vozidla. Pozrite si tú animáciu v uložených príbehoch na našom instagrame. Zadné svetlá s dynamickými smerovkami zase pôsobia moderne a športovo.
Prémiový interiér
Palubná doska je centrovaná na vodiča a to najmä vďaka výduchom klimatizácie umiestneným okolo virtual cockpitu. Interiér je prehľadný a pôsobí usporiadane. Sedadlá majú bočné vedenie, ktoré vás v zákrutách podržia a pekným elementom je aj integrovaná hlavová opierka. Pádla za volantom sú z plastu a zaslúžili by si podľa môjho názoru lepšie vyhotovenie. Pri kúpe by som vám určite odporučil ambientné osvetlenie (na výber až 30 farieb), ktoré vytvorí príjemnú atmosféru v kabíne. Od príplatkového audia Bang & Olufsen s 3D zvukom by som očakával kvalitnejší zvuk, ale celkovo hral dobre oproti základu.
Quattro popiera zákony fyziky
Príjemne ma prekvapila dynamika pohonu quattro v režime ESC Sport. S3 sa správalo neutrálne a dokonca sa vám podarí miestami vychádzať zo zákruty vo veľmi jemnom pretáčavom šmyku. Avšak žiadne donuty (=drift do kruhu) nečakajte, Audi S3 je pre tých, ktorí hľadajú maximálnu trakciu za každého počasia. Miestami ostanete šokovaní s akou jednoduchosťou a trakciou prejdete ostré zákruty a to aj za dažďa. Je to aj vďaka novému systému Modular Dynamic Handling Control, ktorý úzko prepája adaptívne tlmiče, ESC a pohon quattro, ktorý zvyšuje agilitu na kľukatých cestách.
Praktické daily, ktoré miluje zákruty
Športový podvozok (-15 mm) je dobre čitateľný a prejazdy zákrutami vám vyčarujú úsmev na tvári. Podvozok v testovanom modeli obsahoval príplatkovú reguláciu tlmičov a najčastejšie využijete režim Dynamic alebo Comfort. Ak máte už dosť športovej jazdy, jednoducho si prepnete režim Comfort, zapnete adaptívny tempomat s udržiavaním v pruhu a z S3 sa stane praktické vozidlo na každý deň.
Zrýchľuje ako raketa
Audi S3 je dostupné iba so 7-st. automatickou prevodovkou S tronic, ktorá bleskovo preraďuje a na cestu prenáša výkon 310 koní a 400 Nm. V manuálnom režime pri dosiahnutí maximálnych otáčok preradí automaticky, čo je pri športovom modely nežiaduce. Aj keď výrobca udáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy, vo viacerích videách sa podarilo namerať kratší čas a to 4,4 sekundy. To sú časy, ktoré prednedávnom dokázali pokoriť len šuperšporty. Motor známy tiež z Golf R (EA-888) nestráca na sile ani pri vyšších rýchlostiach na diaľnici a “ručička” sa elektronicky zastaví na 250 km/h. Veľkú rýchlosť treba vedieť aj zastaviť, preto S3 dostala vylepšený brzdový systém. Brzdové kotúče majú vpredu priemer 340 milimetrov a vzadu 310 milimetrov, pričom všetky štyri kotúče sú odvetrávané. Nový je aj elektrický posilňovač bŕzd, ktorý pracuje rýchlejšie a taktiež sa podarilo eliminovať straty trenia v dôsledku mierneho kontaktu kotúčov s brzdovými doštičkami.
OPF killer
Otto-Partikel-Filter žiaľ podstatne znížil hlasitosť zvuku z výfukov, ale s tým nič nenarobíme a netýka sa to iba Audi, ale samozrejme všetkých značiek, ktoré predávajú vozidlá v EÚ. Kompenzovať málo výrazný zvuk z výfukov sa snaží prostredníctvom umelého zvuku v interiéri, ktorý vychádza z reproduktorov. Na moje vlastné prekvapenie musím skonštatovať, že mi umelý zvuk neprekážal a je to lepšie akokeby som nepočul vôbec nič. Každopádne by si tie štyri koncovky výfukov zaslúžili väčší “rachot”, ale možno si ho necháva Audi až na vyšší model RS3, kde sa pod kapotou skrýva aj väčší motor.
Technická špecifikácia a konkurencia
Mercedes AMG A35, BMW M135i a Audi S3 majú veľmi podobné technické údaje, avšak cena AMG A35 je citeľne vyššia ako BMW a Audi. Dokonca aj koncepčne sú si všetky tri značky podobné, lebo žiadna z nich nie je prioritne orientovaná na pohon zadnej nápravy. Konečný výber favorita určí skôr náchylnosť ku konkrétnej značke ako technické parametre. Zaujímavým konkurentom je aj nový Golf R, ktorý medzigeneračne posunul jazdné vlastnosti na vyšší level.
Sedan stojí 44 800 eur čo je iba o 830 eur viac ako Sportback.
Audi S3 | BMW M135i | AMG A35 Sedan | |
Motor/palivo | 2,0 TFSI /benzín/pohon všetkých kolies | 2,0 / benzín/pohon všetkých kolies | 2,0 /benzín/pohon všetkých kolies |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 984/4 | 1 998/4 | 1 991/4 |
Výkon motora (kW/k) | 228/310 | 225/306 | 225/306 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 450 | 400 |
Prevodovka | Automatická 7 st. S tronic | Automatická 8-st. Steptronic Sport | Automatická 7-st. DCT |
Kombinovaná spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,2/9,1 | 8,3/ | 7,4/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 575 | 1 525 | 1 480 |
Objem batožinového priestoru (L) | 325 | 380 | 425 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 44 800/59 321 | 45 300/ | 49 830/ |
Zhrnutie
Audi S3 je športové a zároveň praktické vozidlo na každý deň. Vozidlo nie je prehnane hlučné alebo tvrdé, ale poskytuje komfort na každodenné jazdenie. V režime Dynamic naopak je veľmi hravé a zaručí vám veľa zábavy na kľukatých cestičkách. Nezameniteľný dizajn, kvalitné spracovanie, moderné technológie a inteligentný pohon quattro robí z Audi S3 ideálne vozidlo pre náročnejšieho a športovo zmýšľajúceho vodiča.
Foto:@kubisosus