Volkswagen Caddy [užívateľský test]
Úžitkové vozidlá sú v prípade živnostníkov veľmi obľúbené. Nami testovaný Volkswagen s plne naloženou výbavou chce byť viac než len úžitkové auto, čo dokazuje aj svojou cenovkou. Avšak dokázal nás presvedčiť, že má naviac?
Dizajn
Praktickému tvaru karosérie dodáva štýl zaujímavo tvarovaný predná maska s plne LED-kovými svetlami, ktoré mimochodom svietia na výbornú. Vzadu nájdeme obrovskú kolmú presklennú časť s vertikálne uloženými svetlami. Naša verzia obúvala 17-palcové dvojfarebné disky kolies s vysokým profilom a spolu s červenou metalízou vyzerá naozaj dobre a príťažlivo. Síce na fotkách vyzerá útlo, ide o kusisko poriadneho auta, čoho dôkazom je prevádzková hmotnosť 1732 kg.
Revolučný interiér
Nový Caddy je postavený na platforme nového Golfu, takže používa rovnaké portfólio asistenčných systémov a výbavy. Samozrejmosťou je udržiavanie v jazdných pruhoch, kapacitný volant, adaptívny tempomat či funkcia autonómneho parkovania. Podobnosť s Golfom začína už prepracovaným interiérom s rovnakým rozložením.
Spoza volantu ma potešil obrovský výhľad, vďaka vysokému stropu, masívnemu čelnému oknu a tenkým A-čkovým stĺpikom. Za highlight interiéru by som označil príplatkové sedadlá ErgoComfort s výškovo a pozdĺžne nastaviteľným sedákom a excelentným tvarovaním. Ak by som porovnal volant s modelom ID.3, ide o rovnaké rozloženie tlačidiel, avšak v Caddyne išlo o hardvérové ovládače, kdežto ID.3-ka disponovala dotykovými plochami. Mne osobne viac vyhovuje hardvérové ovládanie.
Praktickosť
Batožinový priestor disponuje masívnym vstupným otvorom a doslova priestorovou jaskyňou. Nie je extra tvarovaný s konkurenčnými „simply clever“ riešeniami, no s objemnými predmetmi nebudete mať absolútne žiaden problém. Ďalším plusom je nízka nakladacia hrana, ktorú oceníte najmä pri ťažších predmetoch, ktoré nemusíte zbytočne vysoko dvíhať. Posuvné otváranie dverí v druhom rade sedadiel je doplnené o servomotorčeky, ktoré uľahčujú koľajnicový chod dverí.
Pohon
Pod kapotou Volkswagenu pracuje dvojlitrový naftový štvorvalec o výkone 90 kW / 122 konských síl s maximálnym krútiacim momentom 320 Nm. Za pomoci 7-stupňovej DSG prevodovky prenáša výkon na prednú nápravu. Je možnosť si priplatiť za pohon 4MOTION, no ten je kombinovateľný len so 6-stupňovým manuálom. Motor s prevodovkou pracoval ukážkovo, bol som doslova ohromený ako sa dopĺňajú a tvoria ukážkový pár. Radenie shift by wire ma prekvapilo svojou rýchlosťou, keďže niektorým prevodovkám potrvá, kým sa spojky spoja. V tomto prípade sa určovanie smeru prepínalo veľmi rýchlo a nepostrehol som zaváhanie.
Jazda
Prvým veľkým rozdielom oproti predchodcovi je výmena listových pružín za panhardskú tyč a vinuté pružiny, vďaka čomu zadná odľahčená náprava neodskakuje. Jazdné vlastnosti ma potešili, pretože nerovnosti zvládal filtrovať ukážkovo aj vďaka vyššiemu profilu pneumatík. Motor mal neustále dostatok sily, dokonca by som mu 122 konských síl ani nepovedal, pociťoval som z neho väčší výkon. Jedinou chybičkou je odhlučnenie, ktoré je pri vyšších okresných alebo diaľničných rýchlostiach celkom výrazné. Aerodynamický hluk je počuť hlavne od dverí a zrkadiel.
Spotreba
Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na hodnote 6,4 l / 100 km. Podľa môjho názoru ide o azda najvyššiu dlhodobú spotrebu, pretože sme využívali plný potenciál motora s množstvom diaľničných kilometrov. Na našom testovacom okruhu sme dosiahli kombinovanú spotrebu 5,5 l / 100 km, no Caddyna nemá problém jazdiť hlboko pod 5 litrov.
Záver a cena
Caddyna jazdí výborne, na dané parametre toho zvláda až až. Spojenie motora a prevodovky je excelentné, zákruty vymetá s prehľadom aj keď pri miernom náklone a nerovnosti filtruje ukážkovo. Je praktická, rodinná, úžitková a zároveň štýlová. Akurát za všetko sa platí a ani v tomto prípade to nie je inak. Caddy štartuje na cenovke 22 344 eur. S dvojlitrovým dieslom a automatom sa dostávame na hodnotu 33 228 eur a náš natlačený kúsok dosahuje hodnotu 42 096 eur.
Volkswagen Caddy | Citroen Berlingo | Peugeot Rifter | |
Motor/palivo | 2.0 TDI / diesel | 1.5 BlueHDI / diesel | 1.5 BlueHDI / diesel |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 968 / 4 | 1499 / 4 | 1499 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 90 / 122 | 96 / 130 | 96 / 130 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 320 | 300 | 300 |
Prevodovka | 7-st. DSG | 6-st- manuálna | 8-st- automatická |
Kombinovaná spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,6 / 5,5 | 4,3 | 4,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1732 | 1682 | 1599 |
Objem batožinového priestoru (L) | 1213 | 983 | 775 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 186 | 187 | 184 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,8 | 10,5 | 11,1 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 22 344 / 42 096 | 15 490 | 16 490 |
Foto: Samuel Zaťko