TEST: Peugeot e-2008
Nedávno sme otestovali najmenší model z portfólia vozidiel značky Peugeot, ktorý nesie označenie e-208. Nám sa teraz dostal do rúk jeho väčší elektrický súrodenec s úplne totožnou technikou, preto máme tendenciu porovnávať tieto dva podobné, ale zároveň odlišné vozidlá.
Dizajn
Ihneď pri prvom pohľade na 2008-čku ma ohromí doslova dominantná predná časť, ktorá s vysoko posadenou kapotou púta rešpekt v spätnom zrkadle. Charakteristickým počinom je denné svietenie v tvare tigrích zubov, ktoré je a aj bude nadčasové. Osobne si myslím, že takto dizajnovo bravúrne zvládnuté auto si len ťažko hľadá konkurenta.
➡️NEPREHLIADNITE: Test Audi S3
Interiér
Na oko rovnaký kokpit ako v menšej 208-čke? Na pár detailov áno, no to vôbec nie je zlé! Čo je dobré, to netreba meniť. Interiér vyzerá prémiovo, či už na tom má zásluhu spracovanie materiálov, nádherné žlté prešívanie alebo celková architektúra palubnej dosky. Ak to teda porovnám s 208-čkou, tak v tomto prípade je posed vyššie ukotvený a pociťoval som aj viac miesta pri nohách. V 208-čke sa mi stávalo pri najnižšie ukotvenom sedadle, že som si párkrát buchol do páčky tempomatu. V crossoveri sa mi to nestalo, síce preferujem nižšie sedenie, no v tomto prípade by som uprednostnil väčšieho brata.
Z hľadiska odhlučnenia som aj napriek vyššej prednej maske nepociťoval rozdiel. Výrazným doplnkom je panoramatické strecha s čiernou stropnicou, ktorá nechala vyniknúť tmavo zabalený interiér a určite by som si za ňu priplatil.
Pohon
Pod kapotou sa nachádza úplne rovnaká technika ako v prípade 208-čky. Teda elektromotor o výkone 100 kW / 136 koní a 260 Nm. Kapacita batérie je na úrovni 50 kWh s maximálnou rýchlosťou 150 km/h. Automobilka sľubuje dojazd 310 km podľa metodiky merania WLTP (v prípade 208-čky až 340 km).
Jazda
Jazdili sme veľa, jazdili sme na rôznych povrchoch vozovky a na 2008-čku nedám dopustiť. Normálne som tomu nerozumel, ako dokáže hladučko prekonávať každú jednu nerovnosť. Veľkú úlohu na tom majú aj 18-palcové disky s výškou profilu 55, ktoré absorbovali drvivú väčšinu nerovností. Prevádzkovú hmotnosť cez 1700 kg bolo na brzdách aj v zákrutách cítiť, predsa je to hmota, no celkový jazdný komfort je naozaj na famóznej úrovni. Aj napriek panoramatickej streche bola karoséria tuho spracovaná a vystužená, mal som pocit robustne spracovaného auta.
Spotreba
Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na hodnote 16,4 kWh. Je to o 3 desatiny nižšia spotreba ako v prípade 208-čky, no hneď musím doplniť, že na crossoveri sme jazdili menej diaľničných kilometrov. Pri 110 km/h spotreba rastie na rovných 20 kWh, ak zrýchlime o 10 km/h, spotreba sa vyšvihne nad 23 kWh. Neviem ako je to možné, no aj napriek väčšiemu odporu, vyššej koncepcii karosérie ale aj vyššej hmotnosti dokáže s ohľadom na pár desatín kWh elektrická 2008-čka držať krok s technicky rovnakým Peugeotom.
Dojazd
Reálny hraničný dojazd zložený z mestského a medzimestského jazdenia by som stanovil na 300 km. Diaľničné tempá elektromobily neznášajú, no pri rýchlostiach 110 km/h by ste mali zvládnuť 240 km a pri 120 km/h to bude do 200 km.
Nabíjanie
Najsilnejšie nabíjanie podporuje Peugeot až do 100 kW. Aby ušetril batériu a čo najviac spomalil ničenie batérie, tak po dosiahnutí 50 % kapacity batérie postupne znižuje výkon nabíjania. Automobilka sľubuje nabíjanie po 80 % kapacity len za 30 minút, do plného nabitia za necelú hodinu. Ak zvolíte domáce nabíjanie prostredníctvom 11 kW wallboxu, pripravte si 5 a pól hodiny. Z klasickej domácej zásuvky bude Peugeot potrebovať aspoň 16 hodín, aby vedel doplna natlačiť batériu.
Záver a cenové porovnanie
Peugeot 2008 štartuje na cenovke 31 390 eur, čo je o rovné 2 tisícky viac než model 208. V prípade našej najvyššej výbave začíname na hodnote 36 390 eur, čo je o takmer 3 tisíc eur viac než najvyššia výbava menšieho súrodenca. Oba modely sú dizajnovo príťažlivé a úsporné. Ako sa rozhodnúť z hľadiska cenovej ponuky? Pokiaľ využijete vyšší podvozok, priestrannejší interiér či väčší batožinový priestor, naozaj sa oplatí priplatiť.
Technická špecifikácia
Peugeot e-2008 | Hyundai Kona | VW ID.3 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 30 | 54 | 35 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 100 | 77 | 100 |
Dojazd výrobca/test | 310 / 300 | 449 / 380 | 408 / 294 |
Výkon motora (kW/k) | 100 / 136 | 150 / 204 | 150 / 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 395 | 310 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 17,3 / 17,8 | 15,4 / 18 | 15,5 / 20,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1702 | 1750 | 1600 |
Objem batožinového priestoru (L) | 405 | 332 | 385 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 | 167 | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 | 7,6 | 7,9 |
Cena verzie od (€) | 31 390 | 39 890 | 49 230 |
Foto: Samuel Zaťko