Kia EV6 – facelift s novými technológiami
Kia EV6 sa dočkala svojho faceliftu. Okrem dizajnových zmien automobilka použila nové technológie a väčšie batérie, ktoré umožňujú aj rýchlejšie nabíjanie.
Dizajnové zmeny
Faceliftovaná Kia EV6 prináša osviežený exteriér, ktorý ešte viac podčiarkuje jej futuristický a športovo ladený charakter. Predná časť vozidla pôsobí ostrejšie vďaka novým LED svetlometom, ktoré teraz využívajú výrazný svetelný podpis v tvare písmena „C“. Bočný profil si zachováva elegantné krivky pôvodného modelu, no facelift prináša nové disky kolies v rozmeroch 19 a 20 palcov.
Zadná časť prešla jemnými, ale efektnými zmenami. Najmä pri svetelnom páse, ktorý je po novom ešte výraznejší a pôsobí elegantnejšie. Celkovo facelift EV6 nepôsobí ako radikálna revolúcia, ale ako premyslená evolúcia, ktorá posúva dizajn o krok ďalej.
Interiér
V interiéri ostáva na prvý pohľad kameň na kameni, no zmien je viac než dosť. Ako prvé si všimnete nové dizajny volantu. Osobne mi dvoj- či štvorramenný volant príliš nesadol. Tlačidlá sú umiestnené pomerne ďaleko od venca, takže som ho musel zakaždým prechytávať, keď som chcel niečo stlačiť. Avšak verzia GT-Line ponúka trojramenný športový volant, ktorý rozhodne stojí za to.
Dvojica 12,3-palcových obrazoviek je známa už z predfaceliftu. Po novom dostali nielen nové grafické zobrazenie, ale aj nový softvér. Menu infotainmentu je intuitívnejšie, prehľadné a dostatočne rýchle. S navigáciou funguje výborne aj prepočet dojazdu a plánovanie trasy s nabíjaním, čo rozhodne oceníte pri dlhších trasách.
Čo však musím spomenúť je panel klimatizácie s otočnými ovládačmi a dotykovými plochami. Áno, dotykovým plochám sa už nevyhneme, no stále tu máme otočné ovládače, ktorými sa ovláda buď samotný panel klimatizácie, resp. po jeho prepnutí obsahuje skratky infotainmentu.
Čo sme kritizovali v prípade predfaceliftu, bolo najmä množstvo klavírového laku. Našťastie, stredový tunel, tlačidlá pre výhrev či ventiláciu sedadiel či madlá dverí už neobsahujú čierne lesklé plochy, ale plochy s matnou štruktúrou. Tým pádom je interiér menej náchylný na škrabance, odtlačky a rovnako tak aj na viditeľnosť prachu. S príchodom faceliftovanej verzie sa nezmenil posed za volantom. Ten je ukotvený o čosi vyššie, preto to nie každému typu postavy môže vyhovovať.
Celkovo si však Kia EV6 ponecháva svoje kvality. Je mimoriadne priestranná aj v druhom rade sedadiel, používa príjemné materiály s maximálnymi komfortnými prvkami na palube.
Digitálny kľúč a odtlačok prsta
Faceliftovaná Kia EV6 prichádza s dvomi zaujímavými technologickými novinkami – digitálnym kľúčom a čítačkou odtlačku prsta. Digitálny kľúč umožňuje odomykať a štartovať vozidlo pomocou smartfónu cez Apple Wallet, Google Wallet alebo Samsung Wallet, pričom kľúč možno dokonca zdieľať s inými používateľmi. Auto sa pritom odomkne automaticky pri priblížení.
Druhou novinkou je čítačka odtlačkov prstov, vďaka ktorej si vodič bez kľúča aktivuje auto a zároveň načíta svoj používateľský profil – od nastavenia sedadiel až po preferovaný jazdný režim. Obidve technológie posúvajú každodenné používanie auta na vyšší, intuitívnejší a bezpečnejší level.
Nové batérie
Základ ponuky tvorí elektromotor na zadnej náprave s výkonom 125 kW (170 k) a 62,9 kWh batériou. Tá narástla o 4,9 kWh a navyšuje dojazd z 394 km na 428 km. Zároveň rastie aj maximálny výkon nabíjania zo 180 kW na 195 kW.
Druhou voľbou v ponuke je opäť verzia s pohonom zadnej nápravy, avšak s výkonom 168 kW (229 k) a batériou, ktorej kapacita narástla zo 77,4 kWh na 84 kWh. Tým pádom rastie aj dojazd z 528 km na 582 km na 19-palcovom obutí. Aj v prípade väčšej batérie narástol maximálny výkon nabíjania z 240 kW na 258 kW.
Rovnakú batériu využíva aj verzia s pohonom oboch náprav, ktorá dosahuje výkon 239 kW (325 k) s maximálnym dojazdom 546 km.
V prípade všetkých verzií trvá dĺžka nabíjania z 10 na 80 % len za 18 minút.
Vrchol ponuky tvorí Kia EV6 GT, ktorá našťastie dostala techniku z bratského Ioniqu 5 N. Výkon narástol v prípade verzie GT zo 430 kW (585 k) až na 478 kW (650 k). Stovku pokorí za 3,5 sekundy s maximálnou rýchlosťou 260 km/h.
Jazda
V prípade jazdných dojmov som mal totožné pocity, ako počas testu verzie pred modernizáciou. Pri ostrejšom prejazde zákrut sa len mierne nakloní, je tam cítiť aj hmotnosť, no až keď sa pozriete na číslo na tachometri, zistíte, že EV6-tka je naozaj rýchla. Doslova jej chutia svižnejšie prejazdy zákrutami.
Z hľadiska komfortu jej nemám čo vytknúť. Na 19-palcových diskoch pneumatík s dostatočným profilom krásne žehlí nerovnosti. Do interiéru neprenikajú žiadne nedokonalosti vozovky a na palube je dostatočný komfort. Takisto chválim aj odhlučnenie. Dvojité sklá vpredu tomu výrazne dopomáhajú, najmä pri vyšších rýchlostiach. Dokonca, aj svižné diaľničné tempá jej nerobia žiaden problém. Na palube je stále dostatočný komfort a vďaka dobrému podvozku pôsobí mimoriadne stabilne.
Výraznou softvérovou zmenou prešiel aj elektromotor. Verzia pred faceliftom bola výborná v tom, že mala doslova okamžitú reakciu na plynový pedál. Ak ste mali vypnuté ESP a stabilizačný systém, s okamžitým nástupom výkonu sa zadná časť okamžite odtrhla od vozovky.
Po novom je mapa plynového pedálu úplne iná. Aj v režime sport je nástup výkonu veľmi plynulý a neucítite ten okamžitý kopanec vpred. Rovnako aj s vypnutým trakčným a stabilizačným systémom má zadná náprava vďaka pomalšiemu nástupu výkonu výrazne viac trakcie a v nižších rýchlostiach ju doslova ani neodtrhnete. Z celkového pohľadu na každodenné využívanie to hodnotím pozitívne, pretože je EV6-tka príjemnejšia na každodenné využívanie a hlavne prívetivejšia pre menej skúsených vodičov.
Dojazd a nabíjanie
Maximálny dojazd sa nezmenil len papierovo, ale aj v praxi. Počas týždňa sa vonkajšie teploty pohybovali od 0 až po 15 stupňov Celsia. Celkovo mi však palubný počítač ukazoval kombinovane maximálny dojazd cez 400 km, na čo som sa rozhodne vedel spoľahnúť. Diaľničná spotreba 25,8 kWh / 100 km predstavuje dojazd okolo 300 km, na okresných cestách a v meste som jazdil za 15 kWh, čo predstavuje dojazd 530 kilometrov.
Čas nabíjania 18 minút, ktorý udáva výrobca, som nedosiahol. S predhriatou batériou a teplotou okolo 15 stupňov Celsia sa mi podarilo dosiahnuť maximálny výkon nabíjania 210 kW, ktorý si Kia držala konštantne až po 65 % nabitia. Následne výkon klesol na 160 kW po 73 % batérie. Výkonová krivka postupne klesala ku 120 kW až po 80 %. Od 80 % sa už neoplatí nabíjať na ultra rýchlych nabíjačkách, keďže pol hodinu trvá nabíjanie z 80 % na 100 % výkonom klesajúcim pod 100 kW. Celkovo však na ultra rýchlej nabíjačke nestrávite viac ako 25 minút, pokiaľ nabíjate z 10 na 80%, čo je v chladnejšom počasí stále skvelý výsledok.
Modernizovaná EV6-tka má k dispozícii aj manuálny predohrev batérie, vďaka ktorému si viete zohriať batériu tak, aby vám umožnila maximálny nabíjací výkon. V priemere sa batérie predhrievala okolo 30 minút, avšak v tomto prípade je smerodajná vonkajšia teplota, od ktorej sa čas zohrievania odvíja.
Záver a cena
Záverom možno povedať, že faceliftovaná Kia EV6 je ukážkovým príkladom toho, ako má vyzerať modernizácia. Neprišla o svoje silné stránky, stále ide o priestranný, komfortný a technicky vyspelý elektromobil, no vylepšila sa tam, kde to bolo najviac treba. Nehrá sa na revolúciu, ale ponúka presne to, čo zákazníci ocenia – praktické vylepšenia, ktoré z nej robia ešte lepšie auto na každý deň.
Technická špecifikácia
Kia EV6 | Škoda Enyaq 85 | Volkswagen ID.7 Pro | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 10-80 % (min) | 18 | 28 | 28 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 258 | 135 | 175 |
Dojazd výrobca/test | 582 / 400 | 545 – 581 | 614 – 618 |
Výkon motora (kW/k) | 169 / 229 | 210 / 286 | 210 / 286 |
Veľkosť akumulátora (kWh) | 84 | 82 | 82 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 17 / 20 | 15,5 | 14,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 010 | 2 141 | 2 189 |
Objem batožinového priestoru (L) | 520 | 585 | 532 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 186 | 180 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,7 | 6,7 | 6,5 |
Cena modelu od / cena verzie od (€) | 51 690 / 55 190 | 40 720 / 45 170 | 51 190 |
Foto: Samuel