Škoda Octavia RS 2.0 TSI – po modernizácii dovedená do dokonalosti
Škoda Octavia RS predstavuje absolútny vrchol toho, čo model Octavia ponúka. Do rúk sa mi dostala RS-a po facelifte, ktorá prináša nie len optické, ale aj technické zmeny. Je ešte dynamickejšia, sofistikovanejšia a vizuálne atraktívnejšia. Ako sme v už v minulom teste predfaceliftovej RS spomínali, Octavia je vďaka nadpriemerne veľkému batožinovému priestoru unikát bez konkurencie. Totižto ostatné značky ponúkajú porovnateľný priestor iba v karosárskom variante kombi alebo v o triede vyššom vozidle.
Pohon
Pod kapotou pracuje 2-litrový benzínový štvorvalec s navýšeným výkonom o 20 koní, pričom krútiaci moment zostáva nezmenený. Hoci po facelifte sa zrýchlenie z 0 na 100 km/h papierovo zlepšilo len o 0,2 sekundy, auto pôsobí citeľne živšie a pružnejšie. Odozva na plyn je výborná, motor sa ochotne zbiera do otáčok a pôsobí ešte výbušnejším dojmom než predtým. Zrýchlenie na 100 km/h za 6,4 sekundy je veľmi slušná hodnota, ktorá plne zodpovedá charakteru priestranného rodinného sedanu, resp. liftbacku. Kľúčovým faktorom je správne naladenie a kalibrácia pohonného ústrojenstva – a v tomto smere odviedli konštruktéri výbornú prácu. Vozidlo si zachovalo praktickosť, no zároveň dokáže priniesť aj emócie z jazdy.
Zvukový prejav a výfukový systém
Predfaceliftová verzia modelu RS trpela výrazne neprirodzeným umelým zvukom v interiéri, ktorý imitoval osemvalcový motor. Po modernizácii bol tento rušivý „fake sound“ našťastie odstránený. Aktuálne sa ozýva len mierne dunenie, ktoré je omnoho decentnejšie, prirodzenejšie a menej rušivé. Treba však poznamenať, že umelý zvuk nie je možné úplne deaktivovať, a teda je prítomný aj pri jazde v úspornom režime Eco. Najmä počas dlhých diaľničných presunov by bolo vítané, ak by bolo možné túto funkciu kompletne vypnúť.
Pozitívnou zmenou je aj jemné vylepšenie akustického prejavu výfukového systému. Z výfuku sa občas ozve decentné „praskanie“ a celkovo má zvuk mierne dunivý, športovo ladený charakter.
Prevodovka a spotreba
Softvér automatickej prevodovky zohráva kľúčovú úlohu pri efektivite pohonnej sústavy. To, akú nízku spotrebu dokáže tento dvojlitrový motor dosiahnuť, je skutočne obdivuhodné. Na diaľnici si vozidlo vystačí s menej ako 8 litrami na 100 kilometrov, na okresných cestách je možné dosiahnuť aj spotrebu pod hranicou 6 litrov. V mestských podmienkach sa treba pripraviť na hodnoty okolo 9 až 10 litrov.
Počas celého testovacieho obdobia sa priemerná spotreba ustálila na úrovni 8,5 litra na 100 kilometrov, pričom sú do nej započítané aj dlhé presuny. Akonáhle dvojliter ženiete do otáčok a užívate si jeho potenciál, prejaví sa samozrejme aj jeho vyšší apetít.
Jazda
Okrem výkonného motora sa verzia RS odlišuje od bežných modelov výrazne športovejším naladením. Mimoriadne pozitívne hodnotím adaptívny podvozok s širokým rozsahom nastavenia tuhosti, ktorý je k dispozícii za príplatok 800 €. Jeho prítomnosť podstatne zvyšuje univerzálnosť auta – viete si ho prispôsobiť na komfortnú jazdu po rozbitých cestách aj na dynamickú jazdu so športovým charakterom. Podvozok efektívne filtruje väčšinu nerovností, vďaka čomu je každodenné používanie auta príjemnejšie. Oceňujem tiež progresívne riadenie a dobre dávkovateľné brzdy, ktoré zvyšujú istotu za volantom.
Športové schopnosti Octavie RS vyniknú najmä na okresných cestách vo vyšších rýchlostiach, kde sa cíti ako doma. Vďaka elektronicky riadenému samosvornému diferenciálu prednej nápravy pôsobí veľmi stabilne, presne a obratne – reaguje pohotovo a vodič má pocit úplnej kontroly. V technických pasážach s ostrými pomalými zákrutami sa však prejavuje slabina pohonu predných kolies, čo môže viesť k neželanej strate trakcie pri prudkom akcelerovaní v zákrute. Škoda, že Octavia RS nie je dostupná aj s pohonom všetkých kolies a systémom torque vectoring, ako napríklad konkurenčný model Cupra Formentor VZ333.
Samosvorný diferenciál v tomto vozidle je funkčný a jeho účinok je citeľný najmä pri dynamickej jazde. Nedosahuje však úroveň špičkových riešení známych z ostrých hot hatchov, ako je napríklad Honda Civic Type R. Predstavuje skôr kompromis medzi každodennou použiteľnosťou a zlepšenými jazdnými vlastnosťami predokoliek – akúsi kultivovanú vstupnú bránu do sveta výkonných vozidiel s pohonom prednej nápravy.
Jedným z dôkazov, že Škoda Octavia RS nie je plnohodnotným ostrým náčiním, je absencia možnosti úplného vypnutia trakčnej kontroly. K dispozícii je len režim ESC Sport, ktorý umožňuje mierne prekĺznutie, no stále zasahuje do jazdy.
Podvozok je naladený na veľmi rýchlu, no zároveň stabilnú jazdu, čo väčšine vodičov vyhovuje viac než potenciálne nepredvídateľné správanie vozidla v hraničných situáciách ako napríklad ustrelenie zadnej nápravy v zákrute. V konečnom dôsledku ide o otázku preferencií a očakávaní od športovej jazdy. Octavia RS ponúka skvele vyladený jazdný prejav, ktorý je nielen zábavný, ale predovšetkým bezpečný aj pre menej skúsených vodičov.
Exteriér
Model Octavia RS spoznáte na prvý pohľad vďaka dynamickému prednému nárazníku s ostrejšími líniami. Už v základnej výbave je vybavená Matrixovými LED svetlometmi, ktoré poskytujú výborný svetelný výkon. Po facelifte došlo k úprave dizajnu svetlometov vrátane denného svetelného podpisu, ako aj samotného nárazníka. Zaujímavé však je, že predfaceliftová verzia pôsobí agresívnejším a podľa niektorých aj esteticky výraznejším dojmom, zatiaľ čo aktuálna verzia vyžaruje väčšiu mieru sofistikovanosti a modernosti.
Zadná časť vozidla je typická difúzorom s dvojicou skutočných koncoviek výfukovej sústavy. Najviditeľnejšou zmenou je nový svetelný podpis, pričom svetelná línia vo svetlách je po novom prerušovaná. Výfuková sústava je naladená veľmi príjemne – v nižších otáčkach preniká z jej zadnej časti dunivý zvuk. V porovnaní s novým Golfom GTI však neponúka až tak výrazné „strieľanie“ z výfuku. Čerešničkou na torte sú 19-palcové disky kolies s typickým, športovo ladeným dizajnom, ktoré dotvárajú celkový dynamický charakter vozidla.
➡️ NEPREHLIADNITE: Golf R Variant – najostrejšie kombi od VW
Interiér
Už pri prvom nasadnutí do interiéru zaujme pohľad na elegantné alcantarové čalúnenie s dvojitým prešívaním, ktoré tentokrát nezdobí len palubnú dosku (predfaceliftová verzia mala iba jednoduché prešívanie), ale aj výplne dverí. Nechýbajú ani športové prvky ako nerezové pedále či perforovaný volant. Celkové spracovanie interiéru je na veľmi vysokej úrovni – dominujú mäkčené materiály, pričom tvrdé plasty sa nachádzajú výhradne v spodných partiách. Testovaný exemplár bol ešte vybavený volantom s tradičným logom značky, avšak v aktuálnom konfigurátore už figuruje verzia s novým nápisom ŠKODA v typografickom prevedení.
Sedadlá s integrovanou opierkou hlavy a polokoženým čalúnením predstavujú ideálnu voľbu pre náročnejších vodičov. Pôsobia vizuálne atraktívne a ponúkajú výborné bočné vedenie ako v sedacej, tak aj v chrbtovej časti. Ich optimálna tuhosť zabezpečuje dostatočnú oporu v zákrutách, pričom zároveň zostávajú komfortné aj počas dlhších ciest. Za príplatok 3 000 eur je možné získať elektrické nastavenie, masážnu funkciu a čalúnenie prístrojovej dosky v alcantare.
V stredovej časti palubnej dosky je umiestnený infotainment displej s kvalitným rozlíšením, rýchlou odozvou a podporou bezdrôtového Apple CarPlay. Priestorová ponuka modelu Octavia je v triede prakticky bezkonkurenčná — konkurovať jej dokážu len kombi verzie. Batožinový priestor s objemom až 600 litrov patrí medzi najväčšie vo svojej kategórii. Nechýbajú ani praktické prvky Simply Clever, ako je sieťový program, háčiky či množstvo menších odkladacích riešení. A ako bonus sa pod podlahou kufra nachádza dojazdové rezervné koleso.
Záver
Škoda Octavia RS je dynamicky naladené a priestranné vozidlo, ktoré prináša športový zážitok z jazdy bez kompromisov v oblasti komfortu a zároveň zostáva finančne dostupné.
Technická špecifikácia a konkurencia
Osobne by som zvažoval elegantné štvordverové kupé Hyundai i30 Fastback N, ktoré síce ponúka menší batožinový priestor, no kompenzuje to ostrým športovým prejavom. Žiaľ, tento model sa kvôli sprísneným emisným normám už v Európe nepredáva. Verzia N vyniká ešte vyššou dynamikou, športovým naladením, výraznejším výkonom a atraktívnym zvukovým prejavom, ktorý umocňuje klapkový výfuk s efektom hlasného strieľania.
Ďalšou možnosťou by bol Volkswagen Golf R vo verzii kombi, ktorý okrem praktického priestoru ponúka pohon všetkých štyroch kolies s funkciou torque vectoringu na zadnej náprave a driftovacím režimom. Navyše disponuje ešte výkonnejším motorom.
Za zmienku stojí aj Cupra Formentor VZ265, ktorá zdieľa technický základ s Octaviou RS, avšak štartuje na vyššej cene od 44 780 eur a ponúka batožinový priestor s objemom približne 450 litrov.
Škoda Octavia RS | VW Golf R Variant | Hyundai i30 Fastback N | |
Pohon/palivo | Predokolka/benzín | Štvorkolka/benzín | Predokolka/benzín |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984/4 | 1984/4 | 1998/4 |
Výkon motora (kW/k) | 195/265 | 245/333 | 206/280 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 370 | 420 | 392 |
Prevodovka | Automatická 7 st. | Automatická 7 st. | Manuálna 6 st./ automat voliteľný |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,1 / 8,5 | 8,2/ | 8,4 |
Prevádzková hmotnosť EU (kg) | 1 520-1578 | 1654 | 1431-1511 |
Objem batožinového priestoru (L) | 600 | 611 | 436 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,4 | 4,8 | 5,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 40 960 / | 53 090/ | 33 190 |
Foto: Samuel
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia predfaceliftového variantu