90s SLOVAK ROADS #2: Jaguar na Slovensku (1994)
Zánikom štátneho podniku Tuzex sa začiatkom 90. rokov na trhu s luxusnými automobilmi na Slovensku vytvorila medzera, ktorú bolo treba čím skôr vyplniť. Náročnejší zákazníci túžiaci napríklad po luxusne vybavenej limuzíne si vtedy museli auto podľa svojich predstáv zháňať buď u zahraničných importérov alebo nákupom ojazdených kusov zo zahraničných autobazárov. Na rozdiel od Českej republiky k nám oficiálne zastúpenia svetových značiek začali prichádzať o niečo neskôr…
Prvá pobočka v Poprade
22. apríla 1993 vznikla transformáciou z podniku zahraničného obchodu Motokov firma Motokov Slovensko s.r.o., ktorá u nás začala s predajom áut značky Jaguar. O rok neskôr sa okrem prvej pobočky v Poprade začal Jaguar oficiálne predávať aj v Bratislave. Na jar roku 1994 sa v Zichyho paláci v Starom meste uskutočnila prezentácia tejto britskej značky za účasti riaditeľa Motokovu a autorizovaného importéra značiek Jaguar a Hyundai, inžiniera Viliama Dubovického (vpravo na prvej fotke).
Pôvodný showroom
Bratislavský showroom mal v tom čase sídlo zo zadnej strany budovy Domu odborov Istropolis a behom troch rokov sa presunul na Hviezdoslavovo námestie do Starého mesta. Plán predaja bol podľa importéra 6 až 10 áut ročne a záujemcovia sa mohli rozhodnúť medzi limuzínami XJ a Daimler, od roku 1997 aj medzi kabrioletmi/kupé XJS a XK8.
„Pri cestách na autostráde sme jazdili rýchlosťou nad 200 km/h, pretože poznávacia značka F nám to dovoľovala a priemerná spotreba bola vyše 15 litrov na sto kilometrov.” Týmito slovami opísal dobový test Jaguaru XJ12 v roku 1994 redaktor magazínu Stop Ľuboš Kríž.
Prvý test Jaguaru na Slovensku
Automobil, ktorý bol importérom poskytnutý na prvý test Jaguaru na Slovensku bol 12-valcovou verziou modelu XJ (XJ12) s obsahom 6000 cm³ a výkonom 234 kW. Výbava vozidla zahŕňala okrem iného aj automatickú klimatizáciu, airbagy a kompletne elektricky nastaviteľné sedadlá v niekoľkých polohách. O takejto výbave mohli majitelia škodoviek a žiguliakov v tom čase len snívať. Manuálna ručná brzda trčiaca zo stredového panela dnes v tejto kategórii pôsobí už mierne archaicky.
Na „F“ značky sa nevzťahovali rýchlostné limity mimo mesta
Pozornosť priťahujú tiež zvláštne poznávacie značky Jaguaru. Išlo o trvalo manipulačné poznávacie značky, ktoré boli v minulosti prideľované automobilkám a dílerom primárne na testovacie účely a na vozidlo s týmito značkami sa nevzťahovali rýchlostné limity mimo mesta. Značky začínajúce písmenom „F“ neboli viazané na auto, ale na osobu, čo znamená, že boli medzi vozidlami prenosné. Preto sa bežne stávalo, že ste rovnakú značku mohli vidieť na viacerých modeloch jednej automobilky. Dnes sa však tento formát značiek na Slovensku dávno nevydáva a s jeho zánikom odišla aj „kráľovská“ výsada dílerov na jazdu bez rýchlostných limitov.
➡️ NEPREHLIADNITE: 90s SLOVAK ROADS #1: Rezešova flotila ide do dražby (1999)
Na záver
Radi by sme všetkých poprosili o pomoc pri získavaní dobových fotografií a automobilových materiálov z obdobia 90. rokov. Všetky dobové fotografie u nás nie veľmi rozšírených výnimočných alebo exotických vozidiel s príbehmi a spomienkami nám môžete zasielať na mailovú adresu 90sslovakroads@gmail.com .
Instagram: 90s SLOVAK ROADS, Facebook: 90s SLOVAK ROADS
Zdroj: magazín Stop, 1994-1997