TEST: Mercedes-Benz S580 e – luxusná limuzína za vyše 170 000 € s 510 koňmi a 100 km elektrickým dojazdom
Pri predstavení novej generácie triedy S príde Mercedes-Benz vždy s niečim prevratným a zameriava sa na maximálne dokonalé vyhotovenie. My sme testovali Mercedes-Benz S580 e verziu Plug-in Hybrid, ktorá v podstate predstavuje dve vozidlá v jednom. Na dlhé trate je výborný spaľovací motor s ktorým sa človek nemusí báť zlej nabíjacej infraštruktúry a v meste jazdíte na elektriku v absolútnom tichu a bez emisií. Čím si vás nová trieda S získa a je práve hybridná verzia pre vás ta správna sa dozviete v tomto teste.
Uhladené línie a vznešený dizajn
Vďaka svojmu uhladanému dizajnu a oblým líniam sa stala nová trieda S jedným z najaerodynamickejších vozidiel vôbec. Výsledkom menšieho odporu vzduchu je okrem zlepšenej spotreby ešte väčšie akustické ticho v kabíne. Pri odomknutí vozidla sa vysunú zapustené kľučky z dverí s decentným osvetlením a rozsvietia sa FULL LED svetlomety tzv. Digital lights s uvítacou funkciou. Áno, presne tie svetlá, ktoré nočnú cestu osvetlia ako keby bol deň a taktiež dokážu premietať symboly na ceste (dostupné iba vo vybratých krajinách). Ak sa nachádza chodec na okraji vozovky „Digital lights“ ho bodovým svetlom osvetlia a upozornia vás na neho.
➡️ NEPREHLIADNITE: Prehľad 10 najdôležitejších noviniek novej triedy S
Inovatívne technológie a centrálny OLED displej
Po nastúpení do vozidla zbadáte, ale aj čuchom cítite, exkluzívnu hnedú napa kožu umiestnenú takmer všade. Prístrojovka, dvere, ba aj dvierka spolujazdcovej odkladacej skrinky sú potiahnuté kvalitnou a masívnou kožou. Ak je vonku chladnejšie, aktivujete si vyhrievanie nielen sedadiel, volantu, ale aj dverových opierok a opierok na stredovom paneli.
Virtuálny kokpit za volantom vyzerá už na prvý pohľad inak ako u ostatných vozidiel. Má 3D vzhľad a zobrazenie mapy navigácie naberá doslova iný rozmer. To nie je všetko, v stredovom panely sa nachádza veľký OLED „tablet“ prostredníctvom ktorého nastavujete celé vozidlo. Mikrovláknovú handričku som mal vždy po ruke, lebo ma každý odtlačok na tak veľkom displeji vyrušoval. MBUX bol vcelku intuitívny a prehľadný, prekážal mi však miestami neplynulý prechod pri posunutí v menu. Dotykové ovládanie infotainmentu na volante je veľmi senzitívne a stávalo sa mi, že miesto prepnutia ďalšej pesničky som zmenil zobrazenie virtual kokpitu.
Zaujímavosťou je rozoznávanie užívateľa prostredníctvom odtlačku prsta, hlasu alebo podľa tváre. To znamená, že vo vašom S-ku môžte mať jednoducho uložené profily viacerích vodičov. Ovládanie gestami ako napr. otvorenie strechy pomocou mávnutia rukou smerom dozadu a vpred urobí dojem u spolucestujúcich, avšak nie vždy ma senzor zaznamenal. Výnimočný je head-up displej so zväčšenou plochou zobrazenia a rozšírenou realitou, vďaka ktorej vám ukazujú šípky navigácie presne tam kam potrebujete odbočiť.
Luxusný lounge vzadu – pohodlné cestovanie s vystretými nohami
Keď sa stmieva, ambientné osvetlenie mení interiér S-ka na večerný lounge, v ktorom sa cítite ako v prvej triede. Testovaný model je vo verzii Long s predĺženým rázvorom a tak, došiel čas kedy si presadnem na prezidentské miesto vzadu. Pomocou jedného tlačidla som posunul predné spolujazdcové sedadlo úplne dopredu, svoje zadné sedadlo sklopil do mierne ležiacej pozície a ako posledné sa vysunula opierka na lýtka. Už len vybrať tablet zo zadnej stredovej opierky a zvoliť si typ masáže, ktorý obsahoval dokonca aj masáž lýtok.
Príplatkové Burmester 3D audio hrá veľmi čisto a nepočuť žiadnu rezonáciu. Dá sa priplatiť dokonca aj za 4D audio, v ktorom sú okrem iného zvýraznené basy pomocou vibrácie v sedačke. Ak by ste vo vozidle za vyše 170 000 eur čakali, že nič nebude vŕzgať v interiéri, preto vás musím vyviesť z omylu. Panel na nastavenie polohy sedadla je z plastu a pri ovládaní počuť vŕzganie. Hybridná verzia má pre cestujúcich jednu nevýhodu, a tou je menší batožinový priestor kvôli batérii. Miesto 550 litrov sa kufor zmenšil na 350 litrov.
V meste na elektrike a dlhé trasy na spaľováku – Mercedes Benz S580 e
Vďaka batérii dokážete plnohodnotne využívať hybridné S-ko ako elektromobil. Jeho výkon dosahuje 150 koní, čo je v meste absolútne dostačujúce a na diaľnici s ním viete ísť tachometrových 147 km/h. Maximálne s ním prejdete 100 km a čo je hlavné, že podporuje rýchle nabíjanie až 60 kW. V praxi to znamená, že si v nákupnom centre vybehnete niečo kúpiť a za 20 minút je batéria nabitá. Ak máte možnosť doma či v práci nabíjať tak odchádzate vždy s nabitou batériou. Ak sa batéria vybije, nemusíte mať stres, lebo ožije druhé hlavné srdce S580 e, ktorým je 367 koňový radový 6-valec známy napr. z AMG GT 43. Krásny zvuk radového 6-valca počuť aj v kabíne a jeho výkon je viac než dostačujúci.
Pohodlná jazda a skrytý športovec
Nové S-ko dokáže famózne izolovať kabínu od vonkajších vplyvov, či už od hluku alebo od nerovností na vozovke. Máte akýsi odstup od všetkého a nerušene si užívate komfortné sedadlá. Vzduchový podvozok funguje perfektne a často ma prekvapil s akou ľahkosťou spracoval veľké nerovnosti. Vyše 5 metrovú limuzínu ovládate v úzkych uličkách a na parkovisku ako malý hatchback vďaka natáčacej zadnej náprave do 10 stupňov.
Príjemne ma prekvapil aj pocit zo športovej jazdy. Naša verzia mala pohon čisto zadnej nápravy a po vypnutí stabilizácie je ochotná ísť bokom. Systémový výkon 510 koní a natáčanie zadnej nápravy robili v zákrutách divy. Neočakával som, že ma bude baviť športová jazda v luxusnej limuzíne a práve preto si ma o to viac získala.
Ktorá motorizácia je pre vás tá najvhodnejšia?
Cenové rozdiely medzi rozličnými motorizáciami nie sú vzhľadom na celkovú sumu až tak markantné, a práve preto ich spoločne porovnáme. S580 e (hybrid) s pohonom 4Matic má tú istú predajnú cenu ako 8-valcová S580. Čisto benzínová S580 je o kúsok rýchlejšia, avšak odrazí sa to na podstatne vyššej spotrebe. Hybridná S580 e je veľmi rýchla, ale má až o 300 kg vyššiu hmotnosť a menší kufor kvôli batérii. Kompromis medzi S580 e a S580 je podľa môjho názoru naftový variant S400 d. Je spomedzi nich najlacnejší a peniaze môžete radšej využiť na doplnkovú výbavu. Naftový agregát je kultivovaný a vďaka veľkému krútiacemu momentu veľmi rýchly.
S580 e | S580 4Matic | S400 d 4Matic | |
Motor/palivo | R6 hybrid/benzín | V8/benzín | R6/nafta |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2999/6 | 3982/8 | 2925/6 |
Výkon motora (kW/k) | 375/510 | 370/503 | 243/330 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 750 | 700 | 700 |
Prevodovka | Aut. 9 st. | Aut. 9 st. | Aut. 9 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 1,0/5,4 | 11,3 | 8,0 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 380 | 2 095 | 2 060 |
Objem batožinového priestoru (L) | 350 | 550 | 550 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,2 | 4,4 | 5,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 129 936/172 386 | 132 168/160 000 | 117 300/195 732 |
Konkrétny kúsok 8-valcovej triedy S580 v bielej farbe je momentálne na predaj: Klikni sem