Kia Ceed SW – znovuzrodenie ako má byť
Posledné roky možno ľudia vnímali značku Kia a jej modely ako menej zaujímavé. Osobne som patril medzi týchto ľudí, ktorí si mysleli, že Kia nedokáže už ničím prekvapiť. V tomto som sa však poriadne spálil. Kórejská automobilka vyrobila už 3. generáciu modelu Ceed, ktorý ma očaril a ktorý pre mňa pôsobil priam až dojmom znovuzrodenia.
Zmena zovňajšku prospela
Po vonkajšej stránke nabral Ceed slušnú zbierku zmien, ktoré z neho spravili omnoho zaujímavejšie vozidlo. Vpredu si jednoducho všimnete typický „tigrí nos“, ktorý je však pekne hranatý a ktorý dopĺňajú rôzne záhyby aj pri svetlách do hmly. Na kráse Ceed-u pridávajú aj 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, ktoré sú však dostupné iba v niektorých verziách. Pri pohľade zboku pôsobí auto vcelku dlhé, oproti 2. generácií je najnovší Ceed SW o niečo dlhší, nie o veľa, no je. Vzadu sa toho zmenilo dosť. Oblasť kufra nabrala hranatejšie a ostrejšie textúry a svetlá boli prepojené aspoň opticky hranou. Keď sme už pri svetlách, tak musím vypichnúť krásnu grafiku smeroviek, ktoré síce jednoducho blikajú, no sú rozdelené na každej strane medzi 6 malých hranolov. Dolu na boku zadnej časti nájdeme čierny vizuálny doplnok, ktorý však prakticky vôbec nezaváži. No a kde je výfuk? Koncovka výfuku je schovaná dolu, kde nijako nenarúša celistvosť zadnej časti.
Rodinný interiér
Vo vnútri je to cítiť rodinným autom. Nájdete tu dosť tvrdých plastov, ktoré idú určite jednoducho umyť pri akejkoľvek nehode, no aj pohodlné látkové sedačky, ktoré ponúknu dostatočnú oporu z bočníc. Ovládanie rôznych funkcií ako napríklad vyhrievanie sedačky, volantu alebo nastavenie klimatizácie je vyriešené pomocou jednoduchých tlačidiel takže ich bez problémov bude ovládať aj akékoľvek dieťa. Jediné čo by som tu vytkol je podsvietenie tlačidiel. Tlačidlá boli podsvietené na červeno, čo v noci sťažovalo ich rozoznanie a vyzeralo trochu staromódne, aspoň podľa mňa. V dolnej časti stredovej konzoly nájdete aj 12 V zásuvku, USB vstup, koncovku pre nabíjanie telefónu a menšiu priehradku na veci. Infotainment, ktorý je do Kia Ceed SW zasadení je jednoduchý a ponúka aj možnosť využiť aplikáciu Android Auto alebo Apple CarPlay.
Volant neohúri, ale ani neurazí. Ponúka dostatok funkcií pre pohodlnú jazdu. Osobne sa mi veľmi páčili malé strieborné páčky, pri ktorých som si pripadal ako nejaký pilot lietadla. Za volantom ma tiež potešili analógové budíky, ktoré boli doplnené menším stredovým displejom, ktorý však úplne postačoval. Pekným dizajnovým prvkom boli vo vnútri však kľučky, ktoré, posúďte samy, vyzerajú úžasne. V zadnom rade sedadiel je miesta veru na rozdávanie. Keď som si sadol za seba, pri mojej výške okolo 175 cm, tak som sa mohol ešte veľmi pohodlne usadiť, v Ceed nechýbalo ani miesto na nohy takže dlhé jazdy sú preňho ako stvorené. Dozadu sa v poriadku zmestia 3 dospelí ľudia a rodiny s deťmi potešia aj úchyty pre detskú sedačku, no a deti lakťová opierka. Keď sa presunieme do kufra tak objavíme miesto, ktoré má až neuveriteľných 625 l, tento objem sa dá navýšiť až do úrovne 1 694 l. Kufor je sám o sebe bohato členený a dokopy sa v ňom nachádza až 8 priehradok, z ktorých jedna je neobvykle hlboká. Pri prevážaní vecí tu môžu pomôcť aj úchyty pre lanká.
Jazda – zábava za „pár drobných“
Jazda s Kia Ceed SW bola na počudovanie veľmi zábavná. Jeho podvozok bol ladený o niečo tuhšie a zákruty preň neboli žiaden problém. Síce bol tuhší, no nepôsobil športovým dojmom. Možno sa budem znovu opakovať, no dlhé trasy Ceed-u vôbec nerobia zle a pasažieri sa budú cítiť veľmi komfortne. Predstavme si však teraz vzorovú situáciu kedy cestuje rodinka s 2 deťmi na dovolenku do Chorvátska. Do kufru zmestia vďaka jeho objemu bez problémov všetko čo potrebujú, jazda je príjemná a na niektorých cestách sa vodič vie so 160 koňmi a 253 Nm poriadne zabaviť. Prejdime však k ďalšiemu dôležitému aspektu, a tým je spotreba. Keď som si odsledoval spotrebu tak som iba ťažko veril číslam, ktoré mi počítač ukázal. Pri jazde, ani nie agresívnej a ani nie úspornej, som nameral kombinovanú spotrebu, ktorá sa pohybovala medzi 5,1 až 6,0 l – táto spotreba sa od tej udávanej výrobcom, 5,2 – 6,4 l, veľmi nelíši. Pri ľahkej nohe sa mi podarilo spotrebu stlačiť aj pod 5 litrov, avšak to iba na chvíľu. Na diaľnici počítač ukazoval hodnoty medzi 8,1 a 8,5 l/100 km.
Celkovo sa s Kia Ceed SW jazdilo výborne a pre cestu do Chorvátska by bolo toto auto ideálnou voľbou, vlastne na akúkoľvek dlhú či krátku vzdialenosť. Zábava však ešte len začala, keď som vypol trakčnú kontrolu a motor vyhnal trochu do otáčok. Kolesá sa okamžite pretočili a ja som mal na tachometri v priebehu pár sekúnd päťdesiatku. Pri tejto skutočnosti ma veľmi potešila manuálna 6-stupňová prevodovka, ktorá je na pocit výborne odstupňovaná. Stovku vytiahne Ceed za 8,6 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastaví na úrovni 210 km/h.
➡️ NEPREHLIADNITE -> TEST: Kia EV6 – elegancia spojená so športovým dizajnom
Jednoducho dobrá voľba(?)
Náš testovaný model mal dostačujúcich 160 koní, ktoré boli prenášané na prednú nápravu. Taktiež sa doň zmestilo ohromné množstvo vecí a pohodlie bolo na nezaplatenie. Spotreba bola na benzínové auto priam skvostná – na pól nádrže som urobil vyše 420 km! Popravde sa mi ťažko hľadalo niečo čo by som mohol Ceed SW vytknúť, vlastne sa mi podarila nájsť jedna jediná drobnosť. Ňou bolo to červené podsvietenie tlačidiel. Avšak toto je jediná vec, ktorá v konečnom dôsledku plne zanikne pri všetkých plusoch, ktoré Kia Ceed SW ponúka. Osobne si myslím, že toto auto je pre rodiny ako stvorené. Na čo si kupovať veľké, benzín-požierajúce SUV alebo Minivany, keď je na trhu kórejský krásavec, ktorý ponúkne presne to isté, len s menšími výdavkami?
Kia Ceed SW | VW Golf Variant Style | Škoda Octacia Combi Active | |
Výkon | 118 kW/ 160 k | 110 kW/ 150 k | 110 kW/ 150 k |
Max. toč. Moment | 253 Nm/ 1500 – 3500 ot. | 250 Nm/ 1 500 – 3 500 ot. | 250 Nm/ 1 500 3 500 ot. |
Objem motora | 1 482 cm3 | 1 498 cm3 | 1 498 cm3 |
Počet valcov | 4 | 4 | 4 |
Objem kufra | 625 – 1 694 l | 611 – 1 642 l | 640 – 1 700 l |
Spotreba test/výrobca | 5,1 – 6,0 l/ 5,5 – 6,3 l | 5,8 – 6,0 l | 5,5 l |
Prevodovka | 6-st. manuál | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
0 – 100 km/h | 8,6 s | 8,7 s | 8,4 s |
Max. rýchlosť | 210 km/h | 224 km/h | 223 km/h |
Cena | 20 790 € (od 15 790) | od 26 790 € | od 23 740 € |