TEST: Ford Explorer – silný, priestranný a pohodlný
Dobre vieme, že za veľkou mlákou nie sú emisné obmedzenia takmer žiadne. Práve preto európania len ticho závidia vysokoobjemným benzínovým motorom. Aby sa Ford so svojim americkým velikánom – Explorerom, mohol dostať na európsky trh, musel poriadne znížiť emisie. Aktuálne jedinou alternatívou je elektrifikácia, no a hľa, Ford Explorer po 18 rokoch opäť uvítal na európsky trh.
Amerika na prvý pohľad
Explorer sa ponúka výhradne v dvoch dizajnových výbavách. ST-Line balí Ford do tmavých doplnkov, zatiaľ čo nami testovaná verzia Platinum dáva na zreteľ svoje proporcie chrómovými doplnkami. Doslova majestátna predná časť s natiahnutou chrómovou maskou chladiča a vysoko položenou kapotou tvoria rešpekt, najmä v spätnom zrkadle vozidla pred vami. Z bočného profilu blysknú do očí chrómové 20-palcové disky kolies s poriadnou hrúbkou pneumatiky. Štvorica výfukových koncoviek sú v podstate záslepka, lebo tie ozajstné výfuky smerujú do zeme.
Rozmery
Samo o sebe ide o poriadny kus auta. Dĺžka presahujúca 5-metrovú hranicu, výška takmer 180 cm a šírka viac než 2 metre, a to bez nameraných spätných zrkadiel. S nimi sa natiahne až na 2,28 metra. Ak by sme chceli porovnať veľkostne BMW X5, tak Ford je o 12,7 cm dlhší, o 6 cm širší a o 3,3 cm vyšší.
Ako už naznačujú vonkajšie rozmery, rovnaký príbeh sa odohráva aj vnútri. Ihneď po nasadnutí sú cítiť majestátne proporcie, najviac v šírke. V druhom rade je priestoru taktiež až až, a to v každom smere. Tretí rad (áno, Ford Explorer má plnohodnotných 7 miest) je plnohodnotný až vtedy, keď sa druhý rad mierne posunie vpred, aby vytvoril dostatočný priestor na nohy v poslednom rade. V danej veľkostnej kategórii nie je zvykom, že po vysunutých 7 sedadlách je ešte v batožinovom priestore objem 330 litrov.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test BMW i4 M50 – elektrické BMW z divízie M
Prémiovka sa nezaprie
Keďže oba typy výbav sú vlastne „fullky“, jedinou opciou je zmena farby karosérie. To znamená, že vo výbave je azda všetko, čo od prémiovky očakávate. Či už kožená palubná doska, ventilácia sedadiel, 360-stupňová kamera, prémiové audio Bang & Olufsen a mnoho ďalšieho. Na prvý pohľad nadchne horizontálne umiestnený displej infotainmentu. Rýchlosť systému je fajn, no pri viacerých funkciách nevyužíva celú výšku displeja. Napríklad cúvaciu kameru zobrazí len v malom výreze displeje, rovnako aj Apple Carplay, čo je obrovská škoda. Veď predsa Renault s rovnakou koncepciou displeja krásne zobrazí obe funkcie na celú výšku. Na čo však nedám dopustiť sú staré známe klasické ovládače takmer na všetko. Či už prehľadný panel klimatizácie, ovládanie systému infotainmentu alebo aj ovládače jazdných režimov.
Určite musím pochváliť celkové spracovanie, ktoré je na vysokej úrovni. Či už výplne a spracovanie dverí, obklady alebo kožou potiahnutá palubná doska. Aj hrúbka kože na sedadlách dáva na zreteľ, že všetko vo Forde musí byť robustné.
Pohon
Pod masívnou kapotou sa ukrýva na dnešnú dobu objemný 3-litrový benzínový šesťvalec, ktorému pomáha batéria uložená v podlahe. Ich systémový výkon je 336 kW / 457 konských síl a doslova mamutích 825 Nm krútiaceho momentu. Skrz 10-stupňovú automatickú prevodovku sa prenáša výkon na obe hnacie nápravy, s prioritnou zadnou nápravou. Výrobca sľubuje spotrebu 2,9 l / 100 km, no aká je pravda?
Nabíjanie a dojazd
Ford Explorer má k dispozícii batériu s kapacitou 13,6 kWh. Tá by mala maximálne zvládnuť na plné nabitie 45 km. Osobne sa mi podarilo prejsť 37 kilometrov s ľahkou nohou na plynovom pedáli, avšak so zapnutou klimatizáciou počas letných dní.
Prostredníctvom Wallboxu potrvá nabíjanie ľahko cez 3 hodiny, ak však takéto zariadenie doma nemáte, cez 220 V zásuvku plné nabitie potrvá 6 hodín.
Spotreba
Pri plug-in hybridoch sa najťažšie udáva kombinovaná spotreba, pretože ju ovplyvňuje viacero faktorov. Nie len štýl jazdy, ale aj či batériu nabíjate, poprípade stav nabitia akumulátora.
Pre test spotreby som zvolil 200 km diaľnice a následne ďalších 200 km, ktoré som absolvoval počas viacerých dní vo výhradne elektrickom režime. Výsledných 400 km som zvládol so spotrebou 6,8 l / 100 km. Diaľničný úsek predpísanou maximálnou rýchlosťou sa pohybuje ľahko nad 10 l / 100 km, čo je takmer o 2 litre menej, než testovaná plug-in hybridná Audi Q8. S vybitým akumulátorom a jazdou na okreskách sa dá jazdiť bez problémov pod 9 litrov na 100 km, čo súdim ako vynikajúci údaj ak vezmeme do úvahy výkon, rozmery a hmotnosť 2 391 kg.
Veľmi záleží, ako jazdíte. S Explorerom sa dá jazdiť za nulovú spotrebu, ak často nabíjate a neabsolvujete väčšiu porciu kilometrov ako jeho maximálny elektrický dojazd. Na druhú stranu, ak nenabíjate a radi si užívate dynamickú jazdu, nie je problém atakovať 18-litrovú hranicu.
Jazda
Vzduchový podvozok či len adaptívne tlmiče? Ani jedno, ani druhé. O pohodlie sa stará klasický oceľový podvozok, ktorý si s profilom pneumatiky 55 mm rozumie a dodáva posádke skvelú plavnosť. Na neadaptívny podvozok podáva naozaj perfektné výkony a rozhodne moc nestráca na konkurenciu so vzduchovým podvozkom.
Pri prejazde zákrutami sa mierne nakloní na vonkajšiu stranu a po pridaní do plynu sa krútiaci moment oprie do zadnej nápravy, ktorá Explorer krásne natočí do zákruty. Pohon mi pripomína novodobé Quattro, ktoré priorizuje zadnú nápravu, no preferuje neutrálnu a presnú stopu. Zrýchlenie je famózne, vpred sa rozbieha ako lokomotíva až pokiaľ nepríde k brzdám, ktoré majú čo robiť, aby takmer 2,5-tonovú masu ubrzdili.
Záver a cena
Ford Explorer je silný, priestranný ale najmä pohodlný. Na nedostatok výkonu sa v tomto prípade nedá sťažovať. Jednoznačne by som vypichol skvelé spracovanie interiéru, motor s perfektným záťahom, skvelo vyladený pohon a podvozok, ktorý doslova žehlí nerovnosti. K tomu keď dodám nízku spotrebu a cenovku pod 85 000 eur, tak si svoju cieľovku jednoznačne nájde.
Vo výbave ST-Line stojí 84 990 eur a v našej verzii Platinum 85 990 eur. Jediným príplatkom môže byť metalický lak.
Technická špecifikácia
Ford Explorer | Audi Q8 60 TFSI e | Kia Sorento PHEV | |
Motor/palivo | 3.0 V6 / benzín | 3.0 V6 / benzín | 1.6 T-GDI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2 956 / 6 | 2 998 / 6 | 1598 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 336 / 457 | 340 / 462 | 195 / 265 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 825 | 700 | 350 |
Prevodovka | 10-stupňový automat | 8-stupňový Tiptronic | Automatická 6-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 2,9 / 6,8 | 2.8 / 8 | 7,6 / 7,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 391 | 2 515 | 1982 |
Objem batožinového priestoru (L) | 330 | 505 | 693 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 | 240 | 193 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,0 | 5,4 | 8,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 84 990 / 85 990 | 99 010 / 121 298 | 49 290 / 56 790 |
Foto: Samuel Zaťko