TEST: Peugeot 308 1.5 BlueHDi – najúspornejší variant
Po teste najvýkonnejšej verzie modelu Peugeot 308 sa ku nám dostala tá najúspornejšia. Reč nie je o ničom inom, ako o naftovom variante, ktorý je spriahnutý s 8-stupňovým automatom. Dokonalá voľba na dlhé trasy? To zistíme v teste.
To naj
Časom sa len utvrdzujem, že k verzii GT, ktorá dopĺňa exteriérové doplnky o čiernu farbu, sa hodí takmer každý lak karosérie. Typický dizajnový jazyk značky Peugeot sa pekne dopĺňa s tmavými doplnkami a ich kombináciu len umocňuje v dnešnej dobe pestrá paleta lakov karosérie. Odtiene fádnej sivej síce má v ponuke, no tie by som prenechal nemeckej konkurencii. Zmeny sa udejú farbou Modrá Vertigo, ktorú sme mimochodom mali v testovanej hybridnej 308-čke, následne sa celkový dojem zvyšuje Červenou Elixir alebo Bielou Nacré, no z môjho pohľadu čerešničkou na torte je práve neštandardná Zelená Olivine vo verzii GT, ktorú si predstavíme s naftovým pohonom.
Interiér
Po ďalšom týždni používania som si myslel, že očarenie z dojmu vyprchá a viac sa budem sústrediť na veci, ktoré mi naopak prekážajú. Z hľadiska ergonómie, spracovania a použitých materiálov je model Peugeot 308 bravúrne zvládnutý.
Po nasadnutí za volant mi dlhšie trvalo nastavenie pozície sedadla, pretože nastavenia volantu a sedadla neumožňujú mojej výške 180 cm, aby som sedel čo najnižšie a zároveň videl skrz veniec volantu na celý prístrojový panel. Priamo pred vodičom sa nachádza 3D plne digitálny prístrojový panel so širokou škálou konfigurácie.
V strede palubnej dosky sa nachádzajú dve obrazovky. Prvým je displej infotainmentu s naozaj krásnou grafickou vybavenosťou, ktorého dopĺňa displej s predvoľbami infotainmentu. Skvelé riešenie náhrady hardvérových skratiek infotainmentu, pretože celý panel je konfigurovateľný a každý používateľ si môže predvoliť to, čo považuje za dôležité. Páči sa mi, že konečne sa bezdrôtový CarPlay premieta na celú obrazovku, keďže minulá generácia zobrazovala po krajoch displeja aj panel klimatizácie, čím opticky výrazne zmenšovala obrazovku.
Sedadlá sú príjemné aj na dlhé trasy aj bez ergonomickej funkcie a masáže, ktoré sú za príplatok. Verzia GT predstavuje predposledný stupienok z 5 možných výbav a nemá v sérii vyhrievanie predných sedadiel aj napriek tomu, že vyhrievanie volantu je štandardom. Preto určite nezabudnite zaškrtnúť do konfigurátora aj vyhrievanie sedadiel, najmä ak volíte kožené čalúnenie.
➡️NEPREHLIADNITE: TEST: Volkswagen Passat Alltrack – všetko v jednom!
Pohon
Benzínové agregáty zastupuje trojvalcová 1.2-ka v dvoch výkonových variantoch. Plug-in hybridy predstavujú výkonový aj cenový vrchol ponuky modelu Peugeot 308 s benzínovou 1.6-tkou, ktorú dopĺňa elektromotor opäť vo dvoch výkonových verziách. Posledným mohykánom je utláčaný naftový motor, ktorý pracuje pod našou kapotou. Dosahuje objem 1.5 litra s výkonom 96 kW / 130 konských síl a 300 Nm krútiaceho momentu. Poháňa výhradne prednú nápravu skrz 8-stupňovú automatickú prevodovku.
Jazda
Naftová 1.5-ka je nesmierne dobrým spoločníkom na akejkoľvek trase. Síce je slabšie odhlučnená, najmä v meste sa prejavuje typicky klepotavý charakter vznetového agregátu. S rastúcou rýchlosťou priamoúmerne klesá hlučnosť motora. Od 1750 ot. min je k dispozícii plný krútiaci moment 300 Nm, čo znamená, že sa motor pekne zbiera od spodného pásma otáčok s ochotou ísť vpred.
S 8-stupňovou prevodovkou si dokonalo rozumie, použil by som tvrdenie, že prevodovka radí zamatovo. Ak by som to porovnal s DSG prevodovkou v olejovom kúpeli (DQ381), ktorá je k dispozícii napr. pre 2.0 TDi s výkonom 110 kW, tak 8-stupňový automat pôsobí vyspelejšie a svoju prácu vykonáva hladšie. Zbytočne motor nepodtáča a snaží sa ho držať v optimálnych otáčkach pri dostatočnej sile krútiaceho momentu.
Dokonca aj v režime eko pri svižnejšej akcelerácii motor úplne nevytočí, ale v ideálnych otáčkach preradí vyšší prevodový stupeň tak, aby čo najviac profitoval z krútiaceho momentu. Veď predsa výkon 130 konských síl nie je prevratný, pri vyšších otáčkach postupne stráca ťah a narastá doprovodný hluk vytočeného motora. Práve preto hodnotím prácu prevodovky s motorom za výbornú.
Podvozok je ďaleko rýchlejší ako motor
Plug-in hybridná verzia nás utvrdila v tom, že Peugeot 308 je podvozkovo vyspelý a presvedčivý. S výkonom 225 konských síl si hravo poradil a na okreskách dominoval. S naftovou verziou je aj pri svižnejšej jazde ďaleko úspornejší a dokonca o 200 kg ľahší. Áno, v zákrute pôsobí dominantne a aj keď rýchlosťou mierne prestrelíte nájazd do zákruty, 308-čka nezazmentkuje a pekne vás podrží. Správa sa veľmi predvídavo a hlavne bezpečne. Ak však obľubujete svižnejšiu jazdu, výkon 130 koní vám nebude stačiť. Preto by som odporučil plug-in hybridnú verziu s veľkým výkonovým potenciálom.
Myslím si, že 17-palcové disky sú na naše cesty tou správnou voľbou, no ani 18-palcové disky nepredstavujú výraznejší diskomfort. Osobne by som volil 18-tky, najmä kvôli peknému dizajnu.
Spotreba
Toto je dôvod, prečo si voliť naftový variant. Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na 5,7 litra / 100 km. Ak by sme si to rozmenili na drobné, tak krátkodobo 308-čka nemá problém podliezť 4 litre, v našom prípade to bola trasa dlhá 60 km so spotrebou 3,5 litra, dlhodobo treba počítať ľahko cez 4 l / 100 km. Diaľničnú 130-tku zvládne bez problémov za 6 litrov.
Záver a cena
Peugeot 308 je skvelý. Dobrý je s každým pohonom, treba však voľbu prispôsobiť svojim preferenciám. Či dlhý dojazd s nízkou spotrebou alebo plug-in hybrid s dostatočným výkonom a možnosťou nabíjania, poprípade benzínový trojvalec na mestskú prevádzku.
Peugeot 308 začína na cenovke 21 690 eur. S naftovou verziou štartuje na 24 390 eur a na verziu GT s automatom a našou doplnkovou výbavou si pripravte 31 990 eur.
Technické údaje a konkurencia
Peugeot 308 | Volkswagen Golf | BMW rad 1 | |
Motor/palivo | 1.5 / nafta | 2.0 / nafta | 1.5 / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1499/4 | 1968 /4 | 1 496 /3 |
Výkon (kW/k) | 96 / 130 | 85 / 116 | 85 / 116 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 300 | 300 | 270 |
Prevodovka | Automatická 8-st. | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca / test (WLTP) | 4,5 / 5,2 | 4,5 | 4,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 500 | 1439 | 1450 |
Objem batožinového priestoru (L) | 412 | 381 | 380 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 207 | 202 | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 | 10,4 | 10,3 |
Cena verzie od / testovaného vozidla (€) | 26 290 / 31 990 | 27 890 | 32 573 |
Foto: Samuel Zaťko