Nové BMW M3 CS
Úplne nový model BMW M3 CS prináša inteligentnú odľahčenú konštrukciu s veľkým počtom komponentov z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP), zvýšený výkon motora, prepracovaný podvozok, exkluzívne dizajnové prvky a bohatú výbavu.
Pohon
Koncept pohonného ústrojenstva pre nový model BMW M3 CS spája radový šesťvalcový motor s výkonom 405 kW (550 k) s osemstupňovou automatickou prevodovkou M Steptronic a inteligentným systémom pohonu všetkých kolies M xDrive. Táto kombinácia umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy (0-200 km/h za 11,1 sekundy) a špičkové jazdné vlastnosti, ktoré si posádka môže vychutnať z každého zo štyroch sedadiel. BMW M3 CS sa štandardne dodáva s balíkom M Driver’s Package a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 302 km/h. Nový model BMW M3 CS sa bude od marca 2023 vyrábať v obmedzenom množstve v závode spoločnosti BMW Group v Mníchove, pričom jeho postupné uvedenie na trh sa začne v tom istom mesiaci.
Úpravy motora
Kľuková skriňa má uzavretú konštrukciu bez objímok a je extrémne pevná, takže dokáže odolávať aj veľmi vysokým tlakom v spaľovacom priestore. Vŕtanie valcov šetriace hmotnosť s kovovým povlakom nastriekaným drôtovým oblúkom znižuje straty spôsobené trením. Kovaný odľahčený kľukový hriadeľ napomáha vďaka výnimočne vysokej torznej tuhosti k nárastu výkonu a zároveň podporuje prejavy motora pri vysokých otáčkach. Jeho hlava valca má jadro vytlačené pomocou 3D technológie, čo umožňuje vedenie chladiacich kanálov v optimálnom usporiadaní pre úpravu teploty, čo by konvenčnými metódami odlievania kovov nebolo možné dosiahnuť. Systém dodávky oleja, rovnako ako chladiaci systém, sú navrhnuté tak, aby zvládli špecifické výzvy používania na okruhu.
O 30 kW (40 k) vyšší výkon oproti verzii BMW M3 Competition Sedan s pohonom M xDrive
Toto zvýšenie výkonu sa podarilo dosiahnuť vďaka úpravám technológie motora M TwinPower Turbo a podľa tlačovej správy si nevyžadovalo žiadne ústupky v oblasti stability, alebo odolnosti. Úpravy sa týkali predovšetkým zvýšenia maximálneho plniaceho tlaku dvoch mono-scroll turbodúchadiel z 1,7 na 2,1 baru a niektorých ďalších úprav v riadiacej jednotke motora. Špeciálne navrhnuté uloženie motora so zvýšenou tuhosťou navyše vytvára mimoriadne tuhé spojenie medzi pohonnou jednotkou a konštrukciou vozidla. Na stlačenie plynového pedálu preto reaguje ešte ostrejšou odozvou motora a priamym prenosom jeho sily do hnacieho ústrojenstva.
M xDrive
Trakciu a agilitu nového modelu BMW M3 CS umocňuje prítomnosť pohonu všetkých kolies M xDrive, ktorý na zabezpečenie plne variabilného a superhladkého rozdelenia výkonu motora medzi prednými a zadnými kolesami využíva elektronicky riadenú lamelovú spojku umiestnenú v rozvodovke. Prívod oleja viaclamelovej spojky prešiel úpravami tak, aby systém pohonu všetkých kolies fungoval efektívne aj pri ostrej jazde na okruhu. Zameranie systému na to, aby viac výkonu smerovalo na zadné kolesá a spôsob, akým spolupracuje s plne variabilným aktívnym M diferenciálom na zadnej náprave, prispievajú k charakteristickému pocitu M pri zrýchľovaní, alebo pri prejazde zákrutami.
Ponuka M Setup umožňuje vodičovi prepnúť z predvoleného nastavenia 4WD do športového režimu 4WD, ktorý posiela na zadné kolesá ešte väčšiu časť krútiaceho momentu motora. Vodič môže stabilizačný systém DSC (Dynamic Stability Control) úplne vypnúť a aktivovať režim 2WD. Toto nastavenie posiela hnaciu silu výlučne na zadné kolesá a potlačením akýchkoľvek zásahov riadiacich systémov na stabilizáciu vozidla prináša skúseným vodičom silnejší zážitok z jazdy.
Nastavenie technológie podvozku a systému DSC na mieru
Individuálne vyladená kinematika náprav a prispôsobené nastavenie odklonu kolies, tlmičov, pružín a stabilizátorov slúžia na optimalizáciu presnosti riadenia, prenosu bočných ovládacích síl v zákrutách, odozvy pruženia a tlmenia a umiestnenie kolies. Elektronicky riadené tlmiče adaptívneho M odpruženia nového modelu BMW M3 CS dostali špeciálnu konfiguráciu, rovnako ako jeho elektromechanické riadenie M Servotronic s variabilným prevodom a integrovaným brzdovým systémom.
Vyššia tuhosť karosérie
Komponenty vyrobených z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP) sa nachádzajú v interiéri ako aj v exteriéri vozidla. Okrem strechy z uhlíkových vlákien používa model zo špeciálnej edície tento ľahký, high-tech materiál aj na kapote, prednom splitteri, predných prívodoch vzduchu, krytoch vonkajších spätných zrkadiel, zadnom difúzore a na zadnom spojleri. Z CFRP sú vyrobené aj stredová konzola, radiace páčky na volante a vnútorné ozdobné lišty. K zníženiu hmotnosti prispievajú v kabíne aj štandardne dodávané škrupinové sedadlá M Carbon.
Titánový zadný tlmič znižuje hmotnosť výfukového systému nového modelu BMW M3 CS o viac ako 4 kilogramy. Rôzne odľahčené konštrukčné opatrenia prinášajú v porovnaní s modelom BMW M3 Competition Sedan s pohonom M xDrive celkovú úsporu hmotnosti približne 20 kilogramov. Tuhosť karosérie možno ešte zvýšiť voľbou balíka vysoko presných výstuh a vzpier do motorového priestoru, ktoré boli navrhnuté tak, aby dosahovali nízku hmotnosť.
Brzdy a pneumatiky
Štandardná výbava modelu zo špeciálnej edície zahŕňa brzdy M Compound s brzdovými strmeňmi lakovanými v červenej alebo čiernej farbe. V ponuke prvkov dodávaných na želanie sa nachádzajú aj keramické brzdy M Carbon, ktorých brzdové strmene sú dostupné v matnej zlatej alebo červenej farbe. Na zozname štandardnej výbavy nového modelu BMW M3 CS sa nachádzajú aj kované M disky kolies z ľahkej zliatiny v exkluzívnom dizajne V-spoke s povrchovou úpravou Gold Bronze. Tieto M disky kolies z ľahkej zliatiny sú voliteľne k dispozícii aj v matnom čiernom vyhotovení.
Kolesá s priemerom 19 palcov na prednej náprave a 20 palcov vzadu sú štandardne vybavené okruhovými pneumatikami, ktoré boli vyvinuté špeciálne pre tento model, pričom vpredu používajú rozmer 275/35 ZR19 a vzadu 285/30 ZR20. Ako alternatívu k týmto pneumatikám, ktoré sú špeciálne navrhnuté pre jazdu na okruhu, si zákazníci môžu bezplatne zvoliť vysokovýkonné pneumatiky s rovnakými rozmermi.
Exkluzívne dizajnové prvky
Biely metalický lak exteriéru Frozen Solid White je exkluzívne dostupný iba pre najnovší model špeciálnej edície od divízie BMW M GmbH. Nelakované povrchy strechy z uhlíkových vlákien, dve priehlbiny v kapote, predný splitter, predné prívody vzduchu, M kryty vonkajších spätných zrkadiel, zadný spojler a zadný nárazník v kombinácii s čiernymi bočnými lištami a M prieduchmi vytvárajú k novému náteru úžasný kontrast. Ako alternatívne farby exteriéru sú k dispozícii nemetalická zelená farba Signal Green, sivá metalíza Brooklyn Grey a čierna metalíza Sapphire Black.
Predná časť vozidla dostala odľahčené bezrámové ľadvinky mriežky chladiča BMW. Predné svetlomety BMW Laserlight, ktoré sú súčasťou štandardnej výbavy, dodávajú prednej časti nového modelu BMW M3 CS ďalší mimoriadne výrazný lesk. Podsvietením žltou farbou namiesto bielej – počas uvítacej sekvencie pri odomknutí vozidla, ako aj pri zapnutých stretávacích alebo diaľkových svetlách – odkazujú na úspešné pretekárske vozidlá GT.
Interiér
Škrupinové sedadlá M Carbon v novom modeli BMW M3 CS dostali kožený poťah Merino a majú exkluzívny dizajn v čierno/červenej farebnej schéme s výrazným kontrastným prešívaním. Táto dvojfarebná úprava sa opakuje aj na dvojici zadných sedadiel sedanu. Panely dverí vpredu aj vzadu dostali obloženie čiernou kožou, zatiaľ čo stredovú konzolu s odľahčenou konštrukciou zdobí červený nápis CS.
Súčasť štandardnej výbavy nového modelu BMW M3 CS tvoria aj M bezpečnostné pásy s tkaným pruhovaným vzorom vo farbách BMW M GmbH, lišty prahov s nápisom M3 CS, čalúnenie stropu antracitovej farby, vnútorné ozdobné lišty s povrchovou úpravou Carbon Fiber a volant M Alcantara s CFRP radiacimi pádlami a červenou stredovou značkou.
Zdroj: BMW Press Group Slovakia