TEST: Honda Civic 2.0 e:HEV – na jednotku s hviezdičkou
Veľa ľudí o mne vie, že japonské autá nemám veľmi v láske. Nie je to však spôsobené ich technikou, ale skôr krkolomným dizajnom exteriéru, ktorého výborným príkladom boli práve predchádzajúce generácie modelu Civic. Na tento test som bol preto veľmi zvedavý a zaujímalo ma, o koľko sa Civic v novej generácii posunul vpred.
Takmer európsky dizajn
Už na prvý pohľad musím zhodnotiť, že nový Civic je kus pekného auta, ktorého dizajn sa už výraznejšie približuje európskym náprotivkom. V prednej časti môžme vidieť úzke LED svetlomety s funkciou vyrezávania protiidúcich áut a denným svietením tvoreným jednou súvislou linkou. Športový look dodáva najmä nárazník obsahujúci dve mriežky chladiča. Bielo čierna kombinácia lakovania karosérie zvýrazňuje športový a učupený postoj auta.
Bočná silueta sa snaží navodiť dojem výraznejšie klesajúcej strechy podobne, ako je to v prípade áut s karosériou kupé, no v tomto prípade zadný cestujúci neprišli výrazným spôsobom o priestor nad hlavou, za čo dávam palec hore. Prívetivejší dizajn dostala aj zadná časť, ktorú tvoria horizontálne umiestnené koncové svetlomety, ktoré sú v hornej časti vzájomne prepojené. Príjemným detailom je aj náznak difúzoru v spodnej časti karosérie. Ten bude do veľkej miery plniť najmä estetický význam, no do celku zapadá ako uliaty. Čerešničkou na torte sú aj 18 palcové disky kolies v čiernej farbe.
Hybridný pohon
Pod prednou kapotou si našiel svoje miesto benzínový dvojliter s priamym vstrekovaním paliva, ktorého zaujímavosťou je vysoká tepelná účinnosť na úrovni až 41 %. Dvojliter dosahuje maximálny výkon 105 kW a 186 Nm krútiaceho momentu. To však nie je všetko, pretože hlavnú úlohu zohráva elektromotor, ktorý vyhnal kombinovaný výkon sústavy na hodnotu 135 kW (184 koní) a 315 Nm. Spaľovací motor je primárne využívaný ako generátor elektrickej energie pre elektromotor a s kolesami sa spája až pri vyšších rýchlostiach. S motorom je spriahnutá prevodovka CVT s virtuálnymi stupňami.
Kapacita batérie je len 1.2 kWh čo postačuje na pokrytie mestských rozjazdov a posúvanie sa v kolóne. Veľkým plusom je výborné odhlučnenie kabíny od motorového priestoru, vďaka ktorému takmer ani nespozorujete štart a prácu spaľovacieho dvojlitru. Motor sa ako tak ozve až pri plnej akcelerácii, alebo pri jazde v režime Sport. Našťastie však už nie sme svedkami efektu ,,vysávaču”, kedy pri konštantných otáčkach rástla len rýchlosť a zvuk motoru zostal bez zmeny. Tento neduh vcelku príjemne odstránili spomínané virtuálne prevody simulujúce prácu bežnej automatickej prevodovky. Hybridný pohon zvláda akceleráciu z pokoja na 100 km/h v priebehu 8,1 sekundy.
Príjemná aj športová jazda
Nový Civic sa mi už po prvý pár kilometroch dostal pod kožu. V mestskom prostredí oceňujem najmä prácu hybridného systému, ktorý sa snaží čo najviac využívať elektrickú energiu z akumulátoru. Všetky bežné rozjazdy z križovatiek absolvujete v elektrickom režime, ktorý zostane aktívny až do takmer úplného vybitia batérie. Jej následné dobitie pomocou spaľovacieho motoru na znovu využiteľnú úroveň zaberie len pár minút. Elektrický pohon má aj ďalšie pozitívum, ktorým sú svižné rozjazdy vďaka okamžitému nástupu krútiaceho momentu.
Podvozok novinky je doslova úžasný. Je síce tuhší, no nie tvrdý. Preto z vás ani na rozbitých cestách nevytrasie dušu. Všetky druhy nerovností filtruje ukážkovo a nedáva o sebe vedieť ani citeľnými a počuteľnými rázmi. K úplnej dokonalosti mu chýba už len lepšie odhlučnenie od pneumatík v prednej aj zadnej časti, a taktiež pri vyšších rýchlostiach aj od aerodynamického šumu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid
Športová jazda je vďaka okamžitému prísunu výkonu na kolesá vcelku zábavná. Bavil ma najmä spomínaný podvozok, ktorý netrpel na nedotáčavosť, ale práve naopak. Pri vypnutej stabilizácii a svižnom výjazde zo zákruty dokázal Civic hodiť zadkom a dopomohol k efektívnemu výjazdu. Veľký palec hore. Ďalšia vec, ktorá ma bavila bolo mimoriadne presné a tuhé riadenie, ktoré dodávalo ešte väčší pocit dokonalosti.
Čo sa týka spotreby, tak tá sa na dvojlitrový benzín držala vďaka hybridnému systému na veľmi obstojnej úrovni. V meste som sa bez problému dostal na hodnotu 4,1 litra. V kombinovanej prevádzke s diaľnicou a okresnými cestami sa spotreba navýšila na naďalej príjemných 5,5 litra.
Dobrý pocit pretrváva aj v kabíne
Interiér po vzore exteriéru pôsobí hodnotným dojmom. Prevažná väčšina plastov je mäkčená a taktiež kvalitne spracovaná, takže rôzne zvuky a pazvuky pri jazde a krížení karosérie sa tu nekonajú. Z miesta vodiča musím pochváliť najmä posed v športovo strihnutých sedadlách, ktoré poskytujú dostatočné bočné vedenie a vysokú dávku komfortu. Ďalším plusom je až prekvapivo nízky posed, ktorý ocenia najmä vyššie postavy.
Kožený multifunkčný volant sadne do každej ruky ako uliaty. Jeho ovládacie prvky sú rozmiestnené tak, aby nedošlo k ich náhodnému stlačeniu počas jazdy. Oceňujem aj umiestnenie tlačidla na výhrev volantu priamo pod airbagom, čím odpadá jeho hľadanie v rôznych častiach infotainmentu, ako tomu býva u konkurencie. To, že pri vývoji interiéru niekto aj dbal na potreby a názory zákazníkov, svedčí analógový panel klimatizácie, ktorému sa nedá vytknúť jediná chyba a navyše otočné ovládače majú prémiový feeling podobne, ako v Audi. Mínusom v kabíne môže byť zastaralý systém infotainmentu. Jeho plynulosť a rýchlosť je však v novej generácii našťastie na vysokej úrovni. Samozrejmosťou je Apple CarPlay jednoducho eliminujúci tento neduh.
Záver
Nový Civic by sa dal v skratke zhrnúť ako analógové auto s digitálnymi prvkami. Za jeho volantom sa cítite ako v pravom šoférskom aute kde vám nič nechýba. Modernú dobu skrýva až pod prednou kapotou, kde pracuje dvojlitrový benzín s takmer naftovou spotrebou, čo z neho robí takmer bezkonkurenčného spoločníka do každej situácie. Nový Civic takto na záver zhrniem jedným slovom. Konečne.
Technická špecifikácia
Honda Civic 2.0 e:HEV | Toyota Corolla Sedan Hybrid | ||
Motor/palivo | 2.0e:HEV/ benzín+elektro | 1.8/benzín+elektro | |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1993/4 | 1798/4 | |
Výkon motora (kW/k) | 135/184 | 103/140 | |
Max. krútiaci moment (Nm) | 315 | 142 | |
Prevodovka | eCVT | eCVT | |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,7/5,5 | 4,7 | |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 533 | 1430 | |
Objem batožinového priestoru (L) | 410 | 471 | |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 180 | |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,9 | 9,3 | |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 29 890/35 290 | 23 890 |