TEST: Škoda Octavia 2.0 TSI 4×4 – plnohodnotná náhrada za RS!
Škoda Octavia už dekády patrí k jasnej voľbe rodinného auta pre Slovákov. Konkrétne v tomto prípade je voľba rodinného auta okorenená výbavou Sportline, ktorá má viac než len bližšie k RS verzii. Avšak pod kapotou sa ukrýva technika, ktorá je svižná, úsporná s pohonom oboch náprav v spojení s automatickou prevodovkou. Dokonalá kombinácia, či?
Sportline
Z môjho pohľadu ide o najlepší kompromis medzi cenou a výzorom. Verzia Sportline balí Octaviu do čiernych doplnkov, s ktorými vynikne každá zvolená farba exteriéru. Čierna maska chladiča, čierne zrkadlá, športovo ladený difúzor či odtrhová hrana na veku batožinového priestoru dodávajú Octavii športový nádych. Do toho oranžová farba Phoenix v kombinácii s 19-palcovými diskami kolies (v našom prípade zimná sada s 18-palcovými diskami) dolaďuje dizajn do dokonalosti.
Interiér
Palubná doska je príjemne členitá a je zložená z viacerých typov materiálov. Či už mäkčené plasty alebo decentný látkový poťah v strede palubnej dosky. Ako to už poznáme, spodné časti interiéru sú výhradne z tvrdých plastov, no ani raz počas testu som nezaznamenal, že by medzi sebou pracovali a vytvárali nepríjemný zvuk. Práve preto považujem za spracovanie na veľmi dobrej úrovni.
Priamo pred vodičom sa nachádza virtual cockpit s peknou grafikou a veľmi rýchlymi reakciami. Je plne konfigurovateľný, no keďže by v našom prípade mohlo ísť o plnohodnotnú alternatívu RS verzie, nechýba ani športové zobrazenie. Nesmiem zabudnúť ani na Apple CarPlay, ktoré sa premieta či už bezdrôtovo alebo skrz kábel.
Sedadlá sú v mojom ponímaní jedna báseň, látkovo čalúnené s masívnym bočným vedením a integrovanou hlavovou opierkou. Perfektne podržia v zákrutách a aj na dlhších trasách sú pohodlné.
Priestoru má Octavia viac než dosť. Pre štyroch dospelých ľudí je Škoda ako stvorená, piate miesto je skôr núdzové na kratšie vzdialenosti. V čom má však navrch je batožinový priestor. Keďže väčšina konkurentov sú v karosárskych variantoch hatchback či sedan, Octavia je liftback. To znamená, že veko batožinového priestoru sa otvára aj so zadným sklom, čím vytvorí obrovský vstupný otvor. Jeho objem je famóznych 600 litrov, čo je skôr hodnota pre verzie kombi.
Poklad pod kapotou
Osobne si myslím, že lepšia verzia Octavie nie je. Vysvetlím. Verzia RS má pod kapotou buď 147 kW (200 k) naftový dvojliter s automatom a štvorkolkou alebo benzínový dvojliter o výkone 180 kW (245 k) s pohonom výhradne prednej nápravy a automatickej prevodovky. Avšak potom prichádza naša verzia s benzínovým dvojlitrom, ktorá má však nižší výkon, menší apetít, no hlavne pohon 4×4. Dosahuje výkon 140 kW (190 koní), čo znamená akceleráciu na 100 km/h len za 6,8 sekundy. Prečo však porovnávam RS verziu? No pretože Sportline vystrelí na stovku len o desatinu pomalšie, než benzínová Octavia RS!
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Volkswagen Passat Alltrack – všetko v jednom!
Motor a prevodovka
Spojenie motora a prevodovky je ladené na komfortnú jazdu. Prevodovka radí veľmi jemne až zamatovo. Necháva motor, aby sa opieral o krútiaci momentu v najspodnejšom pásme otáčok, čím má za úlohu aj znižovať spotrebu, čo sa jej mimochodom nesmierne darí. Ak však zvolíte režim Sport, reakcie na plynový pedál sa zostria a prevodovka ponecháva otáčky pri výkonovom vrchole. Aj pri športovej jazde nie je tak ostrá, ako by som si želal. Veď predsa sa nebavíme o RS verzii, ale o komfortnej benzínovej alternatíve. Avšak keď vytočí motor do otáčok, krásne sa zbiera vpred lineárnym ťahom zatlačí do sedadla. Výkonom vám určite bude postačovať.
Podvozok
V prípade Sportline verzie je podvozok znížený o 10 mm oproti štandardnej Octavii. Je tuhší, no bližšie má ku komfortnému naladeniu, keďže nie je adaptívny. S 18-palcovými kolesami tvorí ideálnu dvojicu na naše rozbité cesty. Krásne odfiltruje drvivú väčšinu nerovností, ba až som mal pocit, že je mierne uplávaný. Ak by sme ho vzali na okresky, mierne sa nakláňa, no krásne podrží stopu. Je mimoriadne predvídateľný a jednoznačne ide o skvelý kompromis medzi skvelým komfortom a tuhosťou.
Naftová spotreba
Najsilnejšia stránka benzínového dvojlitra je nečakane spotreba. Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na famóznych 7,1 l / 100 km, kde dominovala diaľnica a svižné tempá na okreskách. Ak vynecháte diaľnicu, na ktorej si odpije 7,5 l / 100 km, spotreba podlezie 6 litrovú hranicu. Osobne som vyskúšal trasu Považská Bystrica – Bratislava so štyrmi luďmi na palube a plne naloženým kufrom. Tempomat som zvolil na 120 km/h a do Bratislavy som prišiel so spotrebou 5,3 l / 100 km. S ľahkou nohou na okreskách sa dá podliezť aj 5-litrová hranica, v meste treba rátať 8 litrov. Ak by som si mal vybrať medzi 1.5 TSI a 2.0 TSI, ani nerozmýšľam, pretože dvojliter zvládne lepšie spotreby aj s pohonom oboch náprav a dokonca má aj výkonovú rezervu oproti 1.5 TSI.
Záver a cena
Škoda Octavia je právom obľúbená. Je priestranná aj so svojimi typickými Simply Clever riešeniami. Verzia Sportline je okorenená o čierne doplnky, ktoré jej dodávajú prvky RS verzie. Z môjho pohľadu je 2.0 TSI perfektnou voľbou, vďaka ktorej je Octavia rýchla, úsporná a hlavne všestranná s pohonom oboch náprav. Jednoznačne odporúčam!
Technická špecifikácia
Octavia 2.0 TSI 4×4 DSG | Audi A4 40 TFSI Quattro | Peugeot 508 Hybrid | |
Motor/palivo | 2.0 TSI / benzín | 2.0 TSI / benzín | 1.6 Pure Tech / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 984 / 4 | 1 984 / 4 | 1 598 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 140 / 190 | 150 / 204 | 165 / 225 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 320 | 320 | 360 |
Prevodovka | Automatická 7 st. | Automatická 7 st. | Automatická 8 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,0 – 7,1 | 6,3 | 5,5 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 544 | 1 675 | 1 795 |
Objem batožinového priestoru (L) | 600 | 460 | 487 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 229 | 210 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,8 | 6,7 | 8,1 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 38 170 / 41 630 | 46 030 | 48 290 |
Foto: Samuel Zaťko
1 Response
[…] ➡️NEPREHLIADNITE: TEST: Škoda Octavia 2.0 TSI 4×4 – plnohodnotná náhrada za RS! […]