Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition – malé žihadielko nabité technológiami
Toyota Yaris patrí do kategórie kompaktných mestských vozidiel, ktoré svojou veľkosťou pripomínajú modely ako VW Polo alebo Renault Clio. Napriek svojim kompaktným rozmerom dokáže pohodlne odviezť štyri dospelé osoby bez väčších kompromisov na pohodlí. Ako sa však Toyota Yaris správa v každodennom živote? Ponúka okrem mestskej prevádzky aj širšie možnosti využitia, napríklad na dlhších trasách či mimo mesta?
Dynamický pohon
Toyota Yaris príjemne prekvapila svojím agilným pohonom, ktorý ponúka ostrejšiu akceleráciu. Jazda s ním má mierne športový nádych, čo si vodič okamžite obľúbi. Zároveň, v mestskej premávke exceluje svojou efektívnosťou vďaka automatickej rekuperácii. Táto technológia zaisťuje, že pri brzdení vozidla pred vami nemusíte stúpať na brzdový pedál – Yaris si prostredníctvom rekuperácie automaticky udržiava bezpečný odstup. Je to nielen pohodlné, ale aj prispieva k plynulej jazde bez zbytočných zásahov.
Na diaľnici sa Toyota Yaris nestráca, práve naopak. Vďaka výkonnejšiemu elektrickému motorgenerátoru Yaris ponúka rýchlejší nástup výkonu. Jeho výkon je dostatočný na svižné predbiehanie, čo ma úprimne milo prekvapilo. Pocit bezpečia a dynamiky pri rýchlych manévroch určite ocení každý vodič. Yaris ponúka aj čistý elektrický EV režim, čo je praktická výhoda pri jazde v meste a viete ho aktivovať pomocou tlačidla vedľa riadiacej páky. Čisto elektrický dojazd je na úrovni iba zopár kilometrov a funguje iba počas nízkej mestskej rýchlosti, takže ho využijete najmä počas posúvania sa v zápche. Automatická prevodovka typu CVT funguje hladko a efektívne, bez zbytočného vytáčania motora do vysokých otáčok, čím ponúka plynulú jazdu bez tradičných prevodových stupňov.
Čo sa týka spotreby, počas testu sa ustálila na priemere okolo 5 litrov na 100 kilometrov v kombinovanej premávke, čo je plne v súlade s normou WLTP. Nízkej spotrebe paliva prispieva aj inteligentná funkcia, ktorá na základe údajov z navigačného systému prispôsobuje úroveň nabitia akumulátora podmienkam na trase, vrátane zjazdov z kopcov a jazdy v dopravných zápchach. Tým sa optimalizuje energetická účinnosť v závislosti od trasy, premávky a sklonu cesty.
➡️ NEPREHLIADNITE: Duel športových EV – Hyundai IONIQ 5 N vs. Kia EV6 GT
Svižná jazda
Podvozok tohto malého hatchbacku je excelentne naladený, vynikajúco filtruje nerovnosti na cestách a prispieva k pocitu mrštnosti, ktorý je ešte výraznejší vďaka kompaktným rozmerom a nízkej hmotnosti vozidla. Toyota Yaris s pohonom Hybrid 130 vyniká obratnosťou a stabilitou, vďaka čomu si poradí nielen v mestskom prostredí, ale aj na okresných cestách alebo diaľnici.
Podvozok je síce primárne zameraný na komfort, no zároveň umožňuje aj jemne športovú jazdu. Prepletanie sa mestskými ulicami je s ním skutočne zábavné. Aj pri vyšších rýchlostiach na diaľnici si zachováva výnimočnú stabilitu, čo z neho robí dobrého spoločníka aj na dlhšie cesty. Osobne by som siahol po verzii GR SPORT, ktorá ponúka športové vyladenie podvozku a ešte viac zvýrazňuje dynamický potenciál tohto modelu.
Brzdy sú dobre dávkovateľné a účinné. V porovnaní so základnými verziami sa model 1.5 Hybrid Dynamic Force môže pochváliť kotúčovými brzdami vzadu, ktoré nahrádzajú bubnové brzdy, čím sa zvyšuje celková dynamika a bezpečnosť.
Svižnú a dravú povahu vozidla naznačuje aj moderné úzke LED denné svietenie, ktoré dodáva vozidlu agresívny a súčasný vzhľad. Hlavné LED svetlomety plnia svoju funkciu spoľahlivo, avšak v kontexte bohatej výbavy auta by si zaslúžili výkonnejší svetelný výkon. Na dynamickom výzore sa podieľajú aj veľké 17-palcové disky, ktoré nielenže vozidlo vizuálne zväčšujú, ale podčiarkujú jeho športový charakter.
➡️ NEPREHLIADNITE: Recenzia Renault Clio E-tech ESPRIT ALPINE
Komfortom o dve triedy vyššie
Náš testovaný model je vo výbave Premiere Edition, ktorá predstavuje druhú najvyššiu úroveň a je dostupná za 23 980 €. K tejto výbave je možné ešte dodatočne objednať panoramatickú strechu za 700 € alebo prémiový audio systém JBL za 500 €. Aj základný audiosystém s 6 reproduktormi ponúka slušnú kvalitu zvuku, takže príplatok za JBL nie je nevyhnutnosťou, pokiaľ nie ste náročný audiofil.
Výbava zahŕňa aj moderné prvky ako bezdrôtový Apple CarPlay/Android Auto, bezdrôtové nabíjanie, vyhrievané sedadlá a vyhrievaný volant, čo výrazne zvyšuje komfort počas jazdy. Interiérové spracovanie síce využíva prevažne plastové materiály, no nič v kabíne nepôsobí rušivo. Trochu prekvapivé však je, že mäkčený materiál, ktorý by bol ideálny na dverách, kam si vodič často odkladá lakeť, nebol použitý práve tam, ale na prístrojovej doske.
Head-up displej má veľkú a dobre viditeľnú projekčnú plochu, čo prispieva k pohodlnému sledovaniu informácií bez odpútania pozornosti od cesty. Digitálny prístrojový štít sa vyznačuje výbornou čitateľnosťou a elegantnou grafikou, ktorá dodáva moderný vzhľad celému interiéru. Sedadlá majú zaujímavú štruktúru a poskytujú dobré bočné vedenie, čo zvyšuje komfort pri dynamickejšej jazde.
Technológie
Bezpečnosť je prvoradá, čoho dôkazom je bohatá škála asistenčných systémov. Medzi ne patrí napríklad adaptívny tempomat, ktorý udržiava vozidlo v jazdnom pruhu, systém sledovania mŕtveho uhla či asistent bezpečného vystupovania. Tento asistent včas varuje pred blížiacimi sa vozidlami alebo cyklistami, ak sa nachádzajú v blízkosti vášho vozidla pri vystupovaní. Výbava zahŕňa aj systém núdzového zastavenia vozidla, proaktívneho asistenta riadenia a technológiu, ktorá pomáha predchádzať kolíziám na križovatkách.
Digitálny kľúč v podobe aplikácie pre smartfóny umožňuje až piatim užívateľom jednoduchý prístup k vozidlu. S telefónom môžete auto bez námahy zamknúť, odomknúť alebo naštartovať, bez potreby vyberať zariadenie z vrecka či tašky. Tradičný kľúč s automatickým odomykaním a štartovaním je taktiež k dispozícii, avšak zamknutie je nutné vykonať manuálne, keďže dvere neobsahujú senzor na bezdotykové uzamknutie.
Aplikácia MyToyota ponúka rôzne online služby, ktoré výrazne uľahčujú správu vozidla. Môžete sledovať polohu auta, jeho aktuálny stav, či ste napríklad zamkli dvere, alebo ovládať klimatizáciu na diaľku, vrátane funkcie odmrazovania zadného okna a spätných zrkadiel. Zaujímavou funkciou je tzv. Hybrid Coaching, ktorého cieľom je naučiť vás jazdiť plynulejšie v režime EV a znižovať spotrebu paliva. Aplikácia sleduje a vyhodnocuje váš štýl jazdy, vďaka čomu sa dozviete, či napríklad zbytočne veľa nebrzdíte.
Záver Toyota Yaris hybrid
Toyota Yaris je šikovné, plnohodnotné a dynamické auto, do ktorého budete s radosťou sadať za volant. Je nabité najmodernejšími technológiami a komfortnými funkciami, ktoré sa blížia k luxusu limuzíny, zatiaľ čo jeho svižný motor poskytne potešenie pri jazde aj vo vyšších rýchlostiach. Dodatočným lákadlom pre kúpu tohto automobilu je atraktívne financovanie s mimoriadne nízkym úrokom len 1,99 %, čo z neho robí ešte dostupnejšiu voľbu pre motoristov.
Technické údaje a konkurencia
Konkurentov som nakonfiguroval v porovnateľnej vysokej výbave ako je Toyota Yaris Premiere Edition. VW Polo neponúka hybridný pohon, čo sa prejavuje vyššou spotrebou a jemne horším zrýchlením. Na druhej strane však disponuje najväčším batožinovým priestorom. Renault Clio hybrid je parametrami aj cenou najbližšie k Toyote Yaris. Pri výbere medzi týmito dvoma modelmi by som sa osobne rozhodoval podľa dizajnu, ktorý mi je bližší.
Toyota Yaris 130 k Premiere Edition | Renault Clio techno E-tech | VW Polo R-Line Limited | |
Motor/palivo | hybrid/benzín | hybrid / benzín | 1.0/ benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 490/3 | 1598 / 4 | 999 / 3 |
Systémový výkon motora (kW/k) | 96 / 130 | 105 / 143 | 85/ 115 |
Max. krútiaci moment (Nm) | – | 360 | 200 |
Prevodovka | Bezstupňová automatická e-CVT | Automatická multimódová | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,3 / 5,0 | 4,3 / 5,5 | 5,6/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1225 | 1 313 | 1 281 |
Objem batožinového priestoru (L) | 286 | 299 | 351 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 180 | 201 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,2 | 9,3 | 9,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 23 890/ |
23 600/
|
25 490/ |
Foto: Samuel Zaťko