Aston Martin Valhalla – nový hybridný superšport s výkonom až 1079 koní a motorom uprostred
- Aston Martin Valhalla ponúka jedinečnú kombináciu schopností pre cestné aj závodné použitie, ktoré nastavujú úplne nové štandardy.
- Plug-in hybridná pohonná jednotka (PHEV) s výkonom 1079 koní a krútiacim momentom 1100 Nm využíva na mieru navrhnutý 4,0-litrový vidlicový osemvalec s plochou kľukovou hriadeľou a dvoma turbodúchadlami, ktorý poskytuje výkon 828 koní, doplnený o tri elektromotory dodávajúce ďalších 251 koní.
- Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 350 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 2,5 sekundy.
- Dva elektromotory na prednej náprave zabezpečujú vektorovanie krútiaceho momentu, spätný chod, okamžitý nástup krútiaceho momentu prostredníctvom elektromotora (Torque Fill) a čisto elektrický režim, a navyše podporujú rekuperáciu brzdnej energie.
- Úplne nová hybridná 8-stupňová dvojspojková prevodovka obsahuje hydraulicky ovládaný elektronický diferenciál na zadnej náprave pre veľmi rýchlu odozvu.
- Aktívna aerodynamika vytvára a udržiava prítlak zodpovedajúci hmotnosti viac ako 600 kg pri rýchlostiach medzi 240 a 350 km/h, systém zahŕňa aj funkcie DRS (Drag Reduction System) a aerodynamické brzdy.
- Na vývoji modelu Valhalla sa podieľalo oddelenie Aston Martin Performance Technologies (AMPT), najmä v oblastiach dynamiky, aerodynamiky a materiálov.
- Začiatok výroby je naplánovaný na 2. štvrťrok 2025 a celkový počet vozidiel bude obmedzený iba na 999 kusov. Vozidlo je možné objednať aj prostredníctvom nového regionálneho zastúpenia Aston Martin Prague.
11. decembra 2024, Gaydon, grófstvo Warwickshire: Spojením technológií a prístupu z Formuly 1 s fascinujúcim dizajnom a mimoriadnymi jazdnými vlastnosťami sa model Aston Martin Valhalla stáva superšportovým vozidlom tej najvyššej úrovne. Vývoj modelu je už vo finálnej fáze, a preto je ten správny čas odhaliť všetky detaily tohto prelomového hybridného superšportu s motorom uprostred od spoločnosti Aston Martin.
Valhalla, zameraná predovšetkým na zážitok z jazdy, je autom mnohých prvenstiev: ide o prvý sériovo vyrábaný Aston Martin s motorom uprostred, prvý plug-in hybrid značky a prvý model Aston Martin schopný jazdy výlučne na elektrinu. Navyše ide o prvé vozidlo s úplne novým 4,0-litrovým osemvalcovým motorom do V s dvojitým preplňovaním a plochou kľukovou hriadeľou – ide o najvýkonnejší V8 motor v histórii značky Aston Martin. Tento model tiež prvýkrát využíva novú 8-stupňovú dvojspojkovú prevodovku so zabudovaným elektromotorom a elektronickým diferenciálom na zadnej náprave (E-diff).
S Valhallou prichádza aj nový dizajnový štýl. Výkon extrémneho superšportu je vyjadrený unikátnymi proporciami, no zároveň nechýbajú charakteristické znaky Aston Martin – elegantné a čisté línie. K tomu sa pridávajú inovatívne aktívne aerodynamické prvky, ktoré zabezpečujú vysoký prítlak. Úzka spolupráca s oddelením Aston Martin Performance Technologies (AMPT) – konzultačnou divíziou tímu Formuly 1 Aston Martin Aramco – v oblastiach jazdných vlastností, aerodynamiky a materiálov priniesla do návrhu modelu Valhalla špičkovú odbornosť a konštruktérske zručnosti. Táto spolupráca pomohla posunúť hranice konštrukcie a výkonu superšportov, čím vzniklo vozidlo, ktoré exceluje na ceste aj na závodnej trati.
Vízia značky
Adrian Hallmark, generálny riaditeľ automobilky Aston Martin, vníma model Valhalla ako symbol vízie značky vyrábať ultraluxusné a vysoko výkonné vozidlá:
„Pred štyrmi rokmi sme sa vydali na cestu transformácie značky Aston Martin. Naším cieľom bolo spojiť jej historické dedičstvo a bezkonkurenčný odkaz v segmente luxusu s najmodernejšími technológiami inšpirovanými Formulou 1 a vrcholným výkonom, aby sme mohli konkurovať najlepším značkám na svete.“
„Po predstavení novej generácie športových vozidiel Aston Martin, ktorá si získala nadšené ohlasy, teraz pridávame do nášho portfólia prvý sériovo vyrábaný Aston Martin s motorom uprostred – superšport orientovaný na vodiča. Na papieri aj na trati predstavuje Valhalla technologicky najvyspelejší superšport s výkonom na úrovni hypersportu, ktorý je pritom rovnako praktický a zábavný na ceste ako akýkoľvek iný Aston Martin. Tento nový model je jedinečnou ponukou a zároveň najpôsobivejším produktom na trhu,“ uvádza Hallmark.
„Pri vývoji ultimátneho hyperšportu Aston Martin Valkyrie a v spolupráci s dizajnérom Adrianom Neweym sme sa naučili myslieť inak. Tieto skúsenosti a nové metódy nám umožnili budovať na úspechoch z minulosti a posunúť Aston Martin na čelo v oblasti technológií, výkonu a zážitku zákazníka. Naši klienti, ktorí si tento model zakúpia, môžu považovať Valhallu za novú kapitolu slávnej histórie značky Aston Martin,“ dodáva Hallmark.
➡️ NEPREHLIADNITE: Manthey Kit pre Porsche 911 GT3 RS 992.1
Základné technické informácie
Nepretržitá snaha o dokonalosť priniesla oproti pôvodnému konceptu výrazné zlepšenia technických parametrov, najmä vo výkone, prítlaku a dynamike. Hybridná pohonná jednotka s výkonom 1079 k a krútiacim momentom 1100 Nm zahŕňa 4,0-litrový motor V8 s dvojitým preplňovaním a výkonom 828 k, spolu s troma elektromotormi, ktoré poskytujú ďalších 251 k. Valhalla dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 350 km/h.
Valhalla ponúka tiež štyri jazdné režimy – Pure EV, Sport, Sport+ a Race – ktoré umožňujú optimalizovať nastavenia pohonu, podvozka, aerodynamiky a riadenia podľa podmienok a preferencií vodiča. V režime EV dokáže jazdiť výlučne na elektrinu s dojazdom 14 km a maximálnou rýchlosťou 140 km/h.
Pohonné ústrojenstvo
Spojenie benzínového motora s tromi elektromotormi, systém IVC a pokročilá aerodynamika zabezpečujú, že Valhalla ponúka nielen extrémny výkon, ale aj výnimočné riadenie a efektívnosť. Výsledkom je kombinácia technickej dokonalosti, pokročilých hybridných technológií a špičkového dizajnu.
Prvé dodávky modelu Valhalla, ktorého výroba je obmedzená na 999 kusov, sa očakávajú v druhej polovici roka 2025. Tento model je dostupný aj prostredníctvom Aston Martin Prague. Konfigurátor Valhalla nájdete na stránke configurator.astonmartin.com.
Technické údaje modelu Aston Martin Valhalla
Karoséria
Monokok z uhlíkových vlákien, predné a zadné pomocné rámy z hliníka
Panely karosérie z uhlíkových vlákien vrátane prednej časti, bočníc, zadnej časti a difúzora
Dvojdverové dvojmiestne kupé s motorom umiestneným v strede
Hore vyklápacie dvere pre najjednoduchšie nastupovanie a vystupovanie vo svojej triede
Motor
4,0-litrový motor V8 s dvojicou turbodúchadiel, unikátna jednotka pre model Valhalla
Plochý kľukový hriadeľ
Maximálny plniaci tlak: 3,0 baru
Poradie zapaľovania vo valcoch: 1-8-2-7-4-5-3-6
Nové turbodúchadlá a výfukové potrubie pre lepší ohrev a výkon katalyzátora, unikátny sací systém a štyri výfukové potrubia
Hybridný pohon
Plug-in hybridný pohon (prvýkrát v značke Aston Martin)
3 elektromotory2 × elektromotory vpreduDva elektromotory na prednej náprave
Olejom chladené pre optimálny výkon a účinnosť
1 × elektromotor vzaduIntegrovaný v prevodovke
400V palubný systém
Maximálne otáčky predných elektromotorov: 18 800 ot./min
Maximálne otáčky zadného elektromotora: 18 800 ot./min
Prevodovka
Zakázková osemstupňová dvojspojková prevodovka s integrovaným elektromotorom umiestnená vzadu
Elektronicky riadený zadný diferenciál s obmedzenou svornosťou
Spiatočka zabezpečená elektromotormi na prednej náprave
Výkony
Maximálny výkon: 1 079 k (PS) / 1 064 k (HP) / 793 kW pri 6 700 ot./min
Maximálny krútiaci moment: 1 100 Nm
Maximálny výkon spaľovacej jednotky: 828 k
Maximálny krútiaci moment spaľovacej jednotky: 857 Nm pri 6 700 ot./min
Maximálne otáčky spaľovacej jednotky: 7 000 ot./min
Maximálny výkon elektromotorov: 251 k
Maximálna rýchlosť: 350 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h: 2,5 sekundy (predpokladaná hodnota)
Podvozok
Dvojité lichobežníkové zavesenie typu pushrod s pružinami a tlmičmi vpredu
Viacprvkové zavesenie s vinutými pružinami a stabilizátorom vzadu
Adaptívny tlmiaci systém (ADS) Bilstein DTX s inteligentnými adaptívnymi tlmičmi
Jazdné režimy
Štyri voliteľné jazdné režimy: Sport, Sport+, Race a EV
(Prispôsobenie hnacieho ústrojenstva, riadenia a podvozka)
Pokročilé jazdné asistenty (ADAS)
Autonómne núdzové brzdenie
Adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go
Upozornenie na opustenie jazdného pruhu
Asistent na udržanie v jazdnom pruhu
Automatické diaľkové svetlá
Matrixové svetlomety
Sledovanie únavy vodiča
Kolesá a pneumatiky
20″ kolesá vpredu a 21″ vzadu, kované kolesá z ľahkej zliatiny
Michelin Pilot Sport S 5 AML (letná pneumatika na mieru)
Michelin Pilot Alpin 5 (zimná pneumatika na mieru)
Rozmery vpredu: 285/30 ZR 20
Rozmery vzadu: 335/30 ZR 21
Brzdy a systémy podvozku
Karbón-keramické kotúčové brzdyVpredu: 6-piestikové zliatinové strmene; karbón-keramické kotúče 410 mm × 38 mm
Vzadu: 4-piestikové zliatinové strmene; karbón-keramické kotúče 390 mm × 38 mm
Elektrická parkovacia brzda
Dynamické riadenie stability (DSC)
Protiblokovací brzdový systém (ABS)
Elektronické rozdelenie brzdnej sily (EBD)
Asistent núdzového brzdenia (EBA)
Trakčný systém (TC)
Urýchľovač brzdného účinku (HBA)
Rozmery
Výška: 1 161 mm
Výška (otvorené dvere): 2 106 mm
Šírka (vrátane zrkadiel): 2 208 mm
Šírka predná (bez zrkadiel): 2 011 mm
Šírka zadná (bez zrkadiel): 2 014 mm
Dĺžka: 4 727 mm
Rázvor: 2 760 mm
Svetlá výška (bez Air Dam): 109 mm
Predný previs (od stredu kolesa): 1 038 mm
Zadný previs (od stredu kolesa): 927 mm
Nájazdový uhol vpredu: 8°
Nájazdový uhol vzadu: 16°
Palivová nádrž: 65 litrov
Hmotnosť: 1 655 kg (suchá hmotnosť s pridanými prvkami pre odľahčenie)
Polomer otáčania (stopový): 12,2 m
Polomer otáčania (obrysový): 12,5 m
Spotreba paliva a emisie
Zatiaľ neboli zverejnené výsledky homologácie
Zdroj: Aston Martin | Pressroom
➡️ NEPREHLIADNITE: Video – Magická jazda na 725 koňovom Aston Martine DBS Volante a vlog z The ICE 2023 – to najlepšie z klasických áut na zamrznutom jazere v St. Moritz