Audi e-tron GT concept
Píše sa 28. november a Audi predstavuje svoj tretí koncept s označením „e-tron„. Tento krát sa jedná o elegantné gran turismo s enormne vysokým výkonom a pohonom quattro. Audi momentálne pracuje na optimalizácií tohto modelu do sériovej výroby.
Exteriér
Extravagantný. Tak by som nazval exteriér tohto auta, ktorý je akousi kombináciou modelov R8 a A5. Audi tvrdí, že dizajn exteriéru bol inšpirovaný veterným tunelom. V skratke – relatívne nízke, široké a takmer 5 metrov dlhé. Aby malo auto čo najvyššiu tuhosť a najnižšiu hmotnosť, pri výrobe sa použilo mnoho rôznych materiálov – od karbónu cez ultrapevnú oceľ až po hliníkové komponenty. Niektoré technológie boli vyvíjané v spolupráci s Porsche.
Elegantné a výrazné línie dopĺňajú funkčné otvory pre lepšie prúdenie vzduchu. Tie sa spolu so zadným difúzorom starajú o nízky koeficient odporu a tým pádom aj o dlhší dojazd na jedno nabitie. Predná mriežka má dizajn včelieho plástu a je veľmi podobná mriežke z RS modelov.
Výraznú prednú masku v tvare šípu dopĺňajú matrix LED svetlomety. Čerešničkou na torte sú 22 palcové disky kolies osadené do nízkoprofilových pneumatík s rozmerom 285/30. Toto konkrétne auto je v teplej, tmavej farbe „kinetic dust„.
Interiér
Tu u mňa (a možno aj u mnohých z Vás) boduje toto auto najviac. Audi sa podarilo v tomto vozidle zjednotiť každodennú použiteľnosť s kvalitným spracovaním a samozrejme veľmi pohodlnou, prípadne športovou jazdou. Palubná doska je orientovaná na vodiča a zahŕňa dva veľké displeje, z ktorých jeden nahrádza klasické „budíky“. Stredový dotykový displej je perfektne zabudovaný do palubnej dosky, vďaka čomu tieto komponenty vizuálne plávajú v interiéri. Nesmie chýbať ani kvalitne spracovaný športový volant.
Cieľom dizajnérov bolo použiť v interiéri čo najviac ekologicky udržateľných materiálov. Produkty zo zvierat tu nenájdete – Audi udáva, že sa jedná o vegánsky interiér. Sedadlá a iné povrchy sú pokryté sofistikovanou syntetickou kožou. Tie boli navrhnuté tak, aby držali telo v zákrutách čo najlepšie a nestrácali pri tom na komforte. Látka, ktorou sú pokryté časti sedačiek a lakťová opierka je vyrobená z recyklovaných vlákien. Dokonca aj koberčeky sú vyrobené z priadze ECONYL, ktorá sa vyrába z použitých rybárskych sietí.
Batožinový priestor na tom tiež nie je najhoršie. Zadný kufor má objem 450 litrov, čo nie je málo na športové kupé (Audi A5 Sportsback = 480 litrov). Navyše, pod prednou kapotou nájdete ďalší kufor s objemom 100 litrov.
Pohon
Tento koncept, ako už môžete vytušiť z jeho názvu, nie je určený pre zarytých fanúšikov atmosférických osemvalcov. Poháňajú ho totiž elektromotory na prednej aj zadnej náprave. To znamená že pohon všetkých 4 kolies Quattro je samozrejmosťou. Výkon pohonnej jednotky je 434kW, čiže 590 koní. Šprint z 0 na 100 km/h zvládne tento elegantný koncept za 3.5 sekundy a na druhú stovku z pokoja mu to trvá 12 sekúnd. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 240 km/h preto, aby malo auto čo najlepší dojazd. Ten by mal byť podľa nového štandardu WLTP až 400 kilometrov.
Pohonná energia ja čerpaná z batérie s kapacitou 90 kWh, ktorá zaberá kompletne celý podlahový priestor medzi nápravami. Kvôli tomu je ťažisko auta extrémne nízko – podobne ako u Audi R8. Funkcia rekuperácie elektrickej energie zvyšuje dojazd tohto vozidla až o 30% a to vďaka spolupráci brzdového systému a eletromotorov. Audi e-tron GT concept prichádza s tromi režimami rekuperácie:
- Manuálna rekuperácia – počas jazdy ju môžete spustiť „podradením“ pádlom na volante
- Automatická rekuperácia – asistent predpokladanej účinnosti spúšťa rekuperáciu sám
- Brzdová rekuperácia – auto brzdí elektromotormi aj brzdami
V 90% prípadoch spomaľovania nebudú použité brzdy! Počkať. Čo? Áno, čítate správne. Pokiaľ pôjde o brzdenie, ktoré nepresahuje preťaženie 0.3 g, Audi brzdí len elektromotormi a tým pádom rekuperuje energiu. Brzdy sa zapoja len ak preťaženie presahuje danú hranicu. Nemyslite si však, že pod 22 palcovými diskami nenájdete žiadne brzdy. Skrývajú totiž vysokovýkonné keramické kotúče.
Nabíjanie
Batéria modelu e-tron GT concept sa dá nabiť viacerými spôsobmi:
- Káblom, ktorý sa zapojí medzi predný blatník a dvere
- Bezkontaktnou indukciou, inak Audi Wireless Charging
Tá funguje na princípe nabíjacej platne, ktorá je napojená na zdroj energie a je umiestnená na zemi. V platni je uložená cievka, ktorá cez magnetické pole medzi autom a platňou posiela energiu druhej cievke uloženej v podlahe auta. Nabíjací výkon je 11 kW a dokáže nabiť auto cez noc.
Nabíjanie cez kábel je omnoho rýchlejšie, najmä vďaka 800 voltovému systému. Za 20 minút sa dobije 80% batérie, ktorá Vám vystačí na viac ako 320 kilometrov.
Toto gran turismo urobí na trhu elektromobilov určite značný rozruch. Audi však zatiaľ nezverejnilo cenovku ani dátum uvedenia na trh.
zdroj: audi-mediacenter.com