Toyota GR Supra – nástupca legendy alebo Z4 po japonsky?
Viete po japonsky? Ja nie, ale jedno viem o japončine isto – je strašne komplikovaná. Kto iný by už len hovoril „Toyota GR Supra“ namiesto BMW Z4? … Teraz seriózne. Internet je plný miskoncepcií o novej Supre – poďme si to teda objasniť. Píše sa 14. január 2019 a mnohí z vás si tento dátum určite dobre zapamätajú. V Detroite bola totiž oficiálne predstavená Toyota Supra piatej generácie (nazývaná aj A90). Pre mnohích neuveriteľná udalosť, pre iních sklamanie. Ako to teda s novou Suprou naozaj je? Čítajte ďalej…
História
Predtým ako sa pustíme do faktov a čisiel, by som rád venoval chvíľku histórií tohto modelu. Supra sa začala vyrábať v roku 1978 a do roku 2002 vznikli celkovo 4 generácie. Najväčšiu slávu určite zažila štvrtá generácia, ktorú – okrem iného – isto poznáte z filmu Rýchlo a zbesilo. Poháňal ju legendárny preplňovaný trojliter 2JZ-GTE so šiestimi valcami usporiadanými v rade so sériovým výkonom 280 – 320 koní. Aby toho nebolo málo, magazín Car and Driver napísal, že Toyota Supra štvrtej generácie má najlepšie brzdy zo všetkých sériových áut v rokoch 1997 – 2004.
Akcelerácia z 0 na 100 trvala najsilnejšej sériovej Supre len 4.6 sekundy a maximálna rýchlosť bola 285 km/h. Treba však prihliadnuť na to, že takéto hodnoty boli na prelome tisícročí takmer zhodné so superšportami od Ferrari a Lamborghini. Samozrejme, túneri sa okamžite chytili príležitosti a motor 2JZ-GTE nachádzame veľmi často v autách na drift, či na preteky na 1/4 míle aj dnes. Nie je sa čomu čudovať – pokiaľ tento motor dostane potrebné úpravy, je veľmi ľahké dosiahnuť hodnoty cez hranicu 1000 koní. Aby toho nebolo málo, skúste si pozieť ceny neupravenej Supry štvrtej generácie – nedávno sa vydražila jedna s manuálnou prevodovkou a 7000 kilometrami za 121 000 $.
Piata generácia
Koniec hodiny dejepisu, poďme na to podstatné. V roku 2013 začala Toyota spolupracovať s BMW na vývoji novej platformy bez nejakých špecifických plánov. Avšak CEO Toyoty, Akio Toyoda, mal už dlhšiu dobu nápad dať malej GT86 väčšieho brata. Spolupráca nešla úplne zľahka, čo si viete určite predstaviť. Obe firmy majú totiž veľmi rozdielny prístup čo i len k maličkostiam. Hlavný inžinier Toyoty Tetsuya Tada bol ohromený množstvom času, námahy a peňazí, ktoré dáva BMW na výskum a vývoj.
Cieľom oboch značiek bolo vytvoriť vozidlo, ktoré vám vyčarí úsmev na tvári. Skôr ako monštruóznym číslam na papiery sa kládol dôraz na pôžitok z jazdy, dokonalé rozloženie váhy a skvelú ovládateľnosť. Na dosiahnutie agilného a komunikatívneho riadenia oddelenie GAZOO Racing testovalo novú Supru na Nürburgringu ale aj v bežnej premávke. Ešte pred tým, ako dostala piata generácia “zelenú”, ju musel odtestovať samotný CEO Toyoty Akio Toyoda, ktorý jazdil dlhé roky priamo na tejto trati na Supre štvrtej generácie.
Písmená GR v názve označujú oddelenie „Toyota GAZOO Racing„, ktoré vyvíjalo tento model.
Interiér
Tu sa podobnosť s BMW nezaprie. Je navrhnutý tak, aby pomáhal šoférovi koncentrovať sa na to dôležité – šoférovanie. Palubová doska je orientovaná horizontálne a je úzka, čo maximalizuje výhľad. Nájdeme na nej 8.8 palcový dotykový dispej, ktorý sa dá ovládať aj okrúhlym ovládačom. Podobné s BMW? Povedal by som že takmer zhodné.
Na športovom volante môžeme nájsť pádla radenia a ovládače rádia a tempomatu. Namiesto budíkov je osadený ďalší 8.8 palcový displej na ktorom dominuje veľký otáčkomer. Asymetrická stredová konzola dáva jasne na javo, kde sa nachádza pracovisko vodiča a miesto pre pasažiera. Toyota tvrdí, že sedadlá v novej Supre sú komfortné a ponúkajú vodičovi excelentné držanie aj počas jazdenia na okruhu. Pre praktikov – kufor má väčší objem ako ten v Toyote Yaris.
Motor a pohon
Puristom to voňať nebude – pod kapotou by darmo hľadali legendárny motor zo Supry štvrtej generácie. Motor je totiž z BMW Z4 M40i. Jedná sa o trojlitrový radový šesťvalec prepĺňaný twin-scroll turbodúchadlom, ktorý je spriahnutý s 8 stupňovou automatickou prevodovkou. Vďaka technológií twin-scroll sa podarilo pri tomto motore eliminovať turbolag takmer na nulu. Motor dosahuje výkon 340 koní a 500Nm, ktoré zabezpečujú plynulé zrýchlovanie a krútiaci moment dostupný v širokej škále otáčok.
Zrýchlenie z 0 na 100 trvá 4.3 sekundy, čo je rýchlejšie ako BMW M2 Competition s manuálnou prevodovkou (M2 Competition s automatickou prevodovkou zrýchluje za 4.2 sekundy). Supra sa bude určite správať ako čistokrvný športiak aj v zákrutách. Prečo? Tu je pár dôvodov:
- Rozpoloženie FR – motor uložený vpredu poháňa zadnú nápravu
- Rázvor s dĺžkou 2470 mm
- Váha 1520 kg
- Vyššia tuhosť karosérie ako Lexus LFA
- Aktívny diferencál s variabilným uzavretím 0-100 %
- 50:50 rozloženie váhy
Pre japonský trh budú okrem najsilnejšieho 6-valcového modelu dostupné aj slabšie verzie . Bude sa jednať o dvojlitrové štvorvalce s výkonom 197 koní a 320 Nm a 258 koní a 400 Nm. Ich akceleračné časy z 0 na 100 už nebudú také lákavé ako u vrcholovej verzie – 6.5 sekundy a 5.2 sekundy. Toyota oficiálne prehlásila, že do 4-valcových modelov bude možné zastavať 2JZ-GTE zo štvrtej generácie!!!
Exteriér
V exteriéri sa dizajnéri Supry poriadne vybláznili. Predná maska má tri agresívne nasávacie otvory, výduchy smerujúce k predným kolesám (dúfajme že sa nejedná len o lacný trik) a difúzor. LED svetlá sú krásnym prelínaním klasického dizajnu predchádzajúcej generácie a moderných, šikmých kriviek.
Predĺžená kapota pripomína bratranca od BMW, línia je však plynulejšia nakoľko sa jedná o coupé. Kované 19 palcové disky skvele dopĺňajú nízku karosériu a krátky rázvor.
Sexy zadok ako sa na každé športové auto patrí. Dominujú štíhle LED svetlá, medzi ktorými je krídlo nazývané „ducktail“. Dve reálne masívne výfukové koncovky, difúzor a nápis „Supra“ je kombo, ktoré poteší nejedného nadšenca motorizmu.
Cena a dostupnosť
V roku 2019 príde do Európy len 900 kusov, ktoré sa určite rozchytajú veľmi rýchlo. Cenník pre Slovensko ešte zverejnený nie je, ale ak sa k nám nejaká z týchto krásavíc dostane, môžeme rátať s cenovkou približne 50 000 – 60 000 €. Prvé modely by mali doraziť do predajní už koncom leta 2019.
Zdroj: newsroom.toyota.eu